Main event: oblicza projektowania to wydarzenie, które podsumowuje cały rok ciężkiej pracy twórczej studentów Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS. Wydarzenie ma charakter cykliczny i koncentruje się na przedstawieniu szerokiego spektrum zastosowań teorii i praktyki projektowania, które jest reprezentowane przez pracowników badawczo-dydaktycznych, studentów i absolwentów Grafiki. Podczas spotkania udowodnimy, że studia z projektowania graficznego nie muszą się zamykać w sztywnych ramach kompozycji graficznej, typografii czy technik wizualizacji. Na naszych studiach można robić rzeczy nieoczywiste, eksperymentalne, a przede wszystkim ciekawe.

Transmisja wydarzenia odbędzie się online na kanale YouTube Katedry Grafiki.

Spotkanie jest realizowane na żywo – każdy może zadawać pytania! Udział jest bezpłatny, obowiązują zapisy.

5 czerwca 2020 r.
18.00–21.00
online

O wydarzeniu

Main event to podsumowanie roku pracy Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS, na które składają się:

  • konferencja z udziałem projektantów – absolwentów kierunku Grafika,
  • wernisaż prac studentów (w tym roku ze względu na pandemię koronawirusa wernisaż się nie odbędzie).

Wydarzenie ma charakter cykliczny i koncentruje się na zaprezentowaniu szerokiego spektrum zastosowań teorii i praktyki projektowania graficznego, które jest reprezentowane przez wykładowców, studentów oraz absolwentów Grafiki. Tegoroczna edycja ma na celu złamanie osobliwego stereotypu grafika-projektanta: nasze absolwentki dowodzą, że animacja graficzna, user experience, grafika warsztatowa i obróbka obrazu to obszary, w których dominacja mężczyzn to historia, która nie ma odzwierciedlenia w rynkowej rzeczywistości. Katedra Grafiki skupia w sobie różne role społeczne, budując niepowtarzalną kulturę organizacji, którą tworzą studenci, absolwenci i dydaktycy – nazywamy to zespołem.

W ramach Main eventu pokazujemy różne oblicza projektowania, udowadniając przy tym, że studia z projektowania graficznego nie muszą zamykać się w sztywnych ramach kompozycji graficznej, typografii czy technik wizualizacji. Na naszych studiach można robić rzeczy nieoczywiste, eksperymentalne, a przede wszystkim ciekawe – jeśli ktoś jest ciekawy (choćby świata).

Main event składa się z trzech formatów, których hasło przewodnie to „oblicza projektowania”:

  1. Debata z udziałem studentów i wykładowców podsumowująca mijający rok akademicki – debatujemy o tym, co się udało, a co się nie udało.
  2. Wernisaż poplenerowy studentów Grafiki Uniwersytetu SWPS, w ramach którego pokazujemy, jak nierzadko dziwnych zakresów może dotykać projektowanie – skoncentrowane na człowieku w roli (głównie) końcowego użytkownika. W tym roku ze względu na pandemię koronawirusa wernisaż nie odbędzie się.
  3. Dowód na to, że po Grafice nie trzeba być grafikiem, ale można. Nasi absolwenci robią rzeczy, na które sami nigdy byśmy nie wpadli, wdrażając w życie ideę studiów – „wszystko widać: ktoś to musiał zaprojektować”.

Oblicza projektowania to niedeklaratywny dowód na to, że zmienia się społeczna rola projektanta. Już nie chodzi o twórcę/wytwórcę. Współcześnie potrzebni są kompetentni projektanci, którzy potrafią animować i moderować procesy zorientowane na rozwiązywanie problemów i dostarczanie rozwiązań prostych w użyciu.

Main event nie jest kolejną konferencją, podczas której panuje przesadny zachwyt nad nowymi technologiami i spektakularnymi studiami przypadku – zależy nam na refleksji projektowej i dyskusji na temat zmieniającej się roli projektanta i samego projektowania.

Transmisja wydarzenia odbędzie się na kanale YouTube Katedry Grafiki.

