Aby poznać użytkownika, należy wniknąć w jego potrzeby – oto główne założenie UX designerów, którzy poza świetnym przygotowaniem projektowym, mierzą się z trudnym zadaniem wniknięcia w ludzką naturę. Czy to oznacza, że projektant powinien być też psychologiem? Jak wykorzystywać zasoby psychologii w procesie projektowym? Podczas spotkania online, które poprowadzi Natalia Bienias, porozmawiamy z dr. Maksymilianem Bieleckim o kompetencjach psychologicznych, które przydają się w pracy UX designera.
UX a psychologia – jak znajomość procesów poznawczych pozwala nam lepiej projektować
Przez lata edukacja projektantów skupiała się przede wszystkim na zagadnieniach formalnych – m.in. na kompozycji, typografii, barwie. Projektanci uczą się jak tworzyć piękne i użyteczne przedmioty, mniej lub bardziej funkcjonalne usługi, poznając przy tym nowe narzędzia i technologie. Coraz częściej jednak na edukacyjnej ścieżce pojawia się psychologia.
Gość
dr Maksymilian
Bielecki
psycholog, neurokognitywista. Zajmuje się psychofizjologią, metodologią oraz psychometrią. Jego zainteresowania badawcze to przede wszystkich psychologia metodologii i statystyka w badaniach społecznych oraz psychologia poznawcza. Współpracuje z wieloma instytucjami naukowymi, m.in. Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk oraz Interdyscyplinarnym Centrum Genetyki Zachowania UW, Instytutem Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego oraz Centrum Nauki Kopernik. Jest jednym z założycieli Centrum Innowacji Społecznych SWPS, gdzie zajmuje się projektami pozwalających wykorzystać wiedzę psychologiczną w procesie tworzenia nowych produktów, procesów i usług. Równolegle z działalnością naukową od kilkunastu lat zajmuje się projektami dla biznesu, jako kierownik projektów badawczych a także konsultant w zakresie metodologii, statystyki oraz ekonomii behawioralnej. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia m.in. z zastosowania metod analitycznych w nauce i biznesie, wizualizacji danych, metod badawczych wykorzystywanych w badaniach user experience, zaawansowanych metod analizy danych, konstrukcji narzędzi pomiarowych w psychologii, psychologii zachowań konsumenckich.
Prowadzący
Natalia
Bienias (Zebza)
projektantka działająca w obszarze digital od 2008 roku. Absolwentka Grafiki na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i UXD na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Head of Design w Mobee Dick. Doświadczenie zdobywała w agencjach reklamowych, software house’ach, startupach, dużych i małych firmach. W codziennej pracy układa, organizuje treści i upraszcza najdziwniejsze interfejsy. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza. Realizowała projekty m.in. dla takich klientów jak: Diebold Nixdorf, Banque Saudi Fransi, Envelo Bank, Sante, OEX Business Services, eSky, MNiSW, Bridgestone. Interesuje się psychologią poznawczą, nowymi technologiami i ich wpływem na nasze życie.