Autorzy programu studiów wychodzą z prostego założenia. Nie chcą powielać wzorców i nie zaspokaja ich pierwsze lepsze rozwiązanie. W dochodzeniu do oryginalnych koncepcji bazują na połączeniu tradycyjnych humanistycznych wartości – empatii, odpowiedzialności, otwartości na dialog społeczny – z pragmatyką rynkową i gotowością do wprowadzania zmian. Studenci nauczą się rozpoznawać realne problemy z obszaru biznesu, kultury, życia społecznego, przestrzeni publicznej i opracowywać nieszablonowe i bardziej efektywne rozwiązania.

Koncepcja School of Ideas to efekt dialogu naukowców z biznesem. – Mamy poczucie, że nawet w małych i średnich firmach w Polsce wzrasta świadomość, że ścieżka rozwoju oparta na naśladownictwie i niskich kosztach pracy powoli się wyczerpuje. Oryginalne pomysły zaczynają mieć swoją wartość – wyjaśnia prof. Mirosław Filiciak, kierujący School of Ideas Uniwersytetu SWPS. – Drugim elementem, który nas inspirował, jest sukces School of Form, z którą współpracujemy. Nowoczesne myślenie o projektowaniu, ale też model laboratorium, w którym studenci wspólnie pracują nad konkretnymi zadaniami, to coś, co sprzyja rozwijaniu umiejętności pracy w grupie, a równocześnie samodzielności – dodaje.

Studia w School of Ideas mają charakter zadaniowy i odwzorowują późniejsze środowisko pracy. Każdy semestr ma swój obszar tematyczny, w obrębie którego studenci realizują projekty. Tematy dobrane są jednak tak, by studenci mogli stopniowo zdobywać nowe kompetencje, do których będą sięgać w kolejnych semestrach. Biorą udział w zajęciach, pracują w grupach i prowadzą badania społeczne i kulturowe w laboratorium. Tydzień pracy podzielony jest na trzy dni zajęciowe i dwa poświęcone samodzielnej pracy projektowej.

 – Chodziło nam o to, żeby w procesie kształcenia zatrzeć granicę między czasem nauki a wejściem na rynek pracy, zbliżyć same studia do początków kariery zawodowej. Studenci realizując zadania wspólnie z praktykami zmagają się z prawdziwymi studiami przypadku i uczą się działać w grupie jako liderzy, koordynatorzy i członkowie interdyscyplinarnych zespołów. Zdobywają kontakty, ale przede wszystkim budują portfolio ze swoim dorobkiem, które dla pracodawców często jest ważniejsze od dyplomu – wyjaśnia dr Karol Jachymek ze School of Ideas.

Studenci będą m.in. prowadzić badania mikrohistoryczne i uczyć się, w jaki sposób należy wykorzystywać narzędzia humanistyczne do poprawy jakości życia społecznego, także poprzez interwencje w swym własnym otoczeniu. Nauczą się diagnozować trendy i odpowiadać na nie za pomocą designu krytycznego, programowania kreatywnego, czy projektowania nowych strategii działania i kreowania usług. Będą przygotowywać wydarzenia traktujące kulturę jako rodzaj laboratorium, w którym przenikają się nauka, sztuka, biznes i aktywizm społeczny.

Ostatnim etapem pracy w School of Ideas będzie płynne wejście studenta na ścieżkę zawodową. - Ostatni semestr to czas dla konsultacji i uzupełnienia wiedzy podczas fakultetów, wybieranych z perspektywy planowanej ścieżki zawodowej. Chcemy kształcić świadomych specjalistów, którzy będą dysponować wiedzą z zakresu kulturoznawstwa, socjologii, medioznawstwa, psychologii i antropologii kultury, ale będą też mieli pomysł, jak wykorzystać ją do rozwiązywania problemów i zmiany kultury pracy w organizacjach, z którymi się zwiążą - podsumowuje prof. Filiciak.

Więcej o School of Ideas dowiedzą się uczestnicy otwartych warsztatów, których twórcy przybliżą koncepcję studiów oraz przeprowadzą ćwiczenia z pracy zespołowej i metody design thinking. Zadaniem uczestników warsztatów będzie przygotowanie projektu produktu/usługi w oparciu o kompetencje zróżnicowanego wewnętrznie zespołu i potrzeby użytkowników/odbiorców. Będzie to okazja, by poznać swoje mocne strony i sprawdzić umiejętność pracy koncepcyjnej w grupie zadaniowej.

Terminy warsztatów: 21 maja, 18 czerwca, 9 lipca. Warsztaty odbędą się o godz. 12:30 w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Warszawie przy ul. Chodakowskiej 19/31.

Więcej informacji na stronie: soi.swps.pl

Artykuły

Wydarzenia

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia