Współczesne projektowanie ma niezwykle szerokie zastosowanie. Polega na rozwiązywaniu problemów przez ich diagnozowanie i dostarczanie prostych do zastosowania rozwiązań. Projektanci ponoszą odpowiedzialność za konsekwencje stosowania rozwiązań, jakie stworzyli. Czym jest communication design? Jakie narzędzia można wykorzystać w projektowaniu komunikacji? Między innymi o tym będą rozmawiać dr Mariusz Wszołek z Katedry Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu i Natalia Bienias (by Zebza), wykładowczyni na podyplomowych studiach UX Design Uniwersytetu SWPS.
Spotkanie jest realizowane na żywo – każda osoba uczestnicząca może zadawać pytania! Udział jest bezpłatny.
Dlaczego warto?
Charles Eames zapytany o granice projektowania odpowiedział, że są one wyznaczane przez granice problemów, które w ramach praktyki designu stają się przedmiotem diagnozy i rozwiązywania. Dokładnie taki wniosek jest punktem wyjścia w przypadku zajmowania się communication design, które coraz powszechniej zaczyna być stosowane w formie agregatora różnych podejść i dyscyplin projektowania.
Communication design jest doktryną, która zarówno w sposób dyskretny i otwarty znajduje swoje zastosowania w każdym obszarze życia społecznego, którego mechanizmem dającym podstawę funkcjonowania jest komunikacja społeczna. Projektowanie komunikacji to stałe podejmowanie prób budowania relacji społecznych przy pomocy użytkowych form graficznych. Wreszcie – to rozwiązywanie problemów społecznych, biznesowych i kreatywnych oraz dostarczanie rozwiązań prostych w użyciu. Chodzi o to, by wykorzystywać zróżnicowane narzędzia i nośniki w celu uzyskiwania uwagi – ta bowiem jest podstawową walutą przemysłu kreatywnego.
Z jednej strony potrzebna jest kompetencja komunikacyjna, która pozwala posługiwać się rzeczywistością społeczną i ją rozumieć. Z drugiej – niezbędne są narzędzia, które pozwolą na projektowanie zorientowane na końcowego użytkownika w dowolnej roli społecznej: gościa w restauracji, dla którego wystrój wnętrza, dobrze zaprojektowane menu pozwoli przyjemnie spędzić czas z drugą osobą lub w gronie przyjaciół; pacjenta w szpitalu, który poszukuje jasnego i klarownego systemu orientacji wizualnej w celu znalezienia właściwego gabinetu; przechodnia, którego wyróżnialna kreacja reklamowa może skłonić do kupna produktu lub polecenia go swoim bliskim; internauty, który potrzebuje w szybki i efektywny sposób dotrzeć do właściwej informacji na stronie internetowej czy za pomocą aplikacji mobilnej; właściciela firmy, który potrzebuje wsparcia graficznego w postaci logo, systemu identyfikacji wizualnej czy wyróżnialnej reklamy w przestrzeni publicznej lub w Internecie; producenta, który potrzebuje zapakować swój produkt w taki sposób, żeby ten wyróżniał się na półce sklepowej.
Wszystko widać – ktoś to musiał zaprojektować. Z reguły stoją za tym projektanci.
Gość
Mariusz
Wszołek
komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.
Prowadząca
Natalia
Bienias (Zebza)
Head of Design w firmie projektowo-badawczej Mobee Dick, specjalizującej się w budowaniu produktów i usług cyfrowych. Zajmuje się w projektowaniem interfejsów i architektury informacji. Wykłada na podyplomowych studiach UX Design na Uniwersytecie SWPS. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza.
Organizator
Kontakt
Adrianna Mołdysz
e-mail: [email protected]