- https://podcasts.apple.com/us/podcast/psychologia-poznawcza-i-neuronauka-w-sztucznej-inteligencji/id1437994794
- https://open.spotify.com/episode/4v4y0bZ77VS63uEr4axbUI
- https://soundcloud.com/swpspl/magnuski-sp-webinar-2020
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/28f51b27-4bbf-4d8e-9952-6916d3fe1471?_lst
Stworzyliśmy maszyny, które, tak jak człowiek, umieją przetwarzać informacje i je przechowywać. Ale czy sztuczna inteligencja (AI) będzie mogła – w podobny sposób jak nasz układ nerwowy – odbierać informacje z otoczenia i wyprowadzać je z powrotem w postaci reakcji, czyli danego zachowania? Czy AI może uczyć się tak samo jak nasz mózg? Jak naukowcy tworzą automatyczne systemy potrafiące doskonalić się przy pomocy zgromadzonego doświadczenia, czyli danych? Jak wiedza z psychologii poznawczej i neuronauki udoskonala działanie sztucznej inteligencji? Czym dokładnie jest poznanie i na czym polega jego proces? Czy możemy się obawiać, że sztuczna inteligencja wymknie się spod kontroli i przejmie kontrolę nad ludzkością?
O wykorzystaniu psychologii w świecie inteligentnych maszyn, w kontekście psychologii sztucznej inteligencji, dyskutują: psycholog Mikołaj Magnuski, wykładowca Neurokognitywistyki Uniwersytetu SWPS, oraz neurokognitywistka Aleksandra Kołodziej.
Gość
Mikołaj Magnuski – psycholog, neurokognitywista. Zajmuje się zaawansowanymi metodami analizy sygnału EEG oraz znaczeniem oscylacji neuronalnych (fal mózgowych) w procesach percepcyjnych i poznawczych. Na kierunku Neurokognitywistyka na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu analizy sygnału EEG, statystyki oraz sieci neuronowych.
Prowadząca
Aleksandra Kołodziej – absolwentka Neurokognitywistyki na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Prezes zarządu Fundacji na rzecz Popularyzacji i Rozwoju Neuronauki „Mózg!”. Wieloletnia Przewodnicząca Koła Neuronauki, działającego na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie oraz organizatorka Dnia Mózgu. Badawczo zajmuje się głównie funkcjonowaniem poznawczym na poziomie behawioralnym i elektrofizjologicznym u osób z depresją. Realizowała badania dzięki finansowaniu z programu dla młodych naukowców Diamentowy Grant (MNiSW) oraz grantu Etiuda (NCN). Stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dokształcała się na stażu naukowym w Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie oraz w Instytucie Donders w Holandii.