Pracodawcy zatrudniając nowego pracownika, starają się, by pasował do zespołu, był podobny do pozostałych, np. pod względem wieku, określonych cech czy wartości. Dlaczego jednak szukamy owej jednorodności, skoro wiemy, że zróżnicowany zespół jest bardziej kreatywny i efektywny? Czy warto budować zespoły różnopokoleniowe, w którym pokolenie Baby Boomers będzie pracowało z pokoleniem X i Milenialsami? Jak wówczas nimi zarządzać i przeciwdziałać konfliktom? Wreszcie z jakimi problemami borykają się liderzy współczesnych firm?
Na te i wiele innych pytań odpowiada dr Joanna Heidtman – psycholog i socjolog, konsultant biznesu, trener i coach.
Z badań, ale i z wielu doświadczeń wiemy, że różnorodne (heterogeniczne) zespoły mogą być efektywniejsze, bardziej kreatywne i często szybciej się uczą niż zespoły homogeniczne.
Doceniamy wartość różnorodności, ale czy aby nie jedynie teoretycznie? Dlaczego czasem szukamy w zespołach jednorodności, choć wiemy, że różnorodność może przynieść lepsze efekty pracy i uczenia się? Jak „zarządzać” różnorodnością, aby nie uzyskać jedynie sporów, chaosu i obniżenia efektywności - na przykład na skutek silnych konfliktów? Jaki powinien być lider zespołu różnorodnego w porównaniu z szefem zespołów „tradycyjnych”, pracujących długoterminowo i w podobnym składzie? Jak radzić sobie z różnorodnością pokoleniową i czy rzeczywiście przedstawiciel „pokolenia Z” musi być urodzony po 2000 roku? Jak działają we współczesnych organizacjach struktury takie jak heterarchie i holokracje i czy średniowieczne gildie mają także swój nowoczesny odpowiednik w zespołach i organizacjach?
O prelegencie
dr Joanna Heidtman – psycholog, socjolog, konsultant biznesu, trener i coach. Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. w University of South Carolina i Cornell University w USA. W Pracowni Procesów Grupowych w IS UJ prowadziła przez 14 lat badania dotyczące konfliktów i dynamiki grupowej. Współzarządzający w firmie Heidtman & Piasecki, współzałożyciel Fundacji na rzecz Kapitału Intelektualnego, adiunkt w Wyższej szkole Europejskiej im. Tishnera oraz wykładowca na studiach podyplomowych Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Prowadzi zajęcia z psychologii społecznej, przywództwa i dynamiki grup. Realizuje projekty doradcze i rozwojowe. Jest autorką książek poświęconych problematyce pracy zespołowej, efektywności osobistej, efektywnemu działaniu nowoczesnych organizacji: “Procesy grupowe – perspektywa socjologiczna” (Wyd. Scholar), “W zgodzie ze sobą, w zgodzie z innymi” Wyd. Emka), „SENSOTWÓRCZOŚĆ. 7 sposób tworzenia wartości w zespole i w organizacji” Wyd. MTBiznes).