To już trzecia edycja projektu Grafika: Portfolio, czyli cyklu spotkań, podczas których studenci Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu prezentują swoje dokonania projektowe. Przed nami trzecie i ostatnie spotkanie w tym cyklu. Ze względu na sytuację epidemiczną najbliższe spotkanie również odbędzie się online.
Wydarzenie odbywa się pod patronatem Strefy Designu.
Zobacz nasze drugie w tym roku spotkanie tutaj »
Idea projektu
W dzisiejszym świecie design coraz częściej i szerzej pojawia się w rozmaitych inicjatywach. Nie ma dnia, abyśmy nie usłyszeli, że coś, co ma design w nazwie, właśnie znajdzie kolejną realizację w postacią wystawy, festiwalu, konkursu, galerii, konferencji, debaty, konferencji itd. Jest modny, pożądany, potrzebny, a także różnie pojmowany. Pewnie tak zostanie. Tym bardziej motywuje nas to do kontynuacji już 3. edycji projektu Grafika: Portfolio, w którym prezentujemy nasze perspektywy rozumienia designu. Chcemy przekonywać, że design jest wyzwaniem – zarówno dla projektantów, jak i użytkowników, że wymaga od obu stron kreatywności i świadomości własnych wyborów.
Nie bez powodu przekonujemy naszych partnerów branżowych i kandydatów na studia, że studiów graficznych nie sposób zamknąć w sztywnych ramach procedur wizualizacyjnych, w obrębie techniki i technologii. Studia projektowe mają kształcić sprawnych projektantów wyposażonych w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do rozwiązywania problemów; mają również dostarczać użytecznych i pożądanych społecznie rozwiązań. Bo projektowanie zawsze powinno być dla ludzi, z ludźmi i o ludziach. Deklaratywny obraz studiów graficznych i roli projektanta we współczesnej rzeczywistości społecznej jest prosty do zdefiniowania, ale trudny do udowodnienia i utrzymania. Dlatego powstał projekt Grafika: Portfolio, w ramach którego:
- prezentując dokonania projektowe naszych studentów, wyjaśnimy i pokazujemy, na czym polega rola projektanta komunikacji wizualnej,
- przedstawimy spektrum rosnących dziś możliwości zastosowań graficznych i projektowych w obrębie komunikacji wizualnej,
- wrocławskiemu środowisku kreatywnemu zaprezentujemy twórczość naszych studentów. Chcemy w ten sposób rozwijać środowisko przez wymianę doświadczeń, dyskusję o dokonaniach projektowych, a także otrzymywać rzetelny feedback.
Podczas kolejnych spotkań będziemy się poruszać w różnych obszarach i problemach designu, od dyskursów wizualnych do projektowania tożsamości, procesów, usług itp. Wszystkie projekty łączy jedno – myślenie projektowe.
Trzecie i ostatnie spotkanie w tym cyklu odbędzie się 24.03.2021 r. Będzie ono transmitowane na kanale YouTube Grafiki Uniwersytetu SWPS. Po kolei połączymy się z prelegentami, którzy zaprezentują fragment swojego dorobku projektowego. Wydarzenie będzie moderowane przez dr Dorotę Płuchowską oraz dr. Krzysztofa Moszczyńskiego, którzy przedstawią prelegentów oraz – po każdym wystąpieniu – zadadzą im wybrane z czatu pytania od uczestników.
Moderatorzy:
dr Dorota Płuchowska – politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych oraz doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji, w paradygmacie systemowym i według koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacji przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.
dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, takich jak MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu prowadzi zajęcia z zakresu wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania (HTML i CSS) oraz metodologii projektowych.
Obrazek więcej niż ładny
Opowiem o zmianie mojego podejścia do tworzenia. Będzie trochę o szukaniu odpowiednich języków wizualnych i moich własnych powstających projektach, które najbardziej mnie ekscytują.
Joanna Roszkowska – kiedyś marzyłam o tym, by zostać ilustratorką. Dziś pragnę jedynie eksplorować nowe dziedziny tworzenia i poszerzać swoje horyzonty. Właśnie za to cenię design. Każdy kolejny projekt zmusza mnie do nauki o dziedzinach, które normalnie nie miałyby szansy mnie zainteresować. W przyszłości chciałabym tworzyć rzeczy, które uczynią świat sprawniejszym albo chociaż ciekawszym.
Korea, Indie i design – co mają ze sobą wspólnego
Opowiem o tym, jak pozornie różne elementy łączą się w jedną całość.
Katarzyna Bobowik – jestem ciekawą świata projektantką poszukującą problemów do rozwiązania i chaosu do uporządkowania.
Grafika i komiks, pół książka, pół film
Niedosyt towarzyszył mi przez całe życie – książki, filmy i gry zawsze mogły być dla mnie „lepsze” i „większe”. W tym niedosycie od dziecka powstawał i rozwijał się ze mną komiks-parakosmos Smogar, którego tworzenie popychało mnie do rozwijania swoich umiejętności i tworzenia. Podzielę się z Wami tym, co z tego wyszło.
Michał Grzymałkiewicz – rysownik, animator, pisarz i straszna gaduła – tak, będę z tobą dyskutował o poprawnym sposobie nakładania spaghetti do 3 w nocy. Z liceum biologiczno-chemiczno-matematycznego poszedłem w 2018 r. studiować Grafikę. Chcę tworzyć rzeczy, które będą sprawiały ludziom radość.
Jesteś tym, co projektu(jesz)
Opowiem o tym, jak przypadek zadecydował o mojej przyszłości oraz jak nie da się uciec od siebie.
Agata Konefeld – była tancerka, niedoszła psycholog, przyszły grafik. Stale w poszukiwaniu odpowiedzi na atakujące z każdej strony pytanie „a co dalej?”. Kocha wszystko, co unikatowe i z duszą. Łowczyni skarbów w lumpeksach i zapalona bywalczyni targów staroci. Zawsze stara się kierować dobrem planety. Jest dumną mamą dwóch psiaków – Dyzi i Krysi, poza którymi świata nie widzi.
Słowo pisane obrazem
Poprzez prezentacje kilku prac mojego autorstwa zamierzam poprzeć tezę, że kluczem do dobrego projektu jest odpowiednia prezentacja wizualna przedstawianej historii.
Paulina Stelmańska – projektantka działająca głównie w obszarze reklamy od 2019 r. Studentka Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Junior Graphic Designer w Spacecamp. Docenia piękno gór i niewygody spania w namiocie. W codziennej rzeczywistości próbuje ułożyć wszystko tak, aby działało: swój czas, mindset, a także przeróżne layouty.
Projektowanie w życiu a projektowanie życia – bez możliwości iteracji, niestety…
Zprezentuję widzom kilka wyzwań projektowych, przed którymi stanąłem. Choć dotyczyły one różnych domen, miały wspólną cechę – problem projektowy, który należało zdefiniować, by znaleźć jego rozwiązanie. Mówiąc o projektowaniu, nie można przemilczeć pomyłek, które czasem bywają zabawne i o których też – oblany pąsem – opowiem. W końcu podejmę się próby porównania mojej podróży przez życie do procesu projektowego, lecz bez możliwości iteracji.
Paweł Mordkowicz – urodzony w latach 70. ubiegłego wieku entuzjasta muzyki rockowej i fotografii. Łącząc zainteresowania fotograficzne z rozwijającymi się możliwościami komputerowego składu oraz przygotowania do druku, podejmował wyzwania projektowe jako foto (i) grafik oraz składacz w wielu organizacjach. Do przełomu (sic!) taternik jaskiniowy oraz speleo-płetwonurek, snowboardzista zimą, rowerzysta latem. Po przełomie człowiek o większej stateczności oraz student Grafiki na Uniwersytecie SWPS. Na co dzień usprawnia komunikację w firmie Helikon-Tex. W międzyczasie obserwuje otaczający go świat i utrwala metodami optoelektronicznymi, a w czasie wolnym studiuje paleobotanikę i szkicuje jurajskie paprocie.
Kultura naprawiania: o tym, jak sprawne projektowanie może służyć lepszemu światu
Chcę podzielić się swoją perspektywą na temat designu i opowiedzieć o odpowiedzialności, która – według mnie – nierozerwalnie łączy się z projektowaniem komunikacji. Będę również mówić o tym, jakie negatywne skutki może przynieść pozostawanie w bańce komunikacyjnej oraz dlaczego przemysł reklamowy może być branżą zmian. I co najważniejsze: dlaczego warto regularnie sprawdzać swój przywilej?
Martyna Gach – jestem dumna z mojego zróżnicowanego doświadczenia, miałam szansę rozwijać się w środowisku organizacji pozarządowych, dużej instytucji kultury i w branży reklamowej. Obecnie definiuję się jako twórczyni. Lubię wymyślać, budować zespoły wokół projektu, a później koordynować i facylitować wspólną pracę. Design to dla mnie narzędzie na tej drodze.
Organizator
Kontakt
Anna Murzyn-Romańczuk, specjalista ds. marketingu i PR
e-mail: [email protected]
tel. kom. +48 785 202 527