„Może inni dają się zwieść reklamie, ale na pewno nie ja!” – czy to zdanie nie brzmi znajomo? I zarazem odrobinę niewiarygodnie, jeśli przyjrzeć się stertom niepotrzebnych rzeczy zalegających mieszkanie. Ale uwaga, przed manipulacjami stosowanymi w reklamie możemy skutecznie się bronić. Czym? Wiedzą na temat procesów zakupowych i uruchamianych w trakcie nich psychologicznych mechanizmów, o których porozmawiamy podczas wykładu w Strefie Psyche 27 kwietnia 2017 r. Spotkanie poprowadzą psychologowie z Uniwersytetu SWPS: dr hab. Alicja Grochowska i prof. dr hab. Andrzej Falkowski.
Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Projekt Strefa Psyche jest dofinansowany z MNiSW.
Wykład
Nie od dziś wiadomo, że z chęci zysku sprzedawcy i twórcy reklam często uciekają się do wyrafinowanych metod manipulacji. Niestety konsumenci często pozostają wobec tych zabiegów bezbronni. Nie zdają sobie sprawy z mechanizmów psychologicznych uruchamianych podczas zakupów i oglądania reklam. Na szczęście jest pewien skuteczny sposób obrony – to wiedza na temat procesów zachodzących w momencie, gdy konsument chce kupić produkt lub skorzystać z usługi handlowej.
Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawowe zasady spostrzegania rzeczywistości rynkowej oraz reguły wpływu społecznego. Prowadzący opowiedzą o znaczeniu pamięci, wyobraźni, emocji i motywacji, które przejawiają się w różnych sytuacjach zakupowych i oglądania reklam. Poznanie takich psychologicznych mechanizmów pozwala dobrze rozumieć rynek, świadomie go kształtować i przede wszystkim uodpornić się na wpływ strategii marketingowych stosowanych przez sprzedawców, nie zawsze z korzyścią dla konsumentów.
Termin i miejsce
27 kwietnia 2017 r., godz. 17.00–18.30
Uniwersytet SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31, sala S306
Prowadzący
dr hab. Alicja Grochowska
Psycholog. Zajmuje się psychologicznymi mechanizmami działania reklamy. Bada struktury reklamy i powiązania pomiędzy jej elementami, mechanizmami zniekształceń pamięciowych a emocjami w reklamie oraz ich znaczeniem w tworzeniu skutecznych przekazów.
Autorka publikacji na temat psychologicznych mechanizmów reklamy i konstruowania skutecznych przekazów marketingowych oraz reklamowych, w tym książki „Procesy kategoryzacji i zniekształcenia pamięciowe w reklamie” (2009). Redaktorka i współautorka wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych w takich czasopismach, jak: „Advances in Consumer Research”, „Przegląd Psychologiczny” oraz „Marketing i Rynek”. Należy do Association for Consumer Research i American Academy of Advertising.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu procesów poznawczych, motywacji i emocji w marketingu oraz wpływu społecznego na zachowania konsumenckie
prof. dr hab. Andrzej Falkowski
Psycholog biznesu. Zajmuje się psychologią marketingu i reklamy, bada zachowania konsumenckie z uwzględnieniem strategii marketingowych w aspekcie poznawczych i motywacyjnych elementów percepcji reklamy i lojalności wobec marki. Jest ekspertem sądowym w sprawach związanych z ochroną znaków towarowych. Ponadto specjalizuje się w marketingu politycznym: kwestiach związanych z kształtowaniem wizerunku polityków oraz psychograficzną segmentacją rynku wyborczego.
Jest redaktorem i autorem wielu publikacji i artykułów naukowych z zakresu psychologii poznawczej i psychologii stosowanej w dziedzinie zachowań konsumenckich i wyborczych: „Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka” (red. z T. Zaleśkiewiczem, 2012), „Psychologia zachowań konsumenckich” (wraz z T. Tyszką, 2009), „Wieloznaczność w przekazach politycznych” (wraz z W. Cwaliną, P. Koniakiem, R. Mackiewiczem, 2015). Laureat nagrody ministra edukacji w 1996 roku oraz ministra nauki i szkolnictwa wyższego w 2009 roku.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii rynku i psychologii zachowań konsumenckich.
Kontakt
Justyna Bobko
Koordynator Strefy Psyche i Strefy Rodzica w Warszawie
tel. 22 517 98 18
e-mail: [email protected]
[Form StrefaPsyche_27042017_Warszawa not found!]