Zbliżające się lato nastraja do optymizmu, wyzwala chęć działania i zmian. Wykorzystamy tę energię, by w pozytywnym duchu porozmawiać o sprawach nie zawsze łatwych, ale zawsze ważnych i budować kompetencje psychologiczne.
Dlaczego nie powinniśmy wierzyć jasnowidzom? Czy można nauczyć się odraczania gratyfikacji? Jak pielęgnować relacje? Odpowiedzi na te i inne pytania poznamy podczas kolejnej edycji Strefy Psyche Extra, która odbędzie się 16 czerwca. W ramach wydarzenia, organizowanego we współpracy z Laboratorium Innowacji Społecznych, zapraszamy na wykłady oraz szereg praktycznych warsztatów z ekspertami Uniwersytetu SWPS. Liczba miejsc na warsztaty ograniczona.
Program
10.00–11.30 – Los się do Ciebie uśmiechnie... czyli dlaczego nie powinniśmy wierzyć jasnowidzom? – wykład
– dr Michał Parzuchowski
10.00–11.30 – Seksualnosć dzieci i młodzieży - rozumiejący i wspierający rodzic – warsztat – sala F0.02
– mgr Bartosz Karcz limit miejsc wyczerpany
11.45–13.15 – Współczesne zaburzenia osobowości: narcyzm i borderline– wykład
– dr hab. prof. Uniwersytetu SWPS Krystyna Drat-Ruszczak limit miejsc wyczerpany
11.45–13.15 – Bliskość to sztuka dobrego konfliktu! – warsztat – sala F0.02
– mgr Małgorzata Osowiecka limit miejsc wyczerpany
13.30–15.00 – Czy można i czy warto nauczyć się odraczania gratyfikacji? – wykład
– dr hab. prof. Uniwersytetu SWSP Romana Kadzikowska – Wrzosek
13.30–15.00 – Jak korzystać ze stresu i nie płacić zbyt dużo – warsztat – sala F0.02
– mgr Michał Kuchczyński limit miejsc wyczerpany
Wykłady
Los się do Ciebie uśmiechnie... czyli dlaczego nie powinniśmy wierzyć jasnowidzom?
Osoby potrafiące przewidywać przyszłość pojawiają się często na kartach literatury lub kina. W rzeczywistości jednak tego rodzaju nadprzyrodzone umiejętności są zdecydowanie rzadsze. Istnienie choćby jednego takiego przypadku nie tylko zrewolucjonizowałoby nasze rozumienie otaczającej rzeczywistości, ale i wymagało przepisania podręczników psychologii czy fizyki. Historia nauki nie zna jednak ani jednej osoby o zdolnościach jasnowidzenia, której udałoby się bezsprzecznie zademonstrować swoje umiejętności w teście spełniającym rygor metody naukowej. Nie wynika to wcale, jak się często sugeruje, z uprzedzeń i braku otwartości środowisk naukowych. W minionych 150 latach takich prób przeprowadzono tysiące. Zamiast jednak potwierdzić paranormalną naturę badanych zjawisk, nauczyły nas one wiele o tym jak łatwo błędy poznawcze, znane dziś w psychologii jako np. efekt potwierdzania czy efekt horoskopowy sprawiają, że ulegamy złudzeniom. Podczas wykładu przedstawię krótkie podsumowanie badań nad tymi zagadnieniami i spróbuję w słuchaczach zaszczepić odrobinę sceptycyzmu do działań podejmowanych przez wróżki i jasnowidzów.
dr Michał Parzuchowski
Psycholog społeczny, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego. Adiunkt na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Sopocie i członek sopockiego Laboratorium Psychologii Poznania Społecznego. Ukończył staż podoktorski w laboratorium Psycholinguistique & Psychologie SocialeAppliquee na Uniwersytecie we Fryburgu. Autor i współautor artykułów z zakresu poznania społecznego i ucieleśnienia m.in. w Emotion, European Journal of Social Psychology, Journal of Nonverbal Behavior czy Frontiers in Psychology. Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk oraz współ-redaktor naczelny czasopisma Social Psychological Bulletin (Psychologia Społeczna). Laureat stypendiów rządu Szwajcarskiego SCIEX, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowego Centrum Nauki. Założyciel i redaktor naczelny strony www.badania.net.
Współczesne zaburzenia osobowości: narcyzm i borderline
Celem wykładu jest wskazanie na zależność pomiędzy zmianami w świecie współczesnym a zaburzeniami psychicznymi, które są przez te zmiany budowane i/ lub wzmacniane. W kontekście tak zwanej płynnej tożsamości, omówiona jest specyfika Pokolenia Y i pokolenia IGEN oraz dwa zaburzenia osobowości: narcyzm i borderline. Pokazane są ponadto, ostatnie ruchy społeczne sprzeciwiające się "płynnemu" Ja, wyjaśniane w modelu depresji - nadziei - agresji – rozgoryczenia.
dr hab. Krystyna Drat-Ruszczak, prof. Uniwersytetu SWPS
zajmuje się psychologią kliniczną, współczesnymi zaburzeniami osobowości, znaczeniami psychologicznymi w baśniach, współczesnymi pojęciami psychoanalizy oraz problemami kobiet (przemoc, krzywda, uciszanie się, uprzedmiotowienie). Interesuje się zmianami cywilizacyjnymi i ich wpływem na styl życia i przystosowanie jednostki. Przez wiele lat prowadziła psychoterapię pacjentów w Szpitalu we Fromborku i „Srebrzysko” w Gdańsku. Jest członkiem EAPP i Polskiego Towarzystwa Psychologii Społecznej. Na sopockim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu szkół i kierunków w psychologii klinicznej i psychoterapii, etyki w pracy psychologa praktyka, a także seminarium magisterskie i konsultacje prac doktorskich.
