Pamięć jest podstawą sukcesu w wielu dziedzinach życia. To ona koduje informacje, potem je magazynuje i odtwarza. Skutecznie rejestrujemy te informacje z kolei, które się wyróżniają i zwrócą naszą uwagę. Gdy trenujemy i powtarzamy przenosimy określone informacje do pamięci długotrwałej. Wraz z upływem lat nasza pamięć jest jednak coraz słabsza. Czy są zatem metody wspomagania pamięci? Jak ją skutecznie trenować? O tym w jaki sposób wspomagać pamięć z uwzględnieniem koncentracji uwagi mówić będzie podczas wykładu w Strefie Psyche dr hab. Przemysław Bąbel. Spotkanie odbędzie się 17 maja w katowickim wydziale Uniwersytetu SWPS. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Projekt Strefa Psyche jest dofinansowany z MNiSW.
Wykład
Trening zdolności poznawczych: pamięć i uwaga
Wykład stanowi wprowadzenie do psychologicznych metod wspomagania pamięci. Punktem wyjścia będzie krótkie omówienie podstawowych rodzajów pamięci oraz drogi informacji od jej spostrzeżenia przez zapamiętanie do przypomnienia. Na tej podstawie szczegółowo zaprezentowanych zostanie 10 zasad wspomagania pamięci, ze szczególnym uwzględnieniem koncentracji uwagi, która jest niezbędna do doskonalenia pamięci. Następnie mówione zostaną, oparte na tych zasadach, metody wspomagania pamięci: poradniki pamięciowe, programy komputerowe, aplikacje online oraz trening pamięci. Szczególnie wiele uwagi poświęcone zostanie treningowi pamięci jako specyficznej formie grupowego wspomagania pamięci. Choć od wielu lat treningi te cieszą się niezmiennie dużym powodzeniem, to paradoksalnie nie ma wielu ofert kursów, szkoleń czy studiów, które przygotowują do zawodu trenera pamięci czy też pozwalają na doskonalenie już posiadanych kwalifikacji. Niewielka jest też liczba publikacji z tego obszaru, które mają charakter praktyczny. W ramach wykładu wskazane zostaną więc możliwości zdobycia praktycznych umiejętności trenowania pamięci i uwagi oraz uzyskania kwalifikacji trenera pamięci.
Dr hab. Przemysław Bąbel
Psycholog, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kierownik Zespołu Badania Bólu. Prowadzi badania nad mechanizmami działania placebo, stosowaniem placebo w praktyce lekarskiej oraz pamięcią bólu. Zajmuje się także zastosowaniami analizy zachowania i psychologii pamięci w edukacji. Współautor wielu książek m.in: “Interpersonal and intrapersonal expectancies”, „Analiza zachowania. Vademecum”, “12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć?”, “Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia”, “Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania”, “Analiza zachowania od A do Z”, “Współczesna psychologia behawioralna. Wybrane zagadnienia”, “Jak uczyć, żeby nauczyć” i licznych artykułów naukowych w polskich i zagranicznych czasopismach m.in: „Pain”, „Memory”, „European Journal of Pain”, „Pain Medicine”, “PLoS ONE”, „Evaluation & the Health Professions”, „Medical Principles and Practice”,„International Dental Journal”, „Japanese Psychological Research”. Opublikował przeszło 100 prac popularnonaukowych. Jest współzałożycielem Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, którego w latach 2004-2011 był prezesem. W latach 2007-2010 był redaktorem naukowym magazynu psychologicznego „Charaktery”. Laureat Nagrody Prezesa PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy” 2008.
Termin i miejsce
17 maja 2017 r., godz. 17.30–19.00, aula
Uniwersytet SWPS
Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9
Kontakt
Patrycja Paczyńska-Jasińska
Specjalista ds. marketingu i PR
tel. 32 750 60 84 | tel. kom. +48 785 202 511
e-mail: [email protected]