Dlaczego odnosimy wrażenie, że na niektóre dzieci nie działają żadne kary? Czy malcy są w stanie złośliwie wyprowadzić rodziców z równowagi? Jak dziecko interpretuje karę, a jak konsekwencje? Czy można wychowywać bez karania i nagradzania? Na te i inne pytania odpowiadała psycholożka Aleksandra Musielak, absolwentka Uniwersytetu SWPS podczas wykładu w ramach Strefy Psyche.
Karanie i nagradzanie to jedne z najczęściej stosowanych metod wychowawczych. W ten sposób rodzice dyscyplinują dziecko, zachęcają je do współpracy i osiągania celów.
Od dłuższego czasu psycholodzy, pedagodzy i rodzice zastanawiają się jednak, czy można się bez nich obejść. Czy wychowywanie bez kar i nagród jest w ogóle możliwe? Jakie są alternatywy? Dlaczego konsekwencja rodziców jest tak ważna w wychowywaniu najmłodszych?
Zastanowimy się nad tymi kwestiami podczas wykładu. Z kolei następujący po nim warsztat to znakomita okazja, żeby utrwalić wiedzę i zdobyć nowe, praktyczne umiejętności. Będzie można także porozmawiać z psycholożką Aleksandrą Musielak, na przykład o tym, jak nie dać się wyprowadzić z równowagi podczas trudnych rozmów z dzieckiem oraz mądrze nagradzać i karać.
Prelegentka
Aleksandra Musielak – psycholożka, absolwentka Uniwersytetu SWPS, Wydział Zamiejscowy w Sopocie. Współpracuje z Akademią Rozwoju Rodziny POZYTYWKA. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Zarządu Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy. Pracuje jako psycholog szkolny.