To już trzecia edycja projektu Grafika: Portfolio, czyli cyklu spotkań, podczas których studenci Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu prezentują swoje dokonania projektowe. Ze względu na sytuację epidemiczną najbliższe spotkanie odbędzie się w formule online, a na kolejne zapraszamy już tradycyjnie do Klubu PROZA we Wrocławiu.
Wydarzenie odbywa się pod patronatem Strefy Designu.
Harmonogram spotkań
04.03.2021 r. – spotkanie online
24.03.2021 r. – spotkanie w klubie PROZA we Wrocławiu, start: 18:00
Zobacz nasze pierwsze w tym roku spotkanie tutaj >>
Idea projektu
W dzisiejszym świecie design coraz częściej i szerzej pojawia się w rozmaitych inicjatywach. Nie ma dnia, abyśmy nie usłyszeli, że coś, co ma design w nazwie, właśnie znajdzie kolejną realizację w postacią wystawy, festiwalu, konkursu, galerii, konferencji, debaty, konferencji itd. Jest modny, pożądany, potrzebny, a także różnie pojmowany. Pewnie tak zostanie. Tym bardziej motywuje nas to do kontynuacji już 3. edycji projektu Grafika: Portfolio, w którym prezentujemy nasze perspektywy rozumienia designu. Chcemy przekonywać, że design jest wyzwaniem – zarówno dla projektantów, jak i użytkowników, że wymaga od obu stron kreatywności i świadomości własnych wyborów.
Nie bez powodu przekonujemy naszych partnerów branżowych i kandydatów na studia, że studiów graficznych nie sposób zamknąć w sztywnych ramach procedur wizualizacyjnych, w obrębie techniki i technologii. Studia projektowe mają kształcić sprawnych projektantów wyposażonych w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do rozwiązywania problemów; mają również dostarczać użytecznych i pożądanych społecznie rozwiązań. Bo projektowanie zawsze powinno być dla ludzi, z ludźmi i o ludziach. Deklaratywny obraz studiów graficznych i roli projektanta we współczesnej rzeczywistości społecznej jest prosty do zdefiniowania, ale trudny do udowodnienia i utrzymania. Dlatego powstał projekt Grafika: Portfolio, w ramach którego:
- prezentując dokonania projektowe naszych studentów, wyjaśnimy i pokazujemy, na czym polega rola projektanta komunikacji wizualnej,
- przedstawimy spektrum rosnących dziś możliwości zastosowań graficznych i projektowych w obrębie komunikacji wizualnej,
- wrocławskiemu środowisku kreatywnemu zaprezentujemy twórczość naszych studentów. Chcemy w ten sposób rozwijać środowisko przez wymianę doświadczeń, dyskusję o dokonaniach projektowych, a także otrzymywać rzetelny feedback.
Podczas kolejnych spotkań będziemy się poruszać w różnych obszarach i problemach designu, od dyskursów wizualnych do projektowania tożsamości, procesów, usług itp. Wszystkie projekty łączy jedno – myślenie projektowe.
Drugie spotkanie 4.03.2021 r.
Będzie ono transmitowane na kanale YouTube Grafiki Uniwersytetu SWPS. Po kolei połączymy się z prelegentami, którzy zaprezentują fragment swojego dorobku projektowego. Wydarzenie będzie moderowane przez dr Dorotę Płuchowską oraz dr. Krzysztofa Moszczyńskiego, którzy przedstawią prelegentów oraz – po każdym wystąpieniu – zadadzą im wybrane z czatu pytania od uczestników.
Moderatorzy:
dr Dorota Płuchowska – politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych oraz doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji, w paradygmacie systemowym i wg koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacji przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.
dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, takich jak MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania (HTML i CSS) oraz metodologii projektowych.
Experience Design
Opowiem o swoich wybranych projektach i jakie emocje im towarzyszą.
Karolina Olech – visual artist specjalizująca się w grafice trójwymiarowej oraz technologii rozszerzonej rzeczywistości. Należy do międzynarodowego zespołu osób kreatywnych „Fustic.Studio”. Jej motto brzmi „moving forward”. www.fustic.studio, IG: @wawacreate, @fustic.studio
Czego nauczyły mnie procesy kreatywne i co wydarzyło się potem?
Opowiem o uniwersalnych zasadach pracy twórczej – takich, które przed studiami za każdym razem, jako punkt wyjścia, powtarzałam uczestnikom prowadzonych przeze mnie warsztatów kreatywnych. Studia zweryfikowały, jak to się ma do projektowej rzeczywistości.
Agata Semenowicz – przez ostatnie 4 lata (z kilkumiesięczną przerwą) pracowała w działach innowacji różnych firm – z odmiennych branż, o różnej wielkości. Design Thinking poznała w realiach biznesowych, co popchnęło ją w stronę zgłębiania tajników różnych dziedzin projektowania na studiach. Tak narodziła się niejedna pasja. Jest cerberem jakości, a w wolnych chwilach połyka owoce kina dokumentalnego.
Projektowanie marki z charakterem
Przedstawię 3 realizacje z zakresu projektowania tożsamości wizualnej organizacji oraz opowiem o moich przemyśleniach na temat designu.
Eryk Klekot – fan logotypów i dobrze zaprojektowanego brand experience. Większą radość daje mu rozpakowywanie nowych rzeczy niż ich używanie. W projektowaniu ceni odwagę i nieszablonowe rozwiązania. W wolnym czasie gra punk rocka na gitarze lub wyrabia ciasto na pizzę.
Sztambuch
Moje portfolio to zbiór prac, które są ze sobą powiązane dwoma określeniami. Pierwsze to wyraz mojego zamiłowania do piękna w nieoczywistych przedmiotach i miejscach, drugie – to moja buntownicza natura i sprzeciwianie się wobec sytuacji ekologicznej na świecie i politycznej w Polsce. Staram się w życiu iść pod prąd i wydeptywać własne ścieżki. Do momentu pójścia na studia nie miałam własnego komputera, przez co nadal ciężko jest mi pracować tylko za pomocą internetu i programów graficznych.
Maria Zakrzewska – Dzień dobry:) Jestem studentką 3 roku grafiki.
Jak design i Uniwersytet SWPS popsuł 5 lat nauki fotografii
Postaram się streścić kilka lat mojej przygody z fotografią oraz to, jak moje postrzeganie świata zrobiło fikołka. Opowiem także, dlaczego ciężko jest (mi) być geekiem w świecie designu.
Aleksander Bylicki – lubię łączyć kropki, choć myle mały wóz z dużym. Od dziecka właściwie żadne hobby nie utrzymało się u mnie na dłużej niż pół roku, a biorąc rodzinny aparat do ręki nigdy nie podejrzewałem, że będzie on dla mnie znaczył więcej niż jego cena katalogowa. Jestem fotografem w Tutek Media House, lubię góry i dobry design. Wspinam się, choć mam lęk wysokości.
Kultura naprawiania: o tym jak sprawne projektowanie może służyć lepszemu światu
Chcę podzielić się swoją perspektywą na temat designu i opowiedzieć o odpowiedzialności, jktóra, według mnie, nierozerwalnie łączy się z projektowaniem komunikacji. Będę również mówić o tym, jakie negatywne skutki może przynieść pozostawanie w bańce komunikacyjnej oraz o tym, dlaczego przemysł reklamowy może być branżą zmian. I co najważniejsze: dlaczego warto regularnie sprawdzać swój przywilej?
Martyna Gach – jestem dumna z mojego zróżnicowanego doświadczenia, miałam szansę rozwijać się w środowisku organizacji pozarządowych, dużej instytucji kultury i w branży reklamowej. Obecnie definiuję się jako twórczyni. Lubię wymyślać, budować zespoły wokół projektu, a później koordynować i facylitować wspólną pracę. Design to dla mnie narzędzie na tej drodze.
Organizator
Kontakt
Anna Murzyn-Romańczuk, specjalista ds. marketingu i PR
e-mail: [email protected]
tel. kom. +48 785 202 527