Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej podsumowuje pierwsze półrocze działania Strefy Młodzieży, programu edukacyjnego, którego celem jest wspieranie rozwoju młodych ludzi w wieku licealnym. Od października 2010 r. odbyły się już spotkania poświęcone dojrzewaniu i zaburzeniom odżywiania, depresji i lękom, miłości i zakochaniu, orientacji seksualnej oraz życiu na Facebooku. W każdym spotkaniu, prowadzonym przez duet: Małgorzata Ohme, psycholog rozwojowy, i Michał Pozdał, trener młodzieży, w Warszawie i pozostałych lokalizacjach uczelni we Wrocławiu, Sopocie, Katowicach i Poznaniu uczestniczyło ok. 200 licealistów. – Mamy więcej chętnych niż miejsc. Nauczyciele dzwonią i mówią, że uczniowie są zachwyceni. Ci, którzy byli już raz, chcą przyjść na wszystkie spotkania, ale nasze założenie jest takie, aby dać możliwość uczestniczenia w nich jak największej liczbie licealistów – mówi Katarzyna Drabik. Do końca czerwca odbędą się jeszcze spotkania dotyczące zdrowia seksualnego i inicjacji seksualnej.

W Strefie Młodzieży nie ma tematów tabu, a nauczycieli obowiązuje zakaz wstępu.Prowadzący nie krytykują, ale prowokują do rozmów o tym, co ważne. Bywa, że burzą porządek świata uczestników. Szybko nawiązują z nimi nić porozumienia, bo mówią tym samym językiem. Jaki obraz współczesnej młodzieży wyłania się z tych spotkań? – Świat wirtualny jest dla młodych ludzi całkiem naturalny i realny. Na Facebooku potrafią spędzić jednorazowo ponad 30 godzin. Na co dzień są mocno wplątani w sieć, jednak mimo to są bardzo świadomi istniejących zagrożeń. Nie widzą przeszkód w zamieszczaniu swoich zdjęć w Internecie, choć wiedzą, że nie wszystkie się do tego nadają. Przeglądają strony pornograficzne i oglądają filmy „tylko dla dorosłych”. Zdarza się, że są uzależnieni od internetowej aktywności seksualnej – wymienia Michał Pozdał.

Czy są tolerancyjni? – Tak, ale tylko osobno, bo w grupie mówią jednym głosem, bardziej konserwatywnym. Tatuaż na ramieniu tak, ale wytatuowane w całości ciało już nie. Lubią dobrze wyglądać, boją się starości. Chcą być traktowani jak partnerzy do rozmowy, znają swoje potrzeby i prawa. Wyróżnia ich wysoki poziom samoświadomości, często zastanawiają się nad życiem. Podczas spotkań wydają szybkie sądy i mają własne zdanie na wiele tematów. Dopiero po rozmowie z dorosłymi zaczynają je analizować – uzupełnia Małgorzata Ohme.

Uczniowie nie chcą, aby nauczyciele uczestniczyli w spotkaniach i byli obecni przy rozmowach. Dopiero gdy ci wyjdą, młodzież się otwiera. Dorosłym z kolei to się nie podoba. Też chcą uczestniczyć, są bardzo ciekawi, jak rozmawiać z uczniami, chcą podpatrzeć warsztat pracy trenerów i przekonać się, jak oni to robią, że młodzież wychodzi zadowolona.

– Tematy naszych spotkań psychologicznych to taka prowokacja. Chcemy rozmawiać z młodzieżą o tym, co dla niej ważne. Niektórzy licealiści właśnie w SWPS po raz pierwszy w życiu mają możliwość pogadania z dorosłymi o sprawach, które ich dotyczą lub będą dotyczyć w przyszłości – mówią trenerzy i dodają: – Nie podajemy gotowych rozwiązań, bo nie o to chodzi. Chcemy pobudzić ich do myślenia, czasami innego niż dotychczas. Sami jesteśmy ich ciekawi, ich sposób widzenia świata często zmienia także nasze myślenie.

Strefa Młodzieży to nowatorskie przedsięwzięcie edukacyjne, którego celem jest wspieranie rozwoju młodych ludzi w wieku licealnym. Program Strefy Młodzieży obejmuje cykl bezpłatnych spotkań psychologicznych poświęconych tematom trudnym i związanym z wiekiem dorastania oraz warsztatów ogólnorozwojowych dotyczących zainteresowań młodzieży, w tym prasowych, radiowych, fotograficznych, filmowych czy kabaretowych. Przedsięwzięcie jest realizowane w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, jej wydziałach zamiejscowych we Wrocławiu, Sopocie, Katowicach i Poznaniu oraz Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa z Poznania przez cały rok szkolny.

Więcej: www.swps.pl/strefamlodziezy oraz www.facebook.pl/strefamlodziezy.

Artykuły

Wydarzenia

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia