Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.

W każdej większej społeczności istnieje jakiś system sprawiedliwości. