Nie tylko Hiszpania
Czy Shakira jest nową ikoną feminizmu? (podcast)
Wystarczy powiedzieć zaledwie jedno słowo: Shakira, a większość ludzi na świecie będzie wiedziało, o kogo chodzi. Przez lata ta “drobna Kolumbijka” kojarzona była przede wszystkim ze zmysłowymi ruchami bioder i kolejnymi muzycznymi hitami po angielsku i po hiszpańsku. Jednak dopiero trwająca obecnie medialna telenowela relacjonująca najdrobniejsze szczegóły jej rozstania z katalońskim piłkarzem Gerardem Piqué skierowała w większym stopniu uwagę światowej publiczności na teksty jej piosenek i ukazała artystkę z nowej perspektywy.
O czym śpiewa Shakira? Czy tylko o Rolexach i Cassio, o Ferrari i Twingo? Dlaczego jej piosenki wydane po rozstaniu podzieliły kobiecą publiczność? Jak rozstaniowe piosenki mają się do idei siostrzeństwa i solidarności między kobietami? Czemu niektórzy widzą w Shakirze nową ikonę feminizmu, a inni całkowite zaprzeczenie wartości feministycznych? Czy sama Shakira deklaruje się jako feministka? Czemu to właśnie zdanie „Kobiety już nie płaczą, kobiety wystawiają rachunek.” (Music Sessions #53) rozpaliło światową debatę na temat postaw i praw kobiet? W jaki sposób dynamika relacji między kobietami i mężczyznami w patriarchalnej kulturze odbija się w relacji Shakira-Piqué? Jaki jest wpływ kultury popularnej na trendy społeczne? Dlaczego Shakira nazywana jest kolumbijską Beyoncé? Co sprawia, że jest latynoamerykańską piosenkarką, która osiągnęła największy sukces w historii?
Na te i wiele innych pytań odpowiedziały kulturoznawczyni, socjolożka i ekspertka gender studies, drka Sandra Frydrysiak oraz socjolożka, politolożka i iberystka, dr Marta Żerkowska-Balas. Rozmowę poprowadziła dr Paulina Nalewajko, kulturoznawczyni, literaturoznawczyni i tłumaczka.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, Lecton.
drka Sandra Frydrysiak
gościni
Kulturoznawczyni, socjolożka i ekspertka gender studies. Bada kategorię siostrzeństwa oraz pracę i sztukę choreografek. Współautorka raportu “Siostrzeństwo – od idei do praktyki” (2021). Pracuje jako adiunktka w Katedrze Kultury i Mediów Uniwersytetu SWPS w Warszawie, wykłada w projekcie GEMMA (Joint European Master's Degree in Women and Gender Studies) na Uniwersytecie Łódzkim, Jest członkinią sieci EuroGender (w ramach Europejskiego Instytutu ds. Równości Płci), prowadzi szkolenia i usługi konsultingowe z zakresu diversity, equity, inclusion. Nominowana do nagrody Ofeminin Influence Awards (2022) w kategorii Power Voice. Sojuszniczka społeczności LGBTQ+, współzałożycielka i wieloletnia opiekunka naukowa Koła MyGender na Uniwersytecie SWPS, które otrzymało nagrodę w plebiscycie LGBT+ Diamonds Awards jako Lokalna Inicjatywa Roku (2022).
dr Marta Żerkowska-Balas
gościni
Socjolożka, politolożka i iberystka. Wykłada na kierunkach Życie Publiczne i Iberystyka na Uniwersytecie SWPS. Należy do zespołu badaczy Centrum Studiów nad Demokracją Uniwersytetu SWPS, „Polskiego Generalnego Studium Wyborczego” oraz projektu „AUTHLIB: Neo-authoritarianisms in Europe and the liberal democratic response”. Współpracowała z wieloma organizacjami akademickimi, pozarządowymi i biznesowymi oraz z think tankami i platformami medialnymi, m.in. z Komisją Europejską, Fundacją Batorego, Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym (FINA). Regularnie komentuje bieżące wydarzenia polityczne w czołowych media, m.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej”, TOK FM i RMF FM.
dr Paulina Nalewajko
prowadząca
Kulturoznawczyni, literaturoznawczyni i tłumaczka. Ameryka Łacińska odkrywana wciąż na nowo stanowi centrum jej zainteresowań badawczych, treść wykładanych na Uniwersytecie SWPS przedmiotów, tematykę prac dyplomowych prowadzonych pod jej kierunkiem i prywatną pasję. Autorka tekstów dla „Dwutygodnika Forum” oraz kursu „Kryzys rodzi zmianę: o konkursie Miss Wenezueli” dostępnego w Otwartych Zasobach Edukacyjnych Uniwersytetu SWPS.