Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton, Empik Go.
Bullying to zjawisko prześladowania i dręczenia rówieśniczego w szkole. Przemoc rówieśnicza może przejawiać się w różnych formach, które niosą za sobą szereg konsekwencji z jakimi boryka się osoba będąca ofiarą prześladowania. Wyniki najnowszych badań wskazują, iż są to zarówno konsekwencje bezpośrednie, jak i długoterminowe wpływające na samoocenę, funkcjonowanie społeczne, relacje interpersonalne i ogólny dobrostan. Co wiemy z badań perspektywy krajowej na temat bullyingu? Jak rodzice czy szkoła mogą przeciwdziałać przemocy rówieśniczej? Jakie praktyki antybullyingowe podejmowane są w perspektywie szkolnej? Na te i wiele innych pytań odpowiadają Magdalena Kosowska, studentka psychologii Uniwersytetu SWPS w Katowicach, członkini Koła Naukowego OLWEUS oraz Jakub T. Mróz, absolwent wydziału aktorskiego PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, student na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
Spotkanie odbyło się w ramach konferencji z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka, organizowanej przez Uniwersytet SWPS oraz Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży dla Miasta Poznania.
W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami zgłębiamy tematykę działań oraz perspektyw rozwoju systemu środowiskowego wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym w Polsce oraz za granicą.
Interesujesz się psychologią? Dołącz do nas w grupie Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Eksperci
Magdalena Kosowska - studentka psychologii na Uniwersytecie SWPS w Katowicach oraz członkini Koła Naukowego OLWEUS. Edukatorka „Pozytywnej Dyscypliny dla Rodziców i Nauczycieli w Przedszkolu”. Pod kierownictwem dr Małgorzaty Wójcik realizuje badanie jakościowe „Postrzeganie zjawiska prześladowania rówieśniczego przez opiekunów dzieci doświadczających prześladowania rówieśniczego w szkole”.
Jakub T. Mróz - absolwent wydziału aktorskiego PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi. Wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Student na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Jego główne zainteresowania badawcze dotyczą bullyingu – prześladowania i dręczenia rówieśniczego. Koordynator projektu BaP (Bullying and Parenting), kierownik polskiego zespołu w projekcie International study of teacher responses to peer aggression.