tekstNasz świat rozsypuje się na wiele nisz, które łączą się ze sobą w różnych konfiguracjach. Telewizję można potraktować jako wyznacznik tego, co dzieje się ze społeczeństwem i kulturą. Służy zróżnicowanym celom, realizowanym w rozmaitych formach. Niekiedy będzie to piracka retransmisja meczu w internecie, kiedy indziej wiadomości tyleż informujące o sytuacji na świecie, co przypominające o tym, która jest godzina, film obejrzany z pełną uwagą czy serial odmierzający czas spędzony na siłowni. A innym razem będzie to, zastępujące radio, medium tła lub towarzysz odpoczynku. Telewizja nie przestaje być jednak ważna w życiu społecznym i jej koniec wydaje się mało prawdopodobny.


Polacy spędzają coraz więcej czasu przed telewizorem. Według badania Nielsen Audience Measurement w 2015 roku były to średnio 4 godziny i 23 minuty, czyli o 3 minuty więcej niż w roku poprzednim. Te wartości dostarczają jednak coraz mniej informacji. Nie przedstawiają bowiem rozkładu widzów w poszczególnych niszach odbiorczych. Nie wynika z nich, w jaki sposób telewizja funkcjonuje w życiu codziennym widzów. Modele biznesowe, praktyki społeczne, technologie – wszystkie czynniki, które kiedyś stanowiły spójną całość, tworzącą telewizję, dzisiaj coraz częściej się rozdzielają. Znajdujemy się w momencie przejścia, a przyszłość będzie zdominowana przez niejednorodne medium telewizyjne.

Rozłam odnoszący się do sposobów korzystania z telewizji, który ujawnił się kilka lat temu, wynika z różnego podejścia widzów do ramówki. W wielu dyskusjach przewijają się spostrzeżenia, że telewizja tradycyjna ogranicza wolność odbiorcy, narzucając mu rodzaj i czas emisji poszczególnych produkcji. Przewiduje się, że ramówka zostanie w pełni zastąpiona usługami wideo na żądanie (VOD - Video on Demand). Takie wizje mają szanse powodzenia jedynie w odniesieniu do grupy społecznej, której zależy na efektywnym wykorzystaniu czasu, zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Ale już średnio przystają do sytuacji, gdy widz odpoczywa przed ekranem i zależy mu na oglądaniu telewizji, a nie konkretnych treści.

Ważna wydaje się więc świadomość proporcji. Oczywiście są grupy, w których nowe trendy telewizyjne wyznacza platforma Netflix i brak odbiornika, ale według badania grupy IQS z 2015 roku brak telewizora deklaruje zaledwie 10 proc. Polaków. W innych statystykach ten wskaźnik jest jeszcze niższy, niekiedy kilkukrotnie. Wynika z tego, że dla większości naszych rodaków telewizja nie jest medium, które powinno dostosowywać się do tego, ile czasu i kiedy ma na jej oglądanie odbiorca. Często ramówka nie stanowi problemu, a wręcz przeciwnie, pozwala uporządkować rytm dnia. Telewizja może być też towarzyszem odpoczynku albo pełnić właśnie rolę medium tła.

Dlatego jedna telewizja czy jeden zdobywający popularność jej model, nie istnieje. Jeśli możemy z jakąkolwiek pewnością mówić o przyszłości tego medium, to polega ona na dalszym dzieleniu go na nisze, wpisywaniu się w indywidualne potrzeby użytkowników i dawania nam kolejnych możliwości wyboru, ale z zastrzeżeniem, że będziemy mogli wybrać także opcję, w której wyborów dokonuje za nas ktoś inny.

 

  ponizej

wideo

To nie koniec telewizji - film w serwisie YouTube, w którym prof. Mirosław Filiciak, kierownik School of Ideas Uniwersytetu SWPS, mówi o przyszłości telewizji.

Film można udostępniać na swoich stronach www i w portalach społecznościowych oraz wykorzystywać do celów redakcyjnych.

audio2

  • Nie ma jednej telewizji

Prof. Mirosław Filiciak, medioznawca, kierownik School of Ideas Uniwersytetu SWPS (czas 00:27; 433 KB)
{mp3}161117_uswps_Miroslaw_Filiciak_Nie_ma_jednej_telewizji{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Telewizja wyznacza, co dzieje się z naszym społeczeństwem i kulturą

Prof. Mirosław Filiciak, medioznawca, kierownik School of Ideas Uniwersytetu SWPS (czas 00:21; 350 KB) 

{mp3}161117_uswps_Miroslaw_Filiciak_Telewizja_wyznacza_co_dzieje_sie_z_naszym_spoleczenstwem_i_kultura{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Polacy oglądają telewizję

Prof. Mirosław Filiciak, medioznawca, kierownik School of Ideas Uniwersytetu SWPS (czas 00:21; 350 KB) 

{mp3}161117_uswps_Miroslaw_Filiciak_Polacy_ogladaja_telewizje{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Telewizja się rozsypała

Prof. Mirosław Filiciak, medioznawca, kierownik School of Ideas Uniwersytetu SWPS (czas 00:22; 365 KB) 

{mp3}161117_uswps_Miroslaw_Filiciak_Telewizja_sie_rozsypala{/mp3}

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

Artykuły

Wydarzenia

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia