• https://podcasts.apple.com/us/podcast/empatia-czego-zwierz%C4%99ta-mog%C4%85-nas-nauczy%C4%87-dr-hab-ewelina/id1437994794?i=1000446170817
  • https://open.spotify.com/episode/5eUxEx8tXTPuRD154Jfmtz
  • https://soundcloud.com/swpspl/empatia-czego-zwierzeta-moga-nas-nauczyc-dr-hab-ewelina-knapska-1
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/411d0372-dc2f-4f0a-8945-4898c19de1b4?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

Empatia dotyczy każdego człowieka i ma kluczowy wpływ na nasze życie, szczególnie jeśli chodzi o interakcje, komunikację i tworzenie relacji. Czy zwierzęta również potrafią rozpoznawać emocje? Dlaczego psy są w stanie wczuć się w emocje człowieka i na nie odpowiadać? Jakie formy zachowań empatycznych przejawiają zwierzęta? Co badania ich empatii mogą wnieść do medycyny? Jak bada się zachowania empatyczne u zwierząt i do czego ta wiedza jest nam przydatna? O empatii zwierzęcej i ludzkiej opowiada neurobiolog prof. Ewelina Knapska.

Empatia gryzoni, psów i… człowieka

Pies nie bez kozery nazywany jest najlepszym przyjacielem człowieka. Nie odmawia, nie karze za nieodpowiednie zachowanie, relacji ze swoim panem nie podaje w wątpliwość. Prawdopodobnie duża zasługa w tym człowieka pierwotnego, który psy udomowił i który je „uspołecznił”, w pewien sposób ucząc współodczuwania. Empatia prawdopodobnie ewoluowała – od prostego zarażania emocjami obserwowanego u małych zwierząt, jak gryzoni, do bardzo złożonych form zachowań empatycznych u ludzi. Wyniki badań neurobiologicznych nad zachowaniem społecznym zwierząt, przeprowadzane m.in. na gryzoniach laboratoryjnych, wskazują na istnienie u nich pierwotnych form empatii. Dzięki temu będziemy mogli zrozumieć mechanizmy leżące u podłoża zaburzeń i problemów z empatią, na które cierpi wielu ludzi, np. osoby z autyzmem.

 

Prelegentka

258 michal pozdal2

dr hab. Ewelina Knapska, prof. nadzw. Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcela Nenckiego PAN – kierownik Pracowni Neurobiologii Emocji w Instytucie Biologii Doświadczalnej PAN w Warszawie. Jeszcze w trakcie studiów doktoranckich odkryła – wraz z dr. hab. Tomaszem Werką oraz prof. Leszkiem Kaczmarkiem – przekazywanie pobudzenia emocjonalnego między żyjącymi razem szczurami oraz różnice w ekspresji genów wczesnej odpowiedzi w różnych obszarach ciała migdałowatego – części mózgu odpowiedzialnej za reakcje emocjonalne – w zależności od tego, czy dany szczur był „nadawcą” czy „odbiorcą” pobudzenia. Obecnie kontynuuje badania nad zarażaniem emocjami i mechanizmami mózgowymi leżącymi u podstaw tego zjawiska, stosując zarówno zaawansowane techniki biologii molekularnej, jak i nowoczesne techniki niezaburzonego obecnością eksperymentatora monitoringu zachowania zwierząt.

Obejrzyj webinar „Seks zaczyna się w głowie”

Słowo na „s” często budzi kontrowersje, jest tematem tabu, a mówienie o nim sprawia wiele problemów. Seks. Jak nasze wczesne doświadczenia wpływają na poczucie bliskości i seksualności? W jaki sposób rozmawiać z partnerem lub partnerką o swoich potrzebach seksualnych? Co seksuolodzy myślą tak naprawdę o masturbacji? Jaka jest różnica pomiędzy seksualnością, seksualizacją, a edukacją seksualną? Psycholog Joanna Gutral rozmawia o tym z psychoterapeutką i seksuolożką Aleksandrą Żyłkowską.

„Seks zaczyna się w głowie”

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia