Rozwój technologii cyfrowych i technik drukarskich sprawiły, że wytwarzanie i rozpowszechnianie obrazów jest tak proste, jak nigdy dotąd. Kultura wizualna jest także obecna we współczesnych materiałach edukacyjnych. Obraz (ruchomy i statyczny) jest niezbędnym medium pozwalającym na realizację zasady poglądowości w kształceniu, szczególnie w tych sytuacjach, kiedy nie mamy bezpośredniego dostępu do poznawanej rzeczywistości. Ilustracja edukacyjna niejednokrotnie jest czymś więcej, niż tylko odbiciem poznawanej rzeczy czy zjawiska, ujawnia również to, co wiemy, a nie tylko to, co widać. Jednak teorie poznawcze i badania empiryczne dowodzą, że z wykorzystaniem obrazów i innych elementów wizualnych w materiałach edukacyjnych należy być ostrożnym – nasze zasoby poznawcze, szczególnie podczas uczenia się nowych treści, są ograniczone, zarówno w zakresie ilości przetwarzanych elementów, jak i czasu ich przechowywania. W takiej sytuacji nadmiar zbędnych elementów wizualnych czy brak odpowiedniej kompozycji może zmniejszyć efektywności uczenia się. Dlatego warto, by każdy grafik i nauczyciel, który zajmuje się tworzeniem graficznych materiałów edukacyjnych, znał podstawowe zasady projektowania formułowane w ramach poznawczych teorii uczenia się.
O projektowaniu graficznym materiałów edukacyjnych będą rozmawiać Małgorzata Ciesielska, projektant, badacz i pedagog z Grafiki Uniwersytetu SWPS, oraz Natalia Bienias (by Zebza).
Spotkanie jest realizowane na żywo – każda osoba uczestnicząca może zadawać pytania! Udział jest bezpłatny.
Interesujesz się designem? Dołącz do innych w grupie Strefa Designu Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Gość
Małgorzata
Ciesielska
projektant, badacz, pedagog, tutor. Zawodowo współpracowała z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się m.in. rozwojem edukacji. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie prowadzi zajęcia na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS z teorii i praktyki designu oraz projektowania systemów orientacji wizualnej. Naukowo zajmuje się badaniem wpływu graficznej formy materiałów edukacyjnych na obciążenie poznawcze.
Prowadząca
Natalia
Bienias (Zebza)
Head of Design w firmie projektowo-badawczej Mobee Dick, specjalizującej się w budowaniu produktów i usług cyfrowych. Zajmuje się w projektowaniem interfejsów i architektury informacji. Wykłada na podyplomowych studiach UX Design na Uniwersytecie SWPS. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by zebza.