Presja na wyniki, brak wsparcia ze strony przełożonych i współpracowników, niestabilne zatrudnienie, konflikty – to tylko niektóre z czynników wywołujących stres w miejscu zatrudnienia. Doświadcza go co piąty pracownik w Polsce. Przyczyny stresu w pracy oraz praktyczne sposoby na jego zredukowanie przybliża psycholog dr Dorota Szczygieł.

Polski pracownik, to zestresowany pracownik – wynika z badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę ADP. Co piąty badany zadeklarował, że codziennie doświadcza stresu w pracy. To sytuuje polskich pracowników w gronie najbardziej zestresowanych w całej Europie.

Krótkotrwały stres jest czasem potrzebny, bo działa mobilizująco, zwiększa kreatywność i intensywność działania. Dzięki niemu lepiej wypadamy podczas prezentacji i skuteczniej negocjujemy. Natomiast długotrwały stres bywa źródłem chorób i fatalnego samopoczucia. Jego objawy są dobrze znane: ataki paniki, problemy z zasypianiem, napięcie mięśniowe, zawroty głowy, częste infekcje. Przewlekły stres może być także przyczyną depresji i prowadzić do wypalenia zawodowego. Co najczęściej wywołuje stres w pracy i jak sobie z nim radzić? Czy można sprawić, by przestał być naszym wrogiem, a stał się sprzymierzeńcem?

 

Prelegentka

dr Dorota Szczygieł – psycholog. Specjalizuje się w uwarunkowaniach i konsekwencjach regulacji emocji w pracy zawodowej. Bada, w jaki sposób strategie regulacji emocji stosowane przez pracownika wpływają na jego dobrostan, a w szerszej perspektywie na kondycję ekonomiczną organizacji. Współtworzyła Skalę Pracy Emocjonalnej – narzędzie do pomiaru strategii regulacji emocji w zawodach usługowych, a także Skalę Poziomów Świadomości Emocji – narzędzie do diagnozy inteligencji emocjonalnej. W pracy naukowej interesuje się także psychologiczną diagnozą różnic indywidualnych, zwłaszcza w zakresie temperamentu i inteligencji.

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia