logo uswps nazwa 3

davinci
Kategoria : Nauki społeczne i psychologia
Tytuł - 1 linia: Kamionek Milowy
Tytuł - 2 linia: – projekt wspierający lokalnych rzemieślników

Modystka, abażurniczka, rymarz, sztukator, kuśnierz czy szewc – to zawody, które powoli przechodzą do przeszłości. Na Kamionku w Warszawie zamyka się jeden zakład za drugim. Kamionek Milowy to projekt studentów Uniwersytetu SWPS mający na celu pomoc lokalnym rzemieślnikom i małym przedsiębiorcom mieszkającym na warszawskiej Pradze w zakresie promocji ich firm oraz usprawniania procesów biznesowych.

Problem

Ginące zawody na warszawskim Kamionku

Katalog unikatowych, często ginących zawodów na warszawskiej Pradze obejmuje ponad 30 profesji i stale się powiększa. Kto z nas chodzi dziś do gorseciarki, ramiarza czy kapelusznika? Czy w ogóle zauważamy, że przy ulicy, którą codziennie chodzimy, są zakłady rzemieślnicze: szewski, kuśnierski lub kaletniczy? W dzisiejszym czasach, gdy chcemy mieć wszystko szybko i od ręki, zapomnieliśmy o ręcznie wytwarzanych, z pasją i dbałością o każdy szczegół produktach, a zamiast oddawać buty do szewca, by je naprawić, kupujemy po prostu nowe.

Czy można ocalić zapomniane zawody? Jak pomóc współczesnym rzemieślnikom przetrwać w czasach, gdy dominuje sprzedaż masowa w hipermarketach czy internecie?

Rozwiązanie

Kamionek Milowy, projekt wspierający wytwórców

Kamionek Milowy to projekt studentów Uniwersytetu SWPS z organizacji Enactus, których opiekunem naukowym jest dr Konrad Maj, kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech. Działania twórców projektu mają na celu poprawę jakości funkcjonowania rzemieślników Kamionka, lokalnej społeczności warszawskiej Pragi.

Studenci przeprowadzili ankiety wśród miejscowych przedsiębiorców i zdiagnozowali problemy, z jakimi lokalni rzemieślnicy borykają się na co dzień. Zorganizowali dla nich warsztaty edukacyjne, podczas których uczestnicy (m.in.: abażurniczka, metalurg, kuśnierz, szewc) zdobyli praktyczną wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych, promocji i kreowania wizerunku w internecie, tworzenia business planu i storytellingu – opowiadania historii swojego zakładu w sposób interesujący i angażujący innych. Częścią planu jest także zmiana wystroju lokali usługowych tak, by stylistyką nawiązywały do historii miejsca i zachęcały do korzystania z oferowanych tam usług.

Ważnym elementem projektu są również działania podejmowane na rzecz integracji lokalnej społeczności: spotkania, gry terenowe, wspólne spacery. Zainteresowani odkrywaniem ulic i zaułków Kamionka mogą skorzystać z opracowanej przez studentów aplikacji mobilnej „Szlakiem Kamionka”.

Kamionek Milowy został dwukrotnie nagrodzony podczas Enactus National Competition: w 2016 r. projekt zdobył III miejsce, a w 2017 r. – II miejsce. Organizacja została wpisana na listę kluczowych partnerów zewnętrznych Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy.

Dlaczego?

Z odwagą wprowadzamy pozytywne zmiany społeczne

Pomysł zrodził się jako odpowiedź na trudną sytuację małych pracowni rzemieślniczych. Kamionek Milowy wspiera rzemieślników w łączeniu roli wytwórców i przedsiębiorców, odkrywa potencjał zapomnianych miejsc oraz wzmacnia lokalną tożsamość. Studenci zaangażowani w działania chcieli zwrócić uwagę warszawiaków na nieco zapomnianą i marginalizowaną część prawobrzeżnej Warszawy – Kamionek, a zwłaszcza na kilkanaście mikroprzedsiębiorstw, które od lat funkcjonują w tej części Pragi. Wykorzystując założenia marketingu nostalgicznego i sentyment do minionych czasów, stworzyli plan wsparcia promocji dla przedsiębiorców i pomagają im dostosować się do obecnych realiów i potrzeb konsumenckich. Wysłuchali potrzeb prawie 30 rzemieślników z Grochowa i Kamionka, realizując szczegółowe ankiety badawcze. Wraz z samorządem utworzyli Zespół ds. zachowania dziedzictwa i rozwoju rzemiosła. Efektem prac zespołu było wypracowanie propozycji praktycznych rozwiązań problemów przedsiębiorców. Kamionek Milowy to wielka odwaga i zaangażowanie w inicjowanie i wprowadzanie pozytywnych zmian społecznych.

Konrad Maj - Uniwersytet SWPS

dr Konrad Maj

Opiekun naukowy projektu Kamionek Milowy. Psycholog społeczny, kierownik projektu HumanTech Meetings, inicjator oraz kierownik Centrum Innowacji HumanTech, które analizuje najnowsze trendy społeczne i technologiczne, przygotowuje ekspertyzy na podstawie wyników badań i wdrożeń innowacji, a także realizuje projekty we współpracy z biznesem w zakresie komercjalizacji wiedzy. W pracy naukowej i dydaktycznej dr Maj koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym, psychologią mediów oraz innowacjami. Obecnie prowadzi badania w obszarze HRI (Human-Robot-Interaction).

Zobacz biogram »

wróć na stronę główną Jubileuszu 25-lecia uczelni →

 

Kamionek Milowy
Kamionek Milowy

Kamionek Milowy wspiera rzemieślników w łączeniu roli wytwórców i przedsiębiorców, odkrywa potencjał miejsc zapomnianych oraz wzmacnia tożsamość lokalną.

www.swps.pl/25-lat