Aleksandra Karwowska, absolwentka psychologii społecznej w SWPS oraz trener biznesu, postanowiła sprawdzić, jakie zastosowanie podczas warsztatów integracyjnych dla pracowników może mieć tzw. efekt kameleona, mechanizm społeczny polegający na wzajemnym i nieuświadomionym naśladowaniu zachowań ludzi.

Okazało się, że osoby, które uczestniczyły w warsztacie integracyjnym polegającym na wzajemnym naśladownictwie, szybciej rozwiązywały powierzone im zadania, niż osoby, które nie brały w nim udziału. Ich uczestnicy wykazywali też większą sympatię do członków swojej grupy. Przeprowadzone treningi integracyjne spowodowały także wzrost pozytywnych emocji wewnątrz grupy i lepsze rezultaty zadaniowe, osiągane przez jej członków.

Co musi się wydarzyć, aby podczas organizowanego dla pracowników warsztatu integracyjnego osiągnąć opisany efekt? – Ważne, aby trener wykorzystał zadania budujące więź grupową. Do tego celu można wykorzystać gry integracyjne, takie jak „gra w ślepca”, „sławne osobistości” czy „detektywa”, które angażują wszystkich uczestników warsztatu, wywołują współzależność, która jest warunkiem osiągnięcia celu wyznaczonego w zadaniu, także wymagają od każdego gracza kontaktu wzrokowego i gestykulacji – wyjaśnia Aleksandra Karwowska. – Skutki takich warsztatów są niezwykle silne i w sposób zaskakujący mogą podnosić produktywność, satysfakcję z pracy, a także skuteczność działania. Ponadto takie warsztaty mogą powodować większą chęć niesienia pomocy współpracownikom – podsumowuje Karwowska.

– To badanie rzuca nowe światło na naukową koncepcję efektu kameleona. Wykazuje bowiem, że zachodzi nie tylko między parami, ale też w grupach – mówi dr Wojciech Kulesza. – Co więcej, dzięki niemu wiemy, że wbrew temu, co podpowiadają dotychczasowe badania, osoby badane nie muszą być idealnie naśladowane, aby w grupie zaszły zaobserwowane procesy. Zwrotnie wyniki te wspierają trenerów biznesu pokazując jakie mechanizmy stoją za sukcesem lub porażką szkoleń integracyjnych – dodaje. Zdaniem dr. Kuleszy warto zwrócić uwagę na to, że badanie zostało przeprowadzone w warunkach naturalnych, dzięki czemu odpowiada realnym sytuacjom społecznym.

Podczas eksperymentu przebadano 184 osoby. Projekt badawczy polegał na przeprowadzaniu gier integracyjnych, w których ćwiczenia oparte były na konieczności kopiowania zachowań innych uczestników.

Artykuły

Wydarzenia

Nothing to show. You must configure the data source of the widget.

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia