To właśnie mózg sprawia, że jesteśmy sobą. Ten najważniejszy narząd naszego organizmu, choć jest coraz lepiej poznany, wciąż skrywa wiele tajemnic. Badacze pracujący nad rozwikłaniem sekretów jego funkcjonowania nie ustają w zadawaniu pytań. Czy mindfulness wpływa na mózg i poprawia nasze zdrowie? Jakie czynniki zmieniają naszą empatię? Jak zmienia się mózg, kiedy jesteśmy zakochani? Jak chorzy na schizofrenię przetwarzają informacje na temat zachowań innych ludzi? To pytania, na które podczas XIV Dnia Mózgu odpowiedzą eksperci: naukowcy specjalizujący się w psychologii, biologii i neuronauce.
Oprócz wykładów, na uczestników Dnia Mózgu czeka wiele atrakcji, jak interaktywne pokazy rozszerzonej rzeczywistości i trening zdolności, które pomogą zrozumieć, jak zbudowany jest mózg i jak funkcjonuje to swoiste centrum dowodzenia ludzkim ciałem. Organizatorem wydarzenia jest Koło Neuronauki Uniwersytetu SWPS.
Wydarzenie jest objęte patronatem Strefy Psyche.
Wstęp na Dzień Mózgu jest darmowy i nie wymaga rejestracji.
Program
11.00 – Czy mindfulness wpływa na mózg i poprawia zdrowie? | dr Paweł Holas
12.30 – Mózg w sieci empatii | dr Kamila Jankowiak-Siuda
Przerwa na uczestnictwo w pokazach interaktywnych
16.00 – (Neuro)nauka o miłości. Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy w miłosnym uniesieniu | dr Olga Kamińska i mgr Leon Ciechanowski
17.30 – Jak (nie)rozumiemy innych? Mózgowe mechanizmy poznania społecznego u osób zdrowych i chorych na schizofrenię | dr Łukasz Okruszek
Dzień Mózgu na Uniwersytecie SWPS jest jednym z największych wydarzeń w Polsce, trwającym w czasie odbywającego się na świecie Tygodnia Mózgu. Nasz Dzień Mózgu odwiedzają co roku całe rodziny, bo każdy wiek jest dobry na odkrywanie sekretów funkcjonowania mózgu. Wykłady i pokazy prezentowane są w przystępny sposób i każdy może znaleźć coś dla siebie. Wydarzenie daje również świetną możliwość porozmawiania ze specjalistami, którzy badają na co dzień najważniejsze 1300 gramów naszego ciała, czyli mózg!
Barbara Łomnicka i Aleksandra Nikiel, przewodniczące Koła Neuronauki
Wielozmysłowe doświadczanie nauki, czyli pokazy interaktywne
Magia programowania z robotem Photon
Programowanie to magia... ale na szczęście nie czarna magia! Wspólnie z robotem Photon postawimy pierwsze kroki w świecie programowania i poznamy podstawowe zasady działania nowych technologii. Robot Photon, opracowany przy współpracy naukowców z Uniwersytetu SWPS, to nauka w formie świetnej zabawy.
Neuroforma
Neuroforma to profesjonalne narzędzie profilaktyki zdrowotnej i rehabilitacji. Stosowane jest m.in w usprawnianiu osób ze schorzeniami układu nerwowego, po przebytych udarach i urazach mózgu, a także wspieraniu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością.
Stanowisko Neuroformy pozwoli zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości. Uczestnicy wykonają ćwiczenia opracowane przez ekspertów z dziedziny neuropsychologii i neurorehabilitacji.
Neuroanatomia w 3D
Gdzie mózg ma poduszkę i czy ma czas na niej odpoczywać? Co robi konik morski w naszym mózgu i czemu musi tak dużo pamiętać? Czy węch dociera do wzgórza?
Mózg ciągle zaskakuje nas swoją złożonością. Poznanie neuroanatomii to pierwszy krok na drodze do zrozumienia zasad jego działania. Studenci kierunku Neurokognitywistyka – z wykorzystaniem wirtualnego, trójwymiarowego modelu – w przystępny sposób przedstawią budowę ludzkiego mózgu.
Codehub
Popularyzujemy programowanie i uczymy kodować osoby bez względu na wiek. Zaprezentujemy narzędzia i opowiemy o sposobach, które sprawiają, że nauka programowania staje się dziecinnie prosta. Będziecie mogli wypróbować i zmodyfikować gry i aplikacje, które nasi uczniowie tworzą na zajęciach.
Neurokognitywistyka
Studenci neurokognitywistyki na Uniwersytecie SWPS przygotowali punkt informacyjny dla wszystkich zainteresowanych tą specjalnością studiów. Swoją wiedzą podzielą się także trenerzy Strefy Młodzieży Uniwersytetu SWPS, którzy na co dzień prowadzą dla licealistów szkolenia i warsztaty z zakresu autoprezentacji, organizacji czasu, radzenia sobie ze stresem oraz budowania relacji z rówieśnikami.
Zespół Treningi 20+
Reprezentujemy grupę projektową z Laboratorium Psychofizjologicznego Uniwersytetu SWPS. Prowadzone przez nas badanie ma na celu opracowanie narzędzia usprawniającego pamięć roboczą. Podczas tegorocznego Dnia Mózgu, podobnie jak w roku ubiegłym, chcielibyśmy promować nasze badanie, opowiadając o pamięci roboczej. Czym ona jest, dlaczego jest tak ważna i jak można dbać o jej kondycję?
Podczas wydarzenia, na naszym stanowisku komputerowym będzie można spróbować swoich sił w rozwiązywaniu ćwiczeń pamięci roboczej.
EMG (elektromiografia)
Elektromiografia to metoda pomiaru pozwalająca na zarejestrowanie aktywności mięśni mimicznych twarzy. Chętni będą mogli wziąć udział w pomiarze EMG. Dowiedzą się też, jak na podstawie zapisu EMG można wnioskować o emocjach, które przeżywa osoba uczestnicząca w badaniu.
Neuro Device oraz Science Device
Wirtualna Rzeczywistość to narzędzie do bezpiecznego testowania mózgu. Odwiedzający będą mieli okazję przekonać się, jak wygląda trójwymiarowy cyfrowy świat, w którym można się przemieszczać. Każdy uczestnik doświadczenia będzie mógł zweryfikować, jak szybko mózg adaptuje się do nowych warunków i nietypowych zadań oraz dowiedzieć się, w jakich dziedzinach – oprócz branży rozrywkowej – wykorzystuje się Wirtualną Rzeczywistość.
Wykłady
Czy mindfulness wpływa na mózg i poprawia zdrowie?
Uważność (mindfulness) to szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę, która może być rozwijana przez ćwiczenia medytacyjne. Uważność wywodzi się z psychologii buddyjskiej sięgającej 2500 lat wstecz, choć obecna jest również w innych tradycjach. Opisuje się ją jako dostępną dla każdego metodę zmniejszania cierpienia i rozwoju pozytywnych jakości, takich jak: samoświadomość, mądrość, współczucie i równowaga emocjonalna.
Coraz popularniejszy na Zachodzie mindfulness i interwencje na nim oparte, jak Mindfulness-Based Intervensions (MBI), a zwłaszcza Terapia Poznawcza Oparta na Uważności (MBCT), są dziś intensywnie badane przez naukowców. Uważność ma udokumentowane działania w leczeniu zaburzeń nastroju, uzależnień i problemów lękowych. Rozwijana dziś w kontekście zdrowia uważność i MBI zaczynają być coraz szerzej stosowane w innych obszarach życia społecznego, a zwłaszcza w edukacji.
Celem wykładu będzie przedstawienie zastosowań i mechanizmów uważności oraz ocena ich skuteczności, ze szczególnym uwzględnieniem ustaleń badawczych w obszarze neuronaukowym.
dr hab. n. med. Paweł Holas – adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownik studiów podyplomowych Uważność i współczucie. Fundamenty, badania i psychoterapia na Uniwersytecie SWPS. Psychiatra, nauczyciel uważności (MBSR, MBCT, MSC), psychoterapeuta i superwizor terapii behawioralno-poznawczej. Uczeń Jona Kabat-Zinna – twórcy MBSR. Współzałożyciel i pierwszy prezes Polskiego Towarzystwa Mindfulness (2008). Prezes Fundacji Rozwoju Mindfulness oraz współzałożyciel Instytutu Uważności i Psychoterapii. Badacz uważności oraz autor tekstów poświęconych interwencjom opartych na uważności.
Mózg w sieci empatii
Co czujesz, gdy widzisz cierpienie innych? Współodczuwasz z nimi, współczujesz im, a może tylko rozumiesz? Czy każdy z nas podobnie empatyzuje z osobą cierpiącą? Czy istnieją elementy, które zmieniają poziom empatii?
Podczas wykładu zostaną przedstawione najnowsze dane na temat mózgowego podłoża empatii i czynników, które zmieniają jej poziom, takich jak m.in. płeć czy atrakcyjność fizyczna. Przyjrzymy się również, jak osoby wrażliwe w przetwarzaniu bodźców reagują na ból innych, w porównaniu do osób narcystystycznych czy psychopatycznych. Na koniec postaramy się odpowiedzieć na pytanie – czy można wytrenować empatię?
dr Kamila Jankowiak-Siuda – biolog molekularny, neuropsycholog. Wykładowca i badacz na Uniwersytecie SWPS. Dyrektor Instytutu Neuronauki Poznawczej i Behawioralnej Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS. W ramach swojej pracy naukowej szuka odpowiedzi na pytania: jakie są neurobiologiczne podstawy empatii i jakie czynniki wpływają na zmianę jej poziomu? Jest autorką kilkudziesięciu artykułów zarówno z zakresu biologii molekularnej, neuronauki społecznej, jak i psychologii, które opublikowała m.in. we „Frontiers in Behavioral Neuroscience”, „PLOS One” czy „Frontiers in Psychology”.
(Neuro)nauka o miłości. Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy w miłosnym uniesieniu
Podczas spotkania przedstawimy, co dzieje się z nami na poziomie neuronalnym oraz fizjologicznym, kiedy się zakochujemy, kiedy kochamy i jak to się zmienia w okresie, kiedy ze swoją drugą połówką jesteśmy już wiele lat. Skupimy się również na funkcjonowaniu obwodowego układu nerwowego, a także działaniu gospodarki hormonalnej. Opowiemy o tym, co mówią badania na temat skutecznego dobierania się w pary oraz utrzymywania związku w dobrej kondycji. Czy naszą fizjologię da się okiełznać? Kto jest bardziej emocjonalny, a kto mniej logiczny w czasie kłótni – mężczyźni czy kobiety? To tylko niektóre z zagadnień, które poruszymy.
dr Olga Kamińska – psycholożka, pedagożka i animatorka kultury, studentka studiów podyplomowych z seksuologii. Ukończyła szkolenie trenerów dla par w Instytucie Gottmana, jednym z najbardziej wpływowych ośrodków badawczych w zakresie relacji romantycznych. W trakcie studiów magisterskich odbyła staże w wielu prestiżowych jednostkach badawczych, takich jak Uniwersytet w Getyndze, Uniwersytet w Charleston (Stany Zjednoczone) oraz Uniwersytet Nowej Południowej Walii w Sydney. W swojej pracy łączy wyniki badań naukowych z praktyką. Prowadzi zajęcia i warsztaty z zakresu miłości, bliskich związków, szczęścia w organizacji, emocji i technologii. Prywatnie jest wielbicielką turystyki aktywnej, kwiatów i rozmów o miłości.
mgr Leon Ciechanowski – kognitywista, filozof, kulturoznawca. Absolwent Philosophy Studies in English, Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, a także Międzyuczelnianych Studiów w „Akademii Artes Liberales” (Kognitywistyka UMK). Zajmuje się Human-Computer Interaction, fenomenologią oraz poczuciem sprawstwa i kontroli. Pracuje nad doktoratem z psychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, gdzie pracuje również jako badacz i dydaktyk. Prowadzi tekąze zajęcia na Akademii Leona Koźmińskiegoz. W wolnym czasie popularyzuje (neuro)naukę w ramach Fundacji „Mózg!”.
Jak (nie)rozumiemy innych? Mózgowe mechanizmy poznania społecznego u osób zdrowych i chorych na schizofrenię
Procesy związane z przetwarzaniem informacji społecznych stanowią specyficzną sferę aktywności poznawczej, której towarzyszy charakterystyczny wzorzec aktywności neuronalnej. Rozumienie relacji zachodzących pomiędzy innymi osobami jest jedną z umiejętności niezbędnych do sprawnego funkcjonowania w świecie społecznym, w związku z czym zaburzenia w tym zakresie mogą przyczyniać się do obniżenia funkcjonowania społecznego obserwowanego w chorobach psychiatrycznych. Podczas wykładu przedstawione zostaną wyniki badań dotyczących przetwarzania interakcji społecznych u osób zdrowych i u pacjentów chorych na schizofrenię.
dr hab. Łukasz Okruszek – profesor Instytutu Psychologii PAN, kierownik Pracowni Neuronauki Społecznej w Instytucie Psychologii PAN. Jest stypendystą Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ukończył matematykę na Politechnice Łódzkiej oraz psychologię na Uniwersytecie Łódzkim. Doktorat (2016) oraz habilitację (2018) w dyscyplinie psychologii uzyskał na Wydziale Psychologii UW, gdzie aktualnie pracuje jako wykładowca. Zainteresowania badawcze i tematyka realizowanych przez niego grantów oscylują wśród zagadnień neuronalnych mechanizmów procesów poznania społecznego, jak również zaburzeń w zakresie przetwarzania informacji społecznych obserwowanych u pacjentów z zaburzeniami psychiatrycznymi i neurologicznymi.
Organizatorzy
Koło Neuronauki Uniwersytetu SWPS
Termin i miejsce
16 marca 2019 r. (sobota), godz. 11.00-19.00, sala N310
Uniwersytet SWPS, Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
Kontakt
Barbara Łomnicka
tel. 515 103 883
e-mail: [email protected]
Zapraszamy na webinar
Jak działa mózg? Zapraszamy na spotkanie online, podczas którego porozmawiamy o tym, dlaczego tak trudno jest go badać i o dostępnych dziś metodach śledzenia jego aktywności. Opowiemy też o ograniczeniach w jego funkcjonowaniu i pułapkach myślenia w codziennym życiu.
Gospodarzem spotkania będzie psycholog i psychoterapeutka Joanna Gutral, a gościem webinaru będzie dr Maksymilian Bielecki – psycholog i neurokognitywista.