Harmonogram wydarzenia

Main event: oblicza projektowania to wydarzenie, które w niedeklaratywny sposób czegoś dowodzi. Po pierwsze, że zawód projektanta nie jest tak oczywisty, jakby się mogło wydawać. Po drugie, że projektowanie wymaga idei, ciekawości oraz (nierzadko) potu i krwi. Wreszcie po trzecie, że studia projektowe to specyficzna atmosfera i wymienialność ról społecznych – kiedyś kandydaci, później studenci, obecnie współpracownicy, projektanci, koledzy i koleżanki, przyjaciele, no i absolwenci.

dr Mariusz Wszołek, Katedra Grafiki, z-ca dyr. Instytutu Projektowania

Opis debaty

W debacie podsumowującej mijający rok wezmą udział:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

258 michał jakubowicz

prof. Michał Jakubowicz – wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych. W pracy naukowej zajmuje się badaniem form wizualnych w komunikacji społecznej, strukturami i systemami obrazów technicznych. Realizacje twórcze – fotografie, filmy, rysunki, teksty – prezentuje na wystawach w kraju i za granicą. Publikował m.in. w „Artluku”, „Communication Design Magazine”, „Dykcji”, „Exicie”, „Odrze”, „Pomostach”, „Ricie Baum”.

 

258 dorota płuchowska

dr Dorota Płuchowska – politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych, doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji w paradygmacie systemowym i koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacją przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.

 

258 Krzysztof Moszczyński

dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, design opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój system operacyjnych, jak np. MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania – HTML i CSS, oraz metodologii projektowych.

 

258 anna murzyn romanczuk

Anna Murzyn-Romańczuk (prowadząca) – specjalista ds. marketingu i PR na Uniwersytecie SWPS.

Opisy wystąpień

Budowanie zaufania na szczerości

Czy możliwe jest projektowanie reklam wartościowych dla odbiorców? Na to pytanie prelegenci spróbują odpowiedzieć na podstawie swoich ulubionych projektów oraz własnych realizacji. Opowiedzą o tym, dlaczego animacja poklatkowa zyskuje na popularności oraz dlaczego 3D nie przejmie całego rynku. Wspomną również o tym, co zawdzięczają Uniwersytetowi SWPS – o osobach, które tam poznali, są ich przyjaciółmi i z którymi nierzadko tworzą wspólne projekty.

aleksandra napieralskałukasz grynda

Aleksandra Napieralska i Łukasz Grynda – absolwenci Grafiki na Uniwersytecie SWPS. Po studiach pracowali w Centrum Technologii Audiowizualnych (Łukasz) i Biurze Promocji Miasta (Ola). Mimo pracy ze wspaniałymi ludźmi postanowili pójść swoją drogą i realizować własną wizję projektowania – stworzyć coś własnego. Zaczęli od założonego z przyjaciółmi z uczelni kolektywu Napad. Dzięki niemu poczuli, że mogą być niezależni i mieć większy wpływ na projekty, którymi się zajmują. Kiedy wszyscy członkowie kolektywu wyspecjalizowali się w wąskich dziedzinach, uznali, że czas iść dalej i rozkręcić coś własnego, w duecie. W swojej pracy starają się działać według własnych wartości. Wierzą, że zaufanie i lojalność oparte są na szczerej komunikacji. Ich misją jest tworzenie kontentu przyjaznego odbiorcom. Tworzą animacje jako Motionful. Czas wolny spędzają w górach z psem.

Projektowanie jako wspieranie człowieka nowymi technologiami

Projektując rozwiązania bazujące na najnowszych technologiach, kierujemy się zasadą Human Centered Design – używamy empatii i stawiamy człowieka w centrum procesu projektowego. Design rozumiemy jako wypadkową psychologii i technologii, jako pomost i wspólny język dla świata nauk ścisłych i humanizmu. Martyna opowie nam, jak wiedza zdobyta na studiach Grafiki Uniwersytetu SWPS łączy się z najnowszymi technologiami i jak wdrażać w życie własne pomysły.

Martyna Mrozek

Martyna Mrozek – absolwentka Grafiki na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Wrocławskim. Stypendystka EASD Valencia w zakresie Product Design. Projektantka, specjalizująca się w tworzeniu produktów cyfrowych (UX & UI Design). Współautorka aplikacji służących do cyfryzacji edukacji na polskim rynku oraz projektantka aplikacji biomedycznych. Wierzy, że design jako sposób myślenia powinien być stałym elementem w codzienności organizacji, ponieważ nadaje ludzkiego wymiaru i sensu tworzonym rozwiązaniom. To założenie stara się wdrażać podczas swojej codziennej pracy jako Product Design Manager w CSHARK. Poza projektowaniem jej czas wypełniają psy, rośliny i joga.

Barwy dźwięku w projektowaniu obrazu

Ola opowie nam o sztuce interpretacji dźwięku w kontekście obrazu i o sztuce barwy wobec brzmienia, czyli o projektowaniu graficznym, tworzeniu fotografii wizerunkowych oraz opraw wydarzeń muzycznych, których finalnym efektem jest konceptualny „produkt” składający się z ludzi, muzyki oraz obrazu. O tym, jak wykorzystać połączenie umiejętności z zakresu projektowania graficznego oraz komunikacji społecznej, aby przerodzić życiową pasję w pracę.

