Media wersja betaJak korzystamy ze środków masowego przekazu i do czego są nam potrzebne? Jak zmienia się podejście do filmu z perspektywy widza-gracza? W książce „Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu”, będącej podsumowaniem prowadzonych w ostatnich latach projektów badawczych dr. Mirosława Filiciaka z SWPS, autor porusza problem gwałtownych zmian technologicznych w massmediach, przekraczania granic i ewolucji codziennych praktyk odbiorców. – Medialny ekosystem rozrasta się równocześnie w wielu kierunkach, te same treści oglądamy na różne sposoby z użyciem różnych urządzeń. Zmieniają się kulturowe hierarchie i otoczenie kluczowych mediów drugiej połowy XX wieku – filmu i telewizji. Analiza tych zjawisk prowadzi nas też w stronę rewizji podstawowych założeń historii filmu czy badań mediów w ogóle. Tym tematom poświęciłem swoją książkę – mówi dr Mirosław Filiciak.

– Odwołuję się tu do badań nad audiowizualnością, Nowej Historii Filmu czy koncepcji nieformalnej ekonomii mediów. Zastanawiam się też nad ukrytymi motywacjami badaczy mediów i ich związkami z podmiotami komercyjnymi – opowiada dr Mirosław Filiciak. – W książce znajdują się też pozornie „niemedialne” fragmenty, jak choćby relacja z wizyty w parku tematycznym, który traktuję jako metaforę współczesnych przemysłów kultury – dodaje.

Dr Mirosław Filiciak, dyrektor Instytutu Kulturoznawstwa SWPS, jest redaktorem kwartalnika „Kultura popularna” i współtwórcą raportów „Młodzi i media”, „Obiegi kultury” oraz „Tajni kulturalni”, które poruszają problemy związane z wpływem nowych technologii komunikowania na kulturę i praktyki społeczne.

Publikacja została wydana w czerwcu 2013 roku, nakładem gdańskiego wydawnictwa naukowego Katedra przy współpracy i pod patronatem SWPS.

 

Artykuły

Wydarzenia

Nothing to show. You must configure the data source of the widget.

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia