– Chociaż w chwili obecnej sytuacja na rynku pracy jest trudna zainteresowanie możliwością diagnozy swoich umiejętności i predyspozycji zawodowych jest dość ograniczone. Trend ten jest niepokojący tym bardziej, że wykonywanie lubianych przez siebie zadań, w których ma się umiejętności i kompetencje, sprzyja efektywnej pracy i zwiększa szanse na zatrudnienie. Projekt Quo Vadis ma na celu stworzenie takiego narzędzia, które będzie atrakcyjne dla odbiorcy (także na etapie samego wykonywania testu), łatwe i szybkie w wykonaniu, a przede wszystkim jego wyniki w przystępny sposób pokażą potencjalne ścieżki rozwoju zawodowego – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc z Katedry Psychologii Różnic Indywidualnych SWPS w Warszawie

Co kryje się pod zawiłą nazwą projektu „QUO VADIS? Narzędzie oraz pakiet materiałów metodycznych do diagnozy predyspozycji, zainteresowań zawodowych i uzdolnień przedsiębiorczych uczniów/słuchaczy”? W najbardziej przystępny sposób można odpowiedzieć, że wniosek zakłada opracowanie narzędzia do diagnozy kompetencji uczniów lub słuchaczy poprzez opracowanie ogólnodostępnych, dostosowanych do potrzeb użytkowników 34 materiałów metodycznych i 1 wystandaryzowanego narzędzia.

Projekt dr Jarczewskiej-Gerc, na tle innych projektów realizowanych w SWPS z funduszy UE, wyróżnia się skoncentrowaniem na praktyczne wykorzystanie wiedzy psychologicznej – przewiduje stworzenie narzędzia, które szkoły  będą wykorzystywały w realizacji zadań związanych z doradztwem zawodowym.

Zadania w ramach projektu Quo Vadis  

Zadanie 1.          

Opracowanie narzędzia oraz materiałów metodycznych poprzez: ustalenie szczegółowych potrzeb uczniów, nauczycieli, szkolnych doradców zawodowych, psychologów i pedagogów, rodziców oraz pracowników PPP, CKUZ, MOS-ów i MOW-ów. opracowanie modelu teoretycznego narzędzia oraz puli wskaźników opracowanie pilotażowej wersji oraz przeprowadzenie pilotażu narzędzia i materiałów metodycznych opracowanie finalnej wersji poprzez analizę wyników pilotażu.

Zadanie 2.          

Przeprowadzenie badania standaryzacyjnego narzędzia.

Zadanie 3.          

Upowszechnienie narzędzia oraz materiałów metodycznych poprzez: przeprowadzenie szkoleń dla 160 pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz placówek doskonalenia nauczycieli (po 10 osób z każdego województwa) oraz 5 pracowników MEN, KOWEZiU departamentów odpowiadających za realizację doradztwa zawodowego w systemie oświaty. Szkolenia mają na celu przygotowanie ww. osób do prowadzenia szkoleń z zastosowania narzędzia i materiałów metodycznych przesłanie podręczników dla diagnostów i folderów prezentujących narzędzie i materiały metodyczne do kuratoriów oświaty z każdego województwa w celu dalszej dystrybucji do szkół przeprowadzenie mailingu z informacją o możliwości korzystania z narzędzia i materiałów metodycznych dostępnych on-line przeprowadzenie 3 konferencji w Sopocie, Warszawie i Wrocławiu w celu prezentacji narzędzia, materiałów metodycznych oraz sposobu ich zastosowania i funkcjonalności.

Projekt Quo Vadis współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i realizowany w ramach Poddziałania 3.4.3 Upowszechnienie uczenia się przez całe życie Programu Operacyjnego kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Dr Ewa Jarczewska-Gerc zajmuje się psychologią motywacji, efektywnością i wytrwałością w działaniu oraz symulacjami mentalnymi. Interesuje się związkami między różnymi formami myślenia i wyobrażania sobie a efektywnością i wytrwałością w działaniu oraz stresem i jego korelatami. W SWPS prowadzi seminarium magisterskie oraz zajęcia z zakresu psychologii emocji i motywacji, psychologii różnic indywidualnych oraz wywiadu psychologicznego. W pracy wykładowcy akademickiego najbardziej ceni możliwość przekazywania wiedzy, która jest ważnym czynnikiem lepszego rozumienia świata.

 

Artykuły

Wydarzenia

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia