„Every move you make… every step you take, I’ll be watching you” [Każdy Twój ruch...każdy Twój krok będę obserwował] – śpiewał zespół The Police w 1983 r. W 2017 r. te słowa są bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej. Dziś permanentna obserwacja nie odbywa się jednak w rzeczywistości realnej, lecz wirtualnej. Każde wyszukiwanie w internecie, każde polubienie na Facebooku, wszystkie zachowanie konsumenckie w sieci pozostawiają cyfrowy odcisk palca w cyberprzestrzeni. Cyfrowe ślady pomnożone przez miliony ludzi składają się na Big Data, zbiór informacji, z którego można uzyskać szczegółowe dane o każdym z nas. Dr Michał Kosiński, wykładowca w Stanford Graduate School of Business oraz absolwent Uniwersytetu SWPS, podczas wykładu „The End of Privacy” 23 listopada 2017 r. w Strefie Psyche opowie o tym, jak nowoczesne technologie ingerują w prywatność.

Wstęp wolny. Wykład będzie prowadzony w języku angielskim. Uwaga – brak wolnych miejsc na wykład

Koniec prywatności

W sieci toczy się nasze życie towarzyskie, tutaj uczestniczymy w wydarzeniach kulturalnych, robimy zakupy, wyszukujemy tysiące informacji, itp. Te aktywności generują niezliczoną ilość cyfrowych śladów. Powstają one także w wyniku przetwarzania informacji o nas przez narzędzia i systemy informatyczne. Cyfrowe ślady trafiają do internetu, chmur obliczeniowych, baz danych. I zaczynają żyć własnym życiem, o którego istnieniu cybermieszkaniec często nie ma pojęcia.

Podobnie jak i o tym, że na podstawie cyfrowych śladów można stworzyć precyzyjny profil użytkownika. Słowem, zrekonstruować jego styl życia, codzienne rutynowe aktywności, cechy charakteru. Poznać osobowość, inteligencję, zainteresowania. Algortym może połączyć setki tych mikrozależności i z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć przyszłe zachowania, np. wybory polityczne czy konsumenckie.

Biorąc pod uwagę rozwój sztucznej inteligencji i zastosowanie psychologii do metod obliczeniowych, powinniśmy się przygotować na przyszłość, w której prywatność będzie przywilejem tylko dla wybranych.

Algorytm prawdę Ci powie?

Dziś wróżbici mogą oddać swoje szklane kule do recyclingu. Lepiej by zainwestowali w dobry algorytm, który z dużym prawdopodobieństwem przewidzi nie tylko przyszłe zachowania ludzi (np. jak ktoś będzie głosował w nadchodzących wyborach – 85 proc. prawdopodobieństwa), lecz także ich cechy indywidualne, jak kolor skóry (95 proc.) czy orientację seksualną (88 proc.). W wielomilionowym zbiorze Big Data kryją się nawet najbardziej osobiste informacje: wyznanie, poziom inteligencji czy pochodzenie (np. z pełnej bądź niepełnej rodziny). Jeśli naukowiec zajmujący się wykorzystaniem psychologii do analizy informacji ze zbioru Big Data powie: „Spotkasz wysokiego bruneta wieczorową porą”, to z 90-proc. prawdopodobieństwem tak się stanie.

258 michal kosinski

Dr Michał Kosiński

Profesor w Stanford Graduate School of Business. Doktoryzował się w dziedzinie psychologii na Uniwersytecie Cambridge, gdzie był również wicedyrektorem Centrum Psychometrycznego. Absolwent Uniwersytetu SWPS.

Ekspert w dziedzinie psychometrii. Bada zachowania ludzkie przez pryzmat cyfrowych odcisków palców powstających w wyniku przetwarzania informacji przez narzędzia i systemy informatyczne. Koordynuje projekt myPersonality, w ramach którego ponad 200 badaczy z całego świata analizuje profile 8 milionów użytkowników Facebooka. W trakcie studiów na Uniwersytecie Cambridge zainicjował w sieci opensourcową, adaptacyjną platformę testową Concerto oraz aplikację ApplyMagicSauce.com, przeznaczoną do tworzenia psycho-demograficznych profili użytkowników Facebooka i Twittera. W 2013 r. IBM i DataIQ zaliczyły go do 50 najbardziej wpływowych osób w świecie Big Data. W 2015 r. został uznany za Wschodzącą Gwiazdę przez Association for Psychological Science.

Termin i miejsce

23 listopada 2017 r. (czwartek), godz. 17.00-18.30

Uniwersytet SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31, sala S303 (III piętro)

Wydarzenia

Nothing to show. You must configure the data source of the widget.

Archiwum wydarzeń

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia