Problem związany z chęcią bycia oryginalnym nie jest nowy. Już romantycy dbali o swój wizerunek. Można było wyglądać jak spiskowiec (kamuflujący płaszcz, kapelusz nasunięty na czoło), podróżnik (turban, pióropusz, myśliwskie trofea) lub nieszczęśliwie zakochany (podkrążone oczy, włosy i odzież w nieładzie). Dla elegantów ważne były specyficzne atrybuty, takie chociażby jak charakterystyczny wąsik Słowackiego. W romantyzmie indywidualizm stał się modny, ale kreowanie wizerunku dotyczyło tylko elit.
Dziś, dzięki dostępności narzędzi do autokreacji, trafiło ono „pod strzechy”. Czy oznacza to, że bardziej się od siebie różnimy, czy że jesteśmy do siebie bardziej podobni? Jakie są konsekwencje psychologiczne i społeczne masowego indywidualizmu? Podczas wykładu „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego. Potrzeba przynależności do grupy w wizerunku indywidualnym” opowie o tym dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS.
Wydarzenie objęte jest patronatem Strefy Psyche.
O cyklu „Współcześni romantycy”
Współczesna wiedza psychologiczna pokazuje, że choć lubimy o sobie myśleć jak o indywidualistach, to tak naprawdę jesteśmy konformistyczni. Dlaczego tak się dzieje? Co nam daje poczucie, że jesteśmy częścią grupy i że jesteśmy podobni do innych? Czy kopiowanie cudzych zachowań staje się dla nas stałym nawykiem czy jest tylko okazjonalne? Kogo najchętniej naśladujemy? Podczas spotkań postaramy się znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania.
„Współcześni romantycy” to prowadzony od 2016 roku cykl spotkań organizowany przez Muzeum Pana Tadeusza wspólnie z Uniwersytetem SWPS. Zaproszeni goście przyglądają się zagadnieniom charakterystycznym dla kultury romantycznej, które są aktualne również dzisiaj. W marcu zapraszamy na pierwsze w semestrze letnim spotkanie czwartej odsłony cyklu. Tym razem motywem przewodnim będzie szeroko rozumiany wizerunek.
dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS – psycholog. Zajmuje się psychologią wpływu społecznego. Interesuje się metodologią badań psychologicznych, marketingiem i nowymi technologiami. Pracę naukową łączy z praktyką marketingową. Prowadzi szkolenia w dziedzinie psychologii społecznej, manipulacji i perswazji. Od 2013 roku kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego. Autor publikacji na temat psychologii wpływu społecznego i mechanizmów ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych, w tym książki „Psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych” (2011). Redaktor wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych, m.in. w „Journal of Applied Psychology” oraz „Marketing i Rynek”. W 2014 roku otrzymał Certificate of Appreciation od Dowództwa Operacji Specjalnych NATO w Afganistanie. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z metodologii badań psychologicznych i statystyki z wykorzystaniem komputerów oraz eksperymentalnych metod badań percepcji.
Harmonogram kolejnych spotkań
13 kwietnia 2019
- Lustereczko powiedz przecie. Czy piękno jest ważne na świecie? Istota atrakcyjności fizycznej – dr Dagmara Gawron
11 maja 2019
- Zaburzony wizerunek własnej osoby – dr Anna Jeleń
8 czerwca 2019
- Wąsik Słowackiego. Kreowanie marki osobistej – dr Karina Stasiuk-Krajewska
Organizatorzy
- Muzeum Pana Tadeusza
- Uniwersytet SWPS
Partner
- Radio LUZ
Termin i miejsce
16 marca 2019, godz. 17.00-18.30
Muzeum Pana Tadeusza,
Rynek 6, Wrocław
Kontakt
Ewa Pacykowska
e-mail: [email protected]
Dobromiła Jankowska
e-mail: [email protected]
tel. +48 71 755 06 20 | +48 601 899 313
[Form 20190316_Event_Wroclaw not found!]