Wyniki pracy dr Anny Januszewicz nagrodzone zostały podczas konferencji EHPS, podczas której eksperci z całego świata dyskutowali na temat zmian zachowania w zdrowiu i chorobie. Nagrodzona prezentacja posterowa „Percepcja reklam jako moderator zależności między środowiskiem promującym otyłość a dieta″ przygotowana została we współpracy z Natalią Liszewską, dr Alicją Bukowską i prof. Aleksandrą Łuszczyńską.

Anna Januszewicz, należąca do polskiego zespołu TEMPEST, który badał nawyki żywieniowe dzieci w wieku 12-17 lat twierdzi, że kontrolowanie treści marketingowych, to bardzo ważny aspekt w zapobieganiu otyłości. – Reklamy, według uzyskanych wyników, są prawdopodobnie bodźcem zachęcającym do sięgania po niezdrowe jedzenie w sytuacji, gdy produkty są łatwo dostępne oraz impulsem ograniczającym konsumpcję zdrowych produktów – mówi dr Januszewicz.

Europejskie badania są alarmujące. Polskie dzieci mają większy dostęp do niezdrowej żywności niż ich rówieśnicy z Wielkiej Brytanii, Holandii czy Portugalii. Ponad to, organizacje i rodzice w Polsce rzadziej podejmują działania interwencyjne, mające uchronić najmłodszych przed sprzedażą szkodliwego jedzenia.

Potwierdzają to dostępne statystyki. Według danych Instytutu Żywności i Żywienia nadwaga i otyłość w Polsce dotyka 28 proc. chłopców i 22 proc. dziewcząt w wieku 11-12 lat. – Jeszcze w ubiegłej dekadzie dane z krajów OECD pokazywały, że polskie dzieci są zdecydowanie poniżej średniej jeśli chodzi o częstość występowania otyłości czy nadwagi. Dzisiaj w większości krajów OECD mówi się o „ustabilizowaniu” otyłości – liczba przypadków nie wzrasta. Niestety, w Polsce tej stabilizacji nie ma: liczba dzieci z nadwagą i otyłością rośnie – mówi prof. dr hab. Aleksandra Łuszczyńska, psycholog zdrowia Uniwersytetu SWPS Wrocław.

Przedstawione wyniki badań zostały opracowane w ramach pracy doktorskiej Anny Januszewicz pt. „Środowiskowe determinanty odżywiania i nadwagi u dzieci i młodzieży” napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Aleksandry Łuszczyńskiej i obronionej na Uniwersytecie SWPS Wrocław w 2014 r.

Artykuły

Wydarzenia

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia