„Drobiazgi, drobiazgi są najważniejsze!... Bo te drobiazgi gubią zawsze i wszędzie…” - ten cytat ze „Zbrodni i Kary” powiedzie nas przez meandry ciemnej liczby zabójstw. Co kryje się w jej cieniu? Czy można wykryć zabójstwa „ukryte” w nieszczęśliwych wypadkach, samobójstwach czy zaginięciach? Jak współczesna kryminalistyka odtajnia dawne sekrety i pomaga bliskim ofiar w poszukiwaniu sprawiedliwości? O tym wszystkim opowie dr Joanna Stojer-Polańska w marcowej Strefie Psyche.
Ciemna liczba zabójstw - analiza kryminologiczna i kryminalistyczna
Ciemna liczba zabójstw obejmuje wszystkie te zdarzenia, których nie odnotowała policyjna statystyka. To zdarzenia nieujawnione (np. sprawca zakopał ciało ofiary i nikt poza zabójcą nie wie, co zaszło) albo nieprawidłowo zakwalifikowane (np. zdarzenie zakwalifikowano jako nieszczęśliwy wypadek albo zgon z powodu choroby). Zdarza się, że zabójstwa "ukryte" są w zaginięciach. Jakie możliwości oferuje współczesna kryminalistyka, aby takie zdarzenia wykryć i doprowadzić zabójcę do skazania? Jakie narzędzia daje kryminologia, aby badać zachowania przestępcze? I dlaczego nie istnieje zbrodnia doskonała? O tym wszystkim porozmawiamy na wykładzie.
O autorce
dr Joanna Stojer-Polańska – doktor nauk prawnych, kryminalistyk. Jej praca magisterska była poświęcona narzędziom zbrodni, praca doktorska dotyczyła oddziaływania mediów, szczególnie seriali kryminalnych, na postępowanie karne, czyli tzw. efektu CSI. Autorka artykułów naukowych dotyczących oddziaływania mediów na proces karny, artykułów dotyczących działań sprawców z nietypowym modus operandi i sprawców działających w cyberprzestrzeni, redaktor książki poświęconej samobójstwom i przypadkom kryminalnym. Zainteresowania naukowe: medycyna sądowa, profilowanie sprawców zabójstw, samobójstwa, zapobieganie przemocy. Popularyzatorka nauki.
[Form StrefaPsyche_15032018_Sopot_kryminalistyka not found!]
Kontakt
Agnieszka Żebrowska
tel. 58 721 46 00
e-mail: [email protected]
Miejsce
Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Sopocie
ul. Polna 16/20, aula 0.4