
prof. dr hab.
Grzegorz Sędek
Instytut Psychologii
kierownik Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych ICACS
Wydział Psychologii w Warszawie
profesor w Katedrze Psychologii Poznawczej, Rozwoju i Edukacji
Dla mediów
Profil naukowy
Psycholog. Specjalizuje się w psychologii eksperymentalnej: społecznej, klinicznej i poznawczej. Prowadzi interdyscyplinarne badania dotyczące ograniczeń poznawczych. W tym kontekście interesuje go zwłaszcza, jaki wpływ na ograniczenie zdolności poznawczych mają starzenie się i psychopatologia, a także zaburzenia związane z depresją i ADHD. Bada również rolę stereotypów i uprzedzeń w poznaniu społecznym wśród osób starszych.
Jako laureat programu MISTRZ Fundacji na rzecz Nauki Polskiej uzyskał subsydium profesorskie na prowadzenie badań, których efekty mogą przyczynić się do podwyższenia sprawności intelektualnej osób starszych. W ramach kierowanego przez siebie centrum badawczego ICACS koordynuje wiele krajowych i międzynarodowymi projektów, w których wykorzystywane są metody psychofizjologiczne (np. fMRI, EEG, okulografia). Organizuje warsztaty, sympozja i konferencje.
Autor i współredaktor wielu książek, w tym „Życie na czas. Perspektywy badawcze postrzegania czasu” (2010), „Podpatrywanie myśli i uczuć. Zaburzenia i optymalizacja procesów poznawczych i emocjonalnych” (2011), „Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia” (2013), a także publikacji w pismach polskich i zagranicznych, m.in. „Cognition and Emotion”, „Journal of Experimental Psychology”, „European Psychologist”.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi seminaria magisterskie oraz zajęcia z zakresu metodologii i planowania badań dla doktorantów.
Dla mediów
Obszary tematyczne zainteresowań eksperta
- Psychologia poznawcza
- Psychopatologia poznawcza
- Starzenie się
- Poznanie społeczne
- Zaburzenia procesów edukacyjnych
- Bezradność intelektualna
- ADHD
- Poznawcza i kliniczna neuronauka
- Badania neurofizjologiczne: okulografia, EEG, fMRI
- Statystyka
Informacje prasowe
Powiązane materiały na stronie uczelni
- Archiwum
- Baza projektów naukowych
- Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży
- Trening funkcji wykonawczych jako moderator efektywności psychoterapii Gestalt w leczeniu osób depresyjnych; randomizowane badanie z grupą kontrolną prowadzone w warunkach naturalnych
- Wpływ starzenia się na podejmowanie decyzji i dokonywanie sądów
- Wspieranie ludzi w starszym wieku w dokonywaniu bardziej optymalnych wyborów w złożonych zadaniach decyzyjnych dotyczących zakupów internetowych
- Granty
- Nagrody i wyróżnienia