Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton, Empik Go.
Świadomość dotycząca funkcjonowania w spektrum autyzmu rośnie. Coraz większą uwagę poświęca się diagnozowaniu, terapii i emocjom osób neuroatypowych. Wraz z postępującą wiedzą na ten temat okazuje się, że kobiety w spektrum muszą często przejść znacznie dłuższą drogę, by poznać mechanizmy swojego funkcjonowania. Dziewczynki często nie otrzymują rozpoznania w młodym wieku, ponieważ… za dobrze funkcjonują. Czym różnią się objawy kobiet i dziewczynek w spektrum autyzmu od symptomów, które zauważane są u mężczyzn i chłopców? Gdzie tkwi problem związany z diagnozowaniem? Jak można wspierać rozwój oraz funkcjonowanie dziewczynek i kobiet w spektrum autyzmu? Jakie są najczęściej powtarzane mity na temat spektrum autyzmu? Na te i wiele innych pytań odpowiada Renata Sikorska, psycholożka prowadząca diagnozę i terapię dzieci oraz młodzieży doświadczających wszelkiego rodzaju trudności psychicznych - w tym znajdujących się w spektrum autyzmu. Spotkanie poprowadziła Joanna Flis.
Interesujesz się psychologią? Dołącz do innych w grupie Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Gościni
Renata Sikorska - doświadczona psycholożka i diagnostka całościowych zaburzeń rozwojowych, terapeutka poznawczo - behawioralna, certyfikowana terapeutka kognitywna Metody Instrumental Enrichment. Związana zawodowo m.in. z siecią poradni zdrowia psychicznego PsychoMedic, gdzie prowadzi diagnozę i terapię dzieci i młodzieży doświadczających wszelkiego rodzaju trudności psychicznych - w tym znajdujących się w spektrum autyzmu. Udziela także wsparcia Rodzicom doświadczającym trudności w wychowaniu i kryzysów rodzinnych. Szczególnie ważnym obszarem zainteresowań terapeutycznych i naukowych jest dla niej obraz kliniczny, terapia i trudności w diagnozie dziewcząt oraz kobiet w spektrum autyzmu.
Prowadząca
Joanna Flis – psycholożka kliniczna i zdrowia, certyfikowana specjalistka psychoterapii uzależnień, absolwentka Uniwersytetu SWPS. Przez wiele lat pracowała z osobami współuzależnionymi oraz z syndromem DDA w Wojewódzkim Ośrodku Psychoterapii Uzależnień i Współuzależnienia oraz w Poradni Uzależnień. Aktualnie prowadzi pracownię pomocy psychologicznej. Psychoterapeutka systemowa w trakcie certyfikacji oraz pedagożka. Doktorantka na Uniwersytecie Szczecińskim, gdzie prowadzi badania naukowe na temat funkcjonowania osób uzależnionych. Współpracuje z Fundacją Dbam o Mój Z@sięg oraz Ośrodkami Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli, prowadząc szkolenia i warsztaty. Autorka licznych publikacji z zakresu zdrowia psychicznego.