tekstCzasy, gdy młodzi ludzie spędzali lekcje informatyki przed komputerem stacjonarnym minęły. - O tym, jak młodzi kochają gry komputerowe, wie prawie każdy rodzic - tłumaczy Marcin Joka, CEO Photon Entertainment. - Chcieliśmy, aby aplikacja poprzez zabawę i rywalizację pomagała najmłodszym nauczyć się logicznego myślenia, podstaw programowania. Zastosowaliśmy techniki grywalizacji, by motywować dzieci do pokonywania kolejnych zadań i zdobywania wiedzy. Dodatkowo wykorzystaliśmy elementy znane z gier RPG, aby każdy mógł dostosować robota do swojego gustu.

Photon łączy nowe technologie z psychologią. Dzieci bawiąc się z nim korzystają z aplikacji zawierającej ścieżkę fabularną, opracowaną wspólnie z psychologami z Uniwersytetu SWPS. - Chcieliśmy żeby obok treningu poznawczego robot wpływał pozytywnie na rozwój psychospołeczny dzieci. Uczył rozumieć emocje, także te nie zawsze pozytywne, podejmować decyzje czy nawiązywać współpracę z otoczeniem - mówi Katarzyna Żukowska, psycholog nowych technologii z Uniwersytetu SWPS.

Photon 01

Zadaniem naukowców było zaadaptować w taki sposób opowieści i treści zadań, aby oprócz nauki kompetencji technicznych związanych z programowaniem, logicznym myśleniem i rozumieniem świata, dzieci poznawały podstawy zachowań prospołecznych i komunikacji międzyludzkiej. Photon pomaga też w zdobyciu umiejętności radzenia sobie z emocjami - niekoniecznie pozytywnymi.

Dodatkowo użytkownicy bawią się z robotem w świecie rzeczywistym, a zadania realizowane są nie tylko na ekranie tableta czy smartfona. Niektóre wyzwania wymagają pomocy rodzica. Zespół psychologów rozwija także w aplikacji funkcje monitorowania postępów użytkowników i wzmacniania ich umiejętności poznawczych takich jak trening pamięci krótkotrwałej.

Photon odpowiada na zmieniające się warunki społeczne i gospodarcze, w których niezwykle ważne są zdolności logicznego myślenia oraz umiejętności związane z przestrzenią wirtualną i programowaniem. Każda interakcja człowieka z maszyną, już w fazie projektowania wymaga jednak zapanowania nad tym, w jaki sposób wpływa ona na młodych ludzi. Jest to szczególnie ważne w kontekście zabawek dla dzieci, których twórcy muszą zapewniać komponent edukacyjny oraz rozwojowy. - Skoro nie jesteśmy w stanie uniknąć kontaktu z nowoczesnymi technologiami, powinniśmy wykorzystać je na swoją korzyść przy wsparciu wiedzy psychologicznej. Photon specjalnie jest zaprojektowany tak, aby był robotem edukacyjnym, który wpływa również na właściwy rozwój społeczny dziecka - podsumowuje Krzysztof Rzeńca, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Robot w wersji edukacyjnej trafi do polskich szkół już od września, a klienci indywidualni będą mogli zakupić swojego robota już w grudniu.

Z ramienia Uniwersytetu SWPS nad aplikacją pracował zespół psychologów, ekspertów z Centrum Współpracy z Biznesem oraz StresLabu w składzie: Katarzyna Żukowska, Krzysztof Rzeńca oraz Natalia  Michalak.

Photon Entertainment
Firma Photon Entertainment została stworzona przez Marcina Joka, Krzysztofa Dziemiańczuka, Michała Boguckiego, Macieja Kopczyńskiego oraz Michała Grześ, czterech studentów oraz nauczyciela akademickiego Politechniki Białostockiej. Członkowie firmy posiadają duże doświadczenie i wiedzę w dziedzinie robotyki oraz informatyki. Otrzymali wiele nagród i wyróżnień na arenie zarówno krajowej jak i międzynarodowej. Ich prace zostały docenione m.in. w konkursach organizowanych przez firmy Microsoft czy Phillips. Zostali docenieni w programie „Generacja Przyszłości”. Są członkami Top500Innovators, jak również występują na liście New Europe 100 – liście 100 najprężniej rozwijających się innowatorów Europy Środkowo-Wschodniej. Michał Grześ pracował jako koordynator Łazika Marsjańskiego Hyperion2, który wygrał międzynarodowe zawody University Rover Challenge 2014 oraz 2013. CEO firmy Marcin Joka, został nominowany w plebiscycie MIT Innovators under 35.

Partner merytoryczny Uniwersytet SWPS
Uniwersytet SWPS to nowoczesna uczelnia oparta na trwałych wartościach. Silną pozycję zawdzięcza połączeniu wysokiej jakości dydaktyki z badaniami naukowymi spełniającymi światowe standardy. Uczelnia oferuje praktyczne programy studiów z psychologii, prawa, zarządzania, socjologii, filologii, czy kulturoznawstwa dostosowane do wymagań zmiennego rynku pracy w pięciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Sopocie, Poznaniu i Katowicach. Obecnie Uniwersytet SWPS kształci ponad 16,5 tys. studentów. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinach: psychologia (w Warszawie, Wrocławiu i Sopocie), kulturoznawstwo, socjologia, prawo i literaturoznawstwo oraz doktora habilitowanego w dyscyplinach psychologia (w Warszawie i Wrocławiu) i kulturoznawstwo.

Tradycją uczelni są cykle otwartych wydarzeń naukowych, popularnonaukowych i kulturalnych. Częstymi gośćmi uczelni są światowej sławy naukowcy, znani artyści i przedstawiciele świata mediów. Jako jeden z najlepszych ośrodków psychologicznych w kraju, Uniwersytet SWPS popularyzuje wiedzę psychologiczną realizując projekt Strefa Psyche (www.strefapsyche.swps.pl) i Strefa Rodzica (www.strefarodzica.swps.pl) oraz wspiera młodzież prowadząc w liceach na terenie całego kraju bezpłatne warsztaty psychologiczne, seksuologiczne i ogólnorozwojowe Strefa Młodzieży (www.strefamlodziezy.pl).

Z ramienia Uniwersytetu SWPS nad aplikacją pracował zespół psychologów, ekspertów z Centrum Współpracy z Biznesem oraz StresLabu w składzie: Katarzyna Żukowska, Krzysztof Rzeńca oraz Natalia Michalak.

ponizej

wideo

Photon nauczy programowania i pomoże zrozumieć emocje - film w serwisie YouTube, w którym specjaliści z Uniwersytetu SWPS i Photon Entertainment tłumaczą czemu w Photonie jest potrzebna psychologia.

Film można udostępniać na swoich stronach www i w portalach społecznościowych oraz wykorzystywać do celów redakcyjnych.

audio2

  • Czym jest Photon?

Marcin Joka, CEO Photon Entertainment (czas 00:10; 259 KB)

{mp3}170601_uswps_Marcik_Joka_Czym_jest_Photon{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Po co w Photonie psychologia?

Katarzyna Żukowska, psycholog, Uniwersytet SWPS (czas 00:19; 477 KB)

{mp3}170601_uswps_Katarzyna_Zukowska_Po_co_w_Photonie_psychologia{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Photon uczy zachowań prospołecznych

Krzysztof Rzeńca, psycholog, Uniwersytet SWPS (czas 00:21; 515 KB)

{mp3}170601_uswps_Krzysztof_Rzenca_Photon_uczy_zachowan_prospolecznych{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • W każdej nowej technologii jest psychologia

Katarzyna Żukowska, psycholog, Uniwersytet SWPS (czas 00:13; 328 KB)

{mp3}170601_uswps_Katarzyna_Zukowska_W_kazdej_nowej_technologii_jest_psychologia{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Wykorzystajmy technologie na naszą korzyść

Krzysztof Rzeńca, psycholog, Uniwersytet SWPS (czas 00:21; 515 KB)

{mp3}170601_uswps_Krzysztof_Rzenca_Wykorzystajmy_technologie_na_nasza_korzysc{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

Artykuły

Wydarzenia

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia