Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton, Empik Go.
W ostatnich dekadach wielu przedstawicieli psychologii i neuronauki poznawczej zgodziło się co do tego, że sensoryczno-motoryczne obszary mózgu są zaangażowane nie tylko w postrzeganie i kontrolę ruchu, lecz także w wyższe procesy poznawcze, w szczególności w przetwarzanie pojęć. Pogląd taki określa się jako „ucieleśnione poznanie”. Z drugiej strony łatwo można dostrzec, że duża część naszej aktywności poznawczej wiąże się z pojęciami abstrakcyjnymi, takimi jak „teoria”, „liczba pierwsza” czy „sprawiedliwość”. Ponieważ pojęcia abstrakcyjne wykraczają poza nasze bezpośrednie doświadczenie sensoryczno-motoryczne, stanowią one poważne wyzwanie dla idei ucieleśnionego umysłu. Matematyka, uznawana tradycyjnie za „królową abstrakcji”, stanowi idealny obszar do testowania założeń ucieleśnionego poznania. Doktor habilitowany psychologii, doktor filozofii, Mateusz Hohol, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, odwołując się do wyników badań nad kształtowaniem pojęć matematycznych przez nawyki liczenia na palcach oraz nad skutecznością treningów zdolności matematycznych, wyjaśni, w jakim stopniu poznanie matematyczne człowieka ugruntowane jest w aktywności obszarów sensoryczno-motorycznych mózgu.
Wszystkie spotkania odbyły się w ramach konferencji “Dni Mózgu 2022”, organizowanej przez Koło Naukowe NeuroPsyche Uniwersytetu SWPS w ramach Światowego Tygodnia Mózgu.
„Dni Mózgu” to cykl podcastów Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS, w którym wraz z psychologami, badaczami i innymi specjalistami rozmawiamy o mózgu - czyli najważniejszym narządzie naszego organizmu. Podczas spotkań poruszamy tematy związane z zaburzeniami pracy mózgu i sekretami jego funkcjonowania.
Interesujesz się psychologią? Dołącz do nas w grupie Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Ekspert
Dr hab. Mateusz Hohol, prof. UJ – doktor habilitowany psychologii, doktor filozofii, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego afiliowany w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ. Jego badania dotyczą przede wszystkim psychologii/kognitywistyki matematyki – czyli poznawczego przetwarzania liczb i struktur geometrycznych, a także pojęciowych i metodologicznych zagadnień (neuro)kognitywistyki.