logo uswps nazwa 3

davinci
Typ wydarzenia: webinar

Współczesne pole wojny to nie tylko terytorium Ukrainy, to również internet i media społecznościowe. Nietrudno zauważyć, że wraz z eskalacją konfliktu na wschodzie w sieci rośnie ilość informacji związanych z tym tematem. Media społecznościowe cały czas były i są zalewane falą wiadomości wojennych. Jednak część przekazywanych relacji jest zmanipulowana lub sfałszowana, a to wywołuje szerzącą się dezinformację i potęgowanie społecznej paniki. Jak wobec tego bronić się przed fake newsami? Jakie są główne wątki dezinformacyjne w kontekście obecnej sytuacji? W jaki sposób możemy scharakteryzować nowe mechanizmy manipulacji? Jaką rolę w obecnej sytuacji pełnią media społecznościowe? Jakie pozytywne i negatywne aspekty niesie za sobą samoorganizacja pomocowa w social mediach? Na te i wiele innych pytań odpowiedzą goście spotkania: dr hab. Karina Stasiuk-Krajewska, prof. Uniwersytetu SWPS oraz dr hab. Mirosław Filiciak, prof. Uniwersytetu SWPS. Webinar poprowadzi dr Maksymilian Bielecki — psycholog, neurokognitywista oraz adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu SWPS.

Spotkanie będzie realizowane na żywo – każdy może zadać pytania!

Udział jest bezpłatny.

4 marca 2022 r.
18.30–19.30
online
 

 

Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Przyglądamy się i omawiamy szanse, ale i ryzyka, jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. W ramach wielu webinarów i podcastów spotkamy się z naukowcami, ekspertami i praktykami, którzy w różny sposób związani są z sektorem IT. Podczas rozmów połączymy merytoryczną, ścisłą wiedzę informatyczną z zagadnieniami społecznymi i humanistycznymi. Więcej informacji: https://web.swps.pl/strefa-technologii/.

Gościni

Jarosław Michałowski

dr hab. Karina Stasiuk-Krajewska, prof. Uniwersytetu SWPS – medioznawca, teoretyk komunikacji, etyk komunikacji profesjonalnej. W pracy naukowej i dydaktycznej koncentruje się na zagadnieniach związanych z teorią komunikacji i mediów oraz aksjologią. Jej zainteresowania badawcze wiążą się z profesjonalizacją branż komunikacji publicznej (zwłaszcza dziennikarstwa i public relations) oraz teorią i metodologią badań dyskursu w ujęciu Foucaulta oraz Laclaua i Mouffe. Jest autorką ok. 70 publikacji naukowych, w tym trzech książek: „Etyka public relations: konteksty, koncepcje, kontrowersje” (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011), „Krytyka kultury jako krytyka komunikacji: pomiędzy działaniem komunikacyjnym, dyskursem a kulturą masową” (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003), „Media i dziennikarstwo. Struktury dyskursu i hegemonia” (Dom Wydawniczy Elipsa, 2018). Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z teorii komunikacji, semiotyki, teorii dyskursu, etyki dziennikarskiej, etyki public relations i systemów medialnych.

Gość

Jarosław Michałowski

dr hab. Mirosław Filiciak, prof. Uniwersytetu SWPS – medioznawca. Zajmuje się wpływem mediów cyfrowych na uczestnictwo w kulturze. Bada internet, gry komputerowe, przemiany telewizji oraz nieformalny obieg treści i kulturę współczesną. Od lat współpracuje z publicznymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi i biznesem. Jest współtwórcą techno-kulturowego projektu Kultura 2.0, współtworzył też pierwszy polski Medialab – inicjatywę samokształceniową z pogranicza aktywizmu społecznego, sztuki i technologii. Kierował licznymi projektami badawczymi, takimi jak „Młodzi i media” , „Tajni kulturalni” czy „Obiegi kultury”. Autor książek: „Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej” (2006), „Media, wersja beta” (2014) oraz wspólnie z Alkiem Tarkowskim „Dwa zero. Alfabet nowej kultury i inne teksty” (2015). Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Kultura Popularna”. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu nowych mediów, popkultury i kultury audiowizualnej.

Prowadzący

258 bielecki

dr Maksymilian Bielecki – psycholog, neurokognitywista, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu SWPS. Jego zainteresowania badawcze to przede wszystkim psychologia poznawcza, a także metodologia, psychometria i statystyka. Współpracuje z wieloma instytucjami naukowymi, m.in. Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, Instytutem Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego oraz Centrum Nauki Kopernik. Jest jednym z założycieli Centrum Innowacji Społecznych HumanTech SWPS. W ramach prac centrum wykorzystuje wiedzę psychologiczną do tworzenia i ulepszania produktów, procesów i usług. Równolegle z działalnością naukową od kilkunastu lat zajmuje się projektami dla biznesu, jako lider projektów B+R, a także konsultant w zakresie statystyki i ekonomii behawioralnej.

Termin i miejsce

4 marca 2022 r. (piątek)
godz. 18.30–19.30, online

Kontakt

Anna Marszałek-Głowacka
[email protected]