Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton, Empik Go.
Systemy monitorowania bullyingu w szkole są kluczowe w planowaniu konkretnych działań prewencyjnych i interwencyjnych. Muszą być jednak oparte na rzetelnych badaniach społeczności szkolnej i samego zjawiska bullyingu ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy uczniów. Sposób, w jaki oni postrzegają zachowania przemocowe kolegów, system komunikacji z nauczycielami, ich działania oraz klimat szkoły, powinien stanowić bazę dla wszystkich projektów antybulyingowych. Wyniki badań prowadzonych przez zespół RESQL wskazują na trudności związane ze zgłaszaniem incydentów bullyingowych; problem z definiowaniem przemocy – zwłaszcza relacyjnej, a także obawę i niepewność dotyczącą działań nauczycieli. Czym jest System RESQL? W jaki sposób pomaga uczniom i jak pomaga nauczycielom podjąć odpowiednią interwencję?
Na te i wiele innych pytań odpowiedziała dr Małgorzata Wójcik, psycholożka, adiunktka na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Katowicach.
Spotkanie odbyło się w ramach konferencji z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka, organizowanej przez Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytet SWPS.
W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami zgłębiamy tematykę działań oraz perspektyw rozwoju systemu środowiskowego wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym w Polsce oraz za granicą.
Ekspertka
dr Małgorzata Wójcik - Psycholog, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Katowicach. Przez wiele lat pracowała jako nauczyciel języka angielskiego oraz wychowawca w szkole podstawowej oraz gimnazjum. W pracy naukowej zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy, stygmatyzacji i dyskryminacji w grupach rówieśniczych.