Czy można i czy warto nauczyć się odraczania gratyfikacji?
Badania wybitnego amerykańskiego psychologa Waltera Mischela nad odraczaniem gratyfikacji należą do jednych z najbardziej znanych eksperymentów psychologicznych. Nie tylko psychologowie znają rezultaty słynnego „Testu Pianki” (Test Marshmallow), które potwierdziły, że biorące w nim udział dzieci różniły się tym jak długo potrafiły oprzeć się słodkiej pokusie, a to okazało się być bardzo dobrym prognostykiem ich przyszłych osiągnięć w różnych dziedzinach życia, takich jak szkoła, kariera zawodowa, zdrowie i życie rodzinne.
W czasie wykładu zastanowimy się nad tym co kryje się za zdolnością do odraczania gratyfikacji? Czy zdolność do odraczania gratyfikacji to to samo co siła woli? Jakie kompetencje i umiejętności posiadają osoby o dużej zdolności do odraczania gratyfikacji? Jakie warunki sprzyjają ich kształtowaniu, a także czy odraczanie gratyfikacji nie pozbawia radości życia?
dr hab. Romana Kadzikowska-Wrzosek, prof. Uniwersytetu SWPS
doktor hab. psychologii, profesor w Zakładzie Psychologii Osobowości Sopockiego Wydziału Zamiejscowego SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. Jej zainteresowania naukowe obejmują psychologię osobowości oraz psychologię emocji i motywacji. Autorka prac naukowych, a także artykułów popularyzujących wiedzę psychologiczną, których tematem są między innymi sytuacyjne oraz osobowościowe wyznaczniki wytrwałości i skuteczności działania, rozwojowe uwarunkowania różnic indywidualnych w sile woli, konsekwencje odmiennych sposobów regulacji działania dla efektywności działania oraz dobrostanu psychofizycznego.
Warsztaty
Seksualnosć dzieci i młodzieży - rozumiejący i wspierający rodzic
Podczas warsztatu zaprezentowane zostaną treści dotyczące rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży oraz ich wpływ na przyszłość człowieka dorosłego. Osoby uczestniczące będą miały możliwość podjęcia dyskusji nad konstruktywnymi i destruktywnymi aspektami rozwoju seksualnego człowieka oraz uzupełnić swoją wiedzę o dane na temat wspierających działań skierowanych do dzieci i młodzieży w zakresie wsparcia rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego.
mgr Bartosz Karcz
Psycholog, nauczyciel akademicki i naukowiec, pracuje na sopockim wydziale Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się poradnictwem oraz szkoleniami z zakresu wspomagania rozwoju, rozwoju psychoseksualnego, komunikacji, profilaktyki zdrowia. Jest członkiem zespołu ds. rodzinnej pieczy zastępczej w gdyńskim MOPS. Współpracuje z instytucjami pomagającymi młodzieży i seniorom.
Bliskość to sztuka dobrego konfliktu!
Jak pielęgnować swoje relacje? Jak radzić sobie z przykrymi emocjami w bliskich związkach? W jaki sposób spojrzeć z dystansu na siebie i swoich najbliższych? Dlaczego nie powinniśmy bać się frustracji, smutku czy złości i w jaki sposób przykre emocje mogą zacieśniać relacje? Na spotkaniu odpowiemy sobie na te i więcej pytań. Podczas warsztatu szczególną uwagę zwrócę na tematykę adaptacyjnych sposobów regulacji emocji w bliskich relacjach. Proponowane ćwiczenia i dyskusje pomogą uczestnikom wyostrzeżeniu pozytywów w złości czy smutku.
Małgorzata Osowiecka
psycholog, wykładowca na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Zrealizowała grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytet Młodych Wynalazców pt. „Dynamika emocji w procesie twórczym”, kierownik grantu Preludium Narodowego Centrum Nauki na temat odbioru poezji. Prowadzi ćwiczenia i konwersatoria z psychologii poznawczej, emocji i motywacji oraz diagnozy twórczości, a także treningi twórczości i kreatywnego pisania. Jej praca doktorska dotyczy wpływu lektury poezji na twórcze myślenie w grupie młodzieży szkolnej. Pasjonatka dziennikarstwa.
Jak korzystać ze stresu i nie płacić zbyt dużo
Warsztat przybliży tematykę stresu jako nieodłącznego, wymagającego towarzysza naszego życia, ale też przyjaciela pomagającego nam w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. W czasie zajęć zastanowimy się jakie przynosi korzyści i jakie są koszty ponoszone gdy realizujemy nasze cele. Zrozumienie wszystkich konsekwencji stresu pozwala nam lepiej nim kierować, lepiej z niego korzystać, lepiej się do niego przygotowywać. To pozwala ograniczyć koszty ponoszone przez nas.
W czasie warsztatu omówię pojęcie stresu, ewolucyjnej jego uwarunkowania. Zastanowimy się nad indywidualnym profilem objawów stresu i możliwością najlepszego ich wykorzystania w różnych sytuacjach. Zidentyfikujemy sygnały świadczące o obciążeniu/przeciążeniu stresem i poszukamy najlepszych sposobów na regenerację psychiczną i fizyczną.
Michał Kuchczyński
Psycholog, psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej oraz Oxford CognitiveTherapy Centre, wykładowca w sopockim wydziale Uniwersytetu SWPS. Od wielu lat prowadzi warsztaty antystresowe, m.in. dla funkcjonariuszy Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej.
Kontakt
Agnieszka Żebrowska
tel. 58 721 46 00
e-mail: [email protected]
Miejsce
Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni, al.Zwycięstwa 96/98, 81-451 Gdynia, budynek PPNT