Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.
Przemoc rówieśnicza może mieć różne konsekwencje dla zaangażowanych w nią dzieci i nastolatków. Choć profilaktyka i minimalizowanie skutków bullyingu wymagają wielopoziomowego działania, to w wystąpieniu poruszona zostaje głównie problematyka oddziaływań psychoterapeutycznych w tym obszarze.
Czym dokładnie jest przemoc rówieśnicza i jakie są jest konsekwencje? W jaki sposób wspierać terapeutycznie dziecko/nastolatka doświadczającego bullyingu? Jak pracować z dzieckiem/nastolatkiem stosującym przemoc rówieśniczą? Na jakie aspekty należy szczególnie zwrócić uwagę w pracy z dziećmi zaangażowanymi w bullying?
Na te i inne pytania odpowiedziała dr Anna Kubiak, psycholożka, adiunktka w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Zdrowia (Uniwersytet SWPS, Poznań).
Spotkanie odbyło się w ramach konferencji z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka, organizowanej przez Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytet SWPS.
W cyklu podcastów “Dziecko, Nastolatek, Dorosły” Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Wraz z psychologami, psychoterapeutami i innymi specjalistami zgłębiamy tematykę działań oraz perspektyw rozwoju systemu środowiskowego wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym w Polsce oraz za granicą.
Ekspertka
dr Anna Kubiak - psycholog, adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Zdrowia (Uniwersytet SWPS, Poznań). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół autodestruktywności, szczególnie autodestruktywności pośredniej oraz samouszkodzeń. Przez 10 lat pracowała na stanowisku psychologa w szkole podstawowej i gimnazjum. Jest psychoterapeutką systemową w trakcie certyfikacji (WTTS), pracuje psychoterapeutycznie z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami.