Jak zapewnić wsparcie dziecku, u którego zdiagnozowano autyzm, ADHD lub zespół Aspergera? Co zrobić, gdy nastolatek przeżywa bunt, a huśtawka emocjonalna uniemożliwia mu funkcjonowanie? Jak ochronić dzieci przez zagrożeniami czyhającymi w internecie? „Trzecia edycja spotkań dla rodzica – Strefa Psyche. Forum Rodzica” to okazja, by rodzice w trakcie ciekawych wykładów zdobyli wiedzę na temat najbardziej palących problemów wychowawczych. W tym czasie najmłodsi będą mogli wziąć udział w warsztatach, które odkryją przed nimi fascynujące tajniki fizyki, a także treningu spostrzegawczości.
Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Program
10:00-11:30 – 3xA: Autyzm, ADHD i zespół Aspergera – mgr Żaneta Rachwaniec-Szczecińska | wykład dla rodziców
11:30-11:45 – Przerwa
11:45-13:15 – Emocjonalny świat młodego człowieka – mgr Kamil Zieliński | wykład dla rodziców
13:15-13:30 – Przerwa
13:30-15:00 – Nastolatek w XXI wieku – cyberświat i dopalacze. Jak mądrze rozmawiać z dzieckiem o cyberprzemocy i dopalaczach – mgr Aleksandra Żyłkowska | wykład dla rodziców
Dla dzieci
10:00-11:30 – O zjawiskach panujących na powierzchni cieczy – czyli, czym jest napięcie powierzchniowe – pokaz animatorów z Fabryki Wiedzy | pokaz dla dzieci
11:30-11:45 – Przerwa
11:45-13:15 – Oporniki, kondensatory, potencjometry – czyli słów kilka o elektronice – pokaz animatorów z Fabryki Wiedzy | pokaz dla dzieci
13:15-13:30 – Przerwa
13:30-15:00 – Czy mózg się myli. Trening spostrzegawczości – Ewa Bensz | warsztat
3 x A: Autyzm, ADHD i zespół Aspergera
Współcześnie coraz częściej diagnozuje się u dzieci autyzm, ADHD albo zespół Aspergera. Ciągle jednak mało dostępne są dla rodziców źródła rzetelnej wiedzy i pomocy w sytuacji choroby dziecka. Rodzice zastanawiają się zatem, co jest normą, a co w zachowaniu dziecka powinno ich niepokoić. Nie wiedzą również, jak wspierać swoje dzieci i jak poradzić sobie z własnymi emocjami w tej niełatwej sytuacji. Podczas wykładu porozmawiamy o prawidłowościach w rozwoju dziecka oraz objawach, które powinny wzbudzić niepokój rodziców. Poruszmy takie zagadnienia, jak:
- możliwości pomocy dzieciom z określoną diagnozą oraz metody ich wsparcia,
- współpraca ze szkołą lub przedszkolem w zakresie udzielania pomocy dziecku,
- rodzaje wsparcia, jakie może otrzymać rodzic dziecka dotkniętego autyzmem, ADHD czy zespołem Aspergera,
- wydobycie z dziecka jego mocnych stron oraz wsparcie go w rozwoju.
mgr Żaneta Rachwaniec-Szczecińska – psycholog, socjolog, doktorantka, wykładowczyni na Uniwersytecie Śląskim oraz Uniwersytecie SWPS. Ukończyła liczne kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje, m.in.: Szkołę Trenerów Warsztatu Umiejętności Psychospołecznych, Akademię Liderek i Animatorek Społecznych oraz Akademię CSR i Współpracy Międzysektorowej. Na co dzień prowadzi warsztaty z młodzieżą, szkoli pracowników wszystkich sektorów, a terapeutycznie wspiera osoby w kryzysie, prowadząc grupy wsparcia. Przepracowała tysiące godzin w sali szkoleniowej.
Emocjonalny świat młodego człowieka
Emocje towarzyszą nam bez przerwy, ale mało kto z nas potrafi je zdefiniować. Pojawiają się u człowieka znacznie wcześniej niż mowa, z reguły są pomocne, choć czasem możemy mieć wrażenie, że tylko przeszkadzają. Niezależnie od wszystkiego, są niezbędne do sprawnego funkcjonowania. Podczas wykładu porozmawiamy o emocjach występujących u dzieci i młodzieży, huśtawce emocjonalnej, buntach i burzach emocji. Uczestnicy dowiedzą się, jak powstają emocje, co może je powodować oraz w jaki sposób możemy starać się nad nimi zapanować.
mgr Kamil Zieliński – psycholog, trener biznesu, nauczyciel akademicki, przedsiębiorca. Stale współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz sektorem biznesowym. Członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Ekspert do spraw psychologii społecznej i komunikacji w Centrum Analiz Miejskich IRRP oraz recenzent naukowy portalu Mała Psychologia. Interesuje się metodami rozwoju biznesu, psychologią społeczną, wywieraniem wpływu, autoprezentacją, zagadnieniami związanymi ze stresem i odpornością psychiczną oraz psychologią komunikacji i języka.
Nastolatek w XXI wieku – cyberświat i dopalacze. Jak mądrze rozmawiać z dzieckiem o cyberprzemocy i dopalaczach
Co w sieci może zagrażać mojemu dziecku? Kiedy rozpocząć rozmowę o dopalaczach? Kto najczęściej po nie sięga? W ostatnim dziesięcioleciu, mimo coraz większej profilaktyki i zdrowotnej świadomości społeczeństwa, obserwuje się narastający problem uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Związki te, które potocznie w Polsce nazywamy „dopalaczami”, do niedawna były ogólnodostępne w sklepach w większości miast. Aktualnie można je kupić głównie przez strony internetowe. Podczas wykładu opowiemy, czym są dopalacze, a także jakie zagrożenia mogą spotkać dzieci w wirtualnej przestrzeni.
mgr Aleksandra Żyłkowska – psycholog, psychoterapeuta, seksuolog. Pracuje w Zagłębiowskim Centrum Onkologii im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej na oddziale ogólnopsychiatrycznym. W Strefie Młodzieży Uniwersytetu SWPS prowadzi warsztaty i szkolenia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i pedagogów szkolnych, a także w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Ukończyła specjalizacje z seksuologii klinicznej na podyplomowych studiach seksuologia kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Jest w trakcie czteroletniego Kursu Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii w Krakowie. Kurs posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTS). Zgodnie z wymogami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP) oraz Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego swoją pracę poddaje stałej superwizji u osób posiadających tytuł superwizora PTP oraz PTS.
O zjawiskach panujących na powierzchni cieczy – czyli, czym jest napięcie powierzchniowe
W trakcie warsztatów dzieci dowiedzą się, czym jest napięcie powierzchniowe i gdzie mogą je zaobserwować. Wezmą udział w doświadczeniach i eksperymentach, w czasie których będą malować kolorowe obrazy, wykorzystując napięcie powierzchniowe. Zobaczą, jak ucieka pieprz oraz sprawdzą, czy na powierzchni cieczy możemy układać różne przedmioty. Na koniec warsztatów będziemy walczyć z grawitacją oraz zrobimy balonowe szaszłyki.
Prowadzenie: animatorzy z Fabryki Wiedzy
Oporniki, kondensatory, potencjometry – czyli słów kilka o elektronice
Pod okiem animatorów dzieci nie tylko zapalą diodę, lecz także dowiedzą się, jakie warunki muszą być spełnione, żeby do tego doszło. Złożą też kilka układów, dzięki czemu dowiedzą się, jak działa latarka czy ładowarka oraz sprawdzą czy z diody LED można zrobić tęczę.
Łukasz Adam – chemik z wykształcenia i zamiłowania. Ciekawy świata i niecodziennych rozwiązań, poszukuje i odkrywa, uwielbia mówić, być w ciągłym kontakcie z ludźmi, bo dla niego to największa skarbnica wiedzy.
Marcin Maszka – animator do zadań specjalnych. Wierzy, że otwarty umysł jest kluczem do większości drzwi. Wyznaje zasadę: nauka poprzez zabawę! Zaraża uśmiechem i pozytywną energią.
Czy mózg się myli. Trening spostrzegawczości
Uważność i koncentracja są niezbędne każdemu uczniowi. Dobrze rozwinięta spostrzegawczość pomaga w czytaniu i wyszukiwaniu informacji. Zdolność skupienia uwagi z kolei to właściwie recepta na poprawne rozwiązywanie zadań i efektywną naukę w domu. Czy możemy wyćwiczyć te umiejętności? Z pewnością możemy nad nimi pracować i je rozwijać za pomocą prostych ćwiczeń w formie zabaw i gier.
Ewa Bensz – trener technik pamięciowych i szybkiego czytania, właściciel firmy szkoleniowej Lucky Mind. Pedagog i nauczyciel akademicki. Jest trenerem i audytorem w projektach szkoleniowych dla placówek edukacyjnych z zakresu neurodydaktyki i kreatywności. Prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży, pomaga uczniom z problemami edukacyjnymi, m.in. z dysleksją, trudnościami w koncentracji. W wolnych chwilach uwielbia biegać, to jej najlepsza recepta na relaks.
Kontakt
Monika Bazan
Koordynator Strefy Psyche – sekcja da rodziców
tel.: 32 750 60 84
tel. kom.: 785 202 511
e-mail: [email protected]
Miejsce
Uniwersytet SWPS w Katowicach, ul. Techników 9