Ola Bodnaruś

Ola Bodnaruś – absolwentka Grafiki na Uniwersytecie SWPS. Współpracuje z artystami podczas tras koncertowych, sesji wizerunkowych oraz projektowania. Dostrzega spontaniczność́ oraz harmonię. Fascynuje ją pojedynczy moment, który jest ważny dla całej opowieści, dlatego w jednej chwili maluje obrazem oraz uwydatnia przeżycia bohatera historii.

Jak stworzyć angażującą komunikację?

Czy oprócz banana Chiquita znacie inne marki owoców lub warzyw? Jak obrandować coś, co zwykle kupujemy w markecie lub osiedlowym warzywniaku, a przy wyborze kierujemy się takimi kryteriami, jak: dojrzały vs. niedojrzały, jędrny vs. zwiędnięty? Sylwia i Bartek opowiedzą, jak poradzili sobie z wyzwaniem zbudowania angażującej komunikacji marki @jedzgarsciami, bazując na głębokim zrozumieniu potrzeb odbiorców, tworząc tym samym społeczność smakoszy.

aleksandra napieralskabartek skrabka

Sylwia Bodnar i Bartek Skrabka – duet projektantów stojących za strategią komunikacji marki Jedz Garściami (www.jedzgarsciami.pl). Sylwia – strateżka i copywriterka. Uwielbia rękodzieło, alternatywną kawę i współpracę ze społecznie odpowiedzialnymi markami. Bartek – projektant produktów cyfrowych. Prowadzi zajęcia z projektowania aplikacji na Uniwersytecie SWPS. W wolnym czasie przemierza świat na oldschoolowej Vespie lub deskorolce. Sylwia jest absolwentką Psychologii na Uniwersytecie SWPS, a Bartek to absolwent Grafiki na tej samej uczelni. Prawdziwie interdyscyplinarny duet.

Historie opowiedziane bez słów

Jak zbudować historię, począwszy od dostrzeżenia problemu, oraz na czym polega storytelling? W jaki sposób przełożyć wyniki analizy na formę graficzną, tworząc przy tym spójną komunikację wizualną? Jakie techniki pozwolą nam zachować konsekwentność przy wyborze zdjęć i formy? Jak nawiązać kontakt z odbiorcą, by go usłyszeć i zrozumieć? Między innymi o tym Ala opowie na podstawie własnych projektów i doświadczenia.

Ala Zakrzewska

Ala Zakrzewska – projektantka, grafik, fotograf. Absolwentka Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Na co dzień projektuje materiały graficzne dla architektury wnętrz, a swoją pasję do fotografii spełnia, realizując projekt kolażowy oparty na łączeniu historii ludzi.

W oczekiwaniu na Main event zapraszamy do obejrzenia webinaru z Drzwi Otwartych Uniwersytetu SWPS na kierunku Grafika.

Organizator

grafika

Archiwum wydarzeń

17. 10. 2024
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich_zapowiedz.jpg
online

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (zapowiedź)

04. 10. 2024
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (zapowiedź)

10. 05. 2024
images/SD_Photo_Summit_Day_2024._Patronat_Strefy_Designu_Uniwersytetu_SWPS.jpg

Photo Summit Day 2024. Patronat Strefy Designu Uniwersytetu SWPS

05. 02. 2024
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (webinar)

08. 01. 2024
images/SD_Jak_planowac_prace_i_zarzadzac_swoimi_projektami_webinar.jpg

Jak planować pracę i zarządzać swoimi projektami? (webinar)

08. 12. 2023
images/SD_Kreatywnosc_na_zakrecie__zarzadzanie_czasem_i_intuicja_w_projektowaniu_webinar.jpg

Kreatywność na zakręcie – zarządzanie czasem i intuicją w projektowaniu (webinar)

05. 12. 2023
images/SD_Swiateczne_reklamy_czyli_jakie_marki_znajdziemy_pod_choinka_webinar.jpg

Świąteczne reklamy, czyli jakie marki znajdziemy pod choinką? (webinar)

04. 12. 2023
images/SD_Encyklopedia_Tytusa_w_innowacyjnej_formie_-_oczami_projektantow_webinar.jpg

Encyklopedia Tytusa w innowacyjnej formie - oczami projektantów (webinar)

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia