To już trzecia edycja projektu Grafika: Portfolio, czyli cyklu spotkań, podczas których studenci Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu prezentują swoje dokonania projektowe. Przed nami trzecie i ostatnie spotkanie w tym cyklu. Ze względu na sytuację epidemiczną najbliższe spotkanie również odbędzie się online.

Wydarzenie odbywa się pod patronatem Strefy Designu.

24 marca
18.00–20.00

Zobacz nasze drugie w tym roku spotkanie tutaj »

Idea projektu

W dzisiejszym świecie design coraz częściej i szerzej pojawia się w rozmaitych inicjatywach. Nie ma dnia, abyśmy nie usłyszeli, że coś, co ma design w nazwie, właśnie znajdzie kolejną realizację w postacią wystawy, festiwalu, konkursu, galerii, konferencji, debaty, konferencji itd. Jest modny, pożądany, potrzebny, a także różnie pojmowany. Pewnie tak zostanie. Tym bardziej motywuje nas to do kontynuacji już 3. edycji projektu Grafika: Portfolio, w którym prezentujemy nasze perspektywy rozumienia designu. Chcemy przekonywać, że design jest wyzwaniem – zarówno dla projektantów, jak i użytkowników, że wymaga od obu stron kreatywności i świadomości własnych wyborów.

Nie bez powodu przekonujemy naszych partnerów branżowych i kandydatów na studia, że studiów graficznych nie sposób zamknąć w sztywnych ramach procedur wizualizacyjnych, w obrębie techniki i technologii. Studia projektowe mają kształcić sprawnych projektantów wyposażonych w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do rozwiązywania problemów; mają również dostarczać użytecznych i pożądanych społecznie rozwiązań. Bo projektowanie zawsze powinno być dla ludzi, z ludźmi i o ludziach. Deklaratywny obraz studiów graficznych i roli projektanta we współczesnej rzeczywistości społecznej jest prosty do zdefiniowania, ale trudny do udowodnienia i utrzymania. Dlatego powstał projekt Grafika: Portfolio, w ramach którego:

  • prezentując dokonania projektowe naszych studentów, wyjaśnimy i pokazujemy, na czym polega rola projektanta komunikacji wizualnej,
  • przedstawimy spektrum rosnących dziś możliwości zastosowań graficznych i projektowych w obrębie komunikacji wizualnej,
  • wrocławskiemu środowisku kreatywnemu zaprezentujemy twórczość naszych studentów. Chcemy w ten sposób rozwijać środowisko przez wymianę doświadczeń, dyskusję o dokonaniach projektowych, a także otrzymywać rzetelny feedback.

Podczas kolejnych spotkań będziemy się poruszać w różnych obszarach i problemach designu, od dyskursów wizualnych do projektowania tożsamości, procesów, usług itp. Wszystkie projekty łączy jedno – myślenie projektowe.

Trzecie i ostatnie spotkanie w tym cyklu odbędzie się 24.03.2021 r. Będzie ono transmitowane na kanale YouTube Grafiki Uniwersytetu SWPS. Po kolei połączymy się z prelegentami, którzy zaprezentują fragment swojego dorobku projektowego. Wydarzenie będzie moderowane przez dr Dorotę Płuchowską oraz dr. Krzysztofa Moszczyńskiego, którzy przedstawią prelegentów oraz – po każdym wystąpieniu – zadadzą im wybrane z czatu pytania od uczestników. 

Moderatorzy:

dr Dorota Płuchowska

dr Dorota Płuchowska – politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych oraz doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji, w paradygmacie systemowym i według koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacji przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.

moszczynski

dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, takich jak MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika  Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu prowadzi zajęcia z zakresu wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania (HTML i CSS) oraz metodologii projektowych.

Obrazek więcej niż ładny

Opowiem o zmianie mojego podejścia do tworzenia. Będzie trochę o szukaniu odpowiednich języków wizualnych i moich własnych powstających projektach, które najbardziej mnie ekscytują.

Joanna Roszkowska

Joanna Roszkowska – kiedyś marzyłam o tym, by zostać ilustratorką. Dziś pragnę jedynie eksplorować nowe dziedziny tworzenia i poszerzać swoje horyzonty. Właśnie za to cenię design. Każdy kolejny projekt zmusza mnie do nauki o dziedzinach, które normalnie nie miałyby szansy mnie zainteresować. W przyszłości chciałabym tworzyć rzeczy, które uczynią świat sprawniejszym albo chociaż ciekawszym.

Korea, Indie i design – co mają ze sobą wspólnego

Opowiem o tym, jak pozornie różne elementy łączą się w jedną całość.

Katarzyna Bobowik

Katarzyna Bobowik – jestem ciekawą świata projektantką poszukującą problemów do rozwiązania i chaosu do uporządkowania.

Grafika i komiks, pół książka, pół film

Niedosyt towarzyszył mi przez całe życie – książki, filmy i gry zawsze mogły być dla mnie „lepsze” i „większe”. W tym niedosycie od dziecka powstawał i rozwijał się ze mną komiks-parakosmos Smogar, którego tworzenie popychało mnie do rozwijania swoich umiejętności i tworzenia. Podzielę się z Wami tym, co z tego wyszło.

Michał Grzymałkiewicz

Michał Grzymałkiewicz – rysownik, animator, pisarz i straszna gaduła – tak, będę z tobą dyskutował o poprawnym sposobie nakładania spaghetti do 3 w nocy. Z liceum biologiczno-chemiczno-matematycznego poszedłem w 2018 r. studiować Grafikę. Chcę tworzyć rzeczy, które będą sprawiały ludziom radość.

Jesteś tym, co projektu(jesz)

Opowiem o tym, jak przypadek zadecydował o mojej przyszłości oraz jak nie da się uciec od siebie.

Agata Konefeld

Agata Konefeld – była tancerka, niedoszła psycholog, przyszły grafik. Stale w poszukiwaniu odpowiedzi na atakujące z każdej strony pytanie „a co dalej?”. Kocha wszystko, co unikatowe i z duszą. Łowczyni skarbów w lumpeksach i zapalona bywalczyni targów staroci. Zawsze stara się kierować dobrem planety. Jest dumną mamą dwóch psiaków – Dyzi i Krysi, poza którymi świata nie widzi.

Słowo pisane obrazem

Poprzez prezentacje kilku prac mojego autorstwa zamierzam poprzeć tezę, że kluczem do dobrego projektu jest odpowiednia prezentacja wizualna przedstawianej historii.

Paulina Stelmańska

Paulina Stelmańska – projektantka działająca głównie w obszarze reklamy od 2019 r. Studentka Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Junior Graphic Designer w Spacecamp. Docenia piękno gór i niewygody spania w namiocie. W codziennej rzeczywistości próbuje ułożyć wszystko tak, aby działało: swój czas, mindset, a także przeróżne layouty.

Projektowanie w życiu a projektowanie życia – bez możliwości iteracji, niestety…

Zprezentuję widzom kilka wyzwań projektowych, przed którymi stanąłem. Choć dotyczyły one różnych domen, miały wspólną cechę – problem projektowy, który należało zdefiniować, by znaleźć jego rozwiązanie. Mówiąc o projektowaniu, nie można przemilczeć pomyłek, które czasem bywają zabawne i o których też – oblany pąsem – opowiem. W końcu podejmę się próby porównania mojej podróży przez życie do procesu projektowego, lecz bez możliwości iteracji.

Paweł Mordkowicz

Paweł Mordkowicz – urodzony w latach 70. ubiegłego wieku entuzjasta muzyki rockowej i fotografii. Łącząc zainteresowania fotograficzne z rozwijającymi się możliwościami komputerowego składu oraz przygotowania do druku, podejmował wyzwania projektowe jako foto (i) grafik oraz składacz w wielu organizacjach. Do przełomu (sic!) taternik jaskiniowy oraz speleo-płetwonurek, snowboardzista zimą,  rowerzysta latem. Po przełomie człowiek o większej stateczności oraz student Grafiki na Uniwersytecie SWPS. Na co dzień usprawnia komunikację w firmie Helikon-Tex. W międzyczasie obserwuje otaczający go świat i utrwala metodami optoelektronicznymi, a w czasie wolnym studiuje paleobotanikę i szkicuje jurajskie paprocie.

Kultura naprawiania: o tym, jak sprawne projektowanie może służyć lepszemu światu

Chcę podzielić się swoją perspektywą na temat designu i opowiedzieć o odpowiedzialności, która – według mnie – nierozerwalnie łączy się z projektowaniem komunikacji. Będę również mówić o tym, jakie negatywne skutki może przynieść pozostawanie w bańce komunikacyjnej oraz dlaczego przemysł reklamowy może być branżą zmian. I co najważniejsze: dlaczego warto regularnie sprawdzać swój przywilej?

Martyna Gach

Martyna Gach – jestem dumna z mojego zróżnicowanego doświadczenia, miałam szansę rozwijać się w środowisku organizacji pozarządowych, dużej instytucji kultury i w branży reklamowej. Obecnie definiuję się jako twórczyni. Lubię wymyślać, budować zespoły wokół projektu, a później koordynować i facylitować wspólną pracę. Design to dla mnie narzędzie na tej drodze.

 

Organizator

grafika SWPS

Kontakt

Anna Murzyn-Romańczuk, specjalista ds. marketingu i PR
e-mail: [email protected]
tel. kom. +48 785 202 527

 

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia