Pałac od lat przyciąga nie tylko architektów i urbanistów, ale też badaczy społeczeństwa czy teoretyków miasta, pamięci oraz władzy. Każdy, kto chce krytycznie myśleć o politycznym życiu gmachów w zmieniających się kontekstach czy o totalitarnym lub demokratycznym oddziaływaniu projektowania, w końcu trafia do PKiN. W marcu Sala Mickiewicza w Pałacu stanie się laboratorium takiego właśnie myślenia.

Szesnaścioro studentów i studentek z nowojorskiego Parsons School of Design, New School for Social Research oraz poznańskiej School of Form (Uniwersytet SWPS) będzie uczestniczyć w tygodniowych warsztatach prowadzonych w PKiN. Grupa młodych projektantów przeprowadzi międzynarodowy eksperyment z pogranicza interdyscyplinarnej dydaktyki i krytycznych badań społecznych. Zbadają, jak historia Pałacu oddziałuje na mieszkańców Warszawy. Postawią pytania o wpływ architektury na życie społeczne i o miejsce jednostki wobec ogromnych projektów urbanistycznych.

Projekt prowadzą Susan Yelavich, profesor Design Studies w Parsons School of Design, Małgorzata Bakalarz-Duverger, socjolożka i kuratorka, która w Nowym Jorku przygotowała wystawę „Zranione miejsca” i Mateusz Halawa, kierownik zespołu humanistyki i nauk społecznych poznańskiej School of Form. Ze studentami będą pracowali również Jola Starzak, architektka i urbanistka, kierowniczka specjalności domestic design w School of Form i Michał Murawski, antropolog architektury, autor książki „Kompleks Pałacu”.

Młodzi humaniści będą rozmawiać o związkach polityki, projektowania i pamięci - mówi Susan Yelavich. - Taki międzynarodowy kurs, intensywne studium przypadku, to przykład nowych strategii dydaktycznych, które rozwijamy, by pomóc przyszłym projektantom krytycznie mierzyć się z historią i współczesnością i mądrze kształtować przyszłość - tłumaczy Mateusz Halawa. - Dlatego od „czytania” i rozumienia Pałacu przejdziemy do twórczej pracy.

Wynikiem zajęć będą spekulatywne propozycje przyszłości PKiN, od interwencji urbanistycznych wokół budynku, przez projekty społeczne, po gry z ikonicznym wizerunkiem budynku.

 

 

 

 

 

 

 

 

INFORMACJA O ORGANIZATORACH:

School of Form
School of Form to katedra wzornictwa Uniwersytetu SWPS, która w październiku 2011 roku przyjęła pierwszych studentów. Studia stacjonarne trwają 4 lata, a po ich ukończeniu absolwenci uzyskują tytuł licencjata Uniwersytetu SWPS na kierunku wzornictwo. Nad unikalnym programem nauczania, który łączy w sobie elementy edukacji projektowej i humanistycznej, pracował zespól ekspertów pod przewodnictwem Lidewij Edelkoort, wieloletniej szefowej Design Academy Eindhoven, która jest dyrektorem strategicznym i mentorem School of Form. Tak przygotowany program studiów z zakresu wzornictwa otrzymał najwyższą punktację w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na kierunki zamawiane. Studenci mają do wyboru cztery specjalności w języku polskim: domestic design, fashion design, communication design oraz industrial design. Dla studentów anglojęzycznych przygotowane zostały dwie specjalności: product design i visual communication design. Obok zajęć projektowych, studenci uczestniczą w zajęciach humanistycznych i społecznych: antropologii, filozofii, psychologii i socjologii. Jedną, wybraną dziedzinę humanistyki wykorzystują w przygotowaniu projektu dyplomowego.
www.sof.edu.pl

Instytut Adama Mickiewicza
Instytut Adama Mickiewicza (IAM) jest narodową instytucją kultury, której misją jest budowa i komunikacja wymiaru kulturalnego marki POLSKA poprzez aktywny udział w międzynarodowej wymianie kulturalnej. Instytut działa na rzecz upowszechnienia współczesnej kultury polskiej wśród międzynarodowych odbiorców poprzez prezentację wysokiej jakości inicjatyw i wydarzeń z zakresu muzyki, filmu, teatru, sztuki czy designu. Flagową marką, sygnującą działania IAM jest Culture.pl. Dotychczas zorganizowano blisko 5 500 wydarzeń w 70 krajach dla blisko 52 milionów odbiorców na 5 kontynentach.

Culture.pl to portal, który codziennie informuje o najciekawszych wydarzeniach związanych z polską kulturą na całym świecie. To także największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o tej kulturze. Specjalna zakładka poświęcona designowi prezentuje najnowsze trendy we współczesnym polskim designie i najnowsze projekty polskich projektantów – zarówno tych młodych jak, i już uznanych. Zakrojona na szeroką, ogólnoświatową skalę promocja polskiego wzornictwa to jeden z priorytetów operacyjnych IAM. Design służy jako platforma do prezentacji współczesnej polskiej kultury i promocji polskiej kreatywności. Od 2017 roku aktywność IAM w tej dziedzinie rozbudowana zostanie o nowy obszar – modę.
www.culture.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuły

Wydarzenia

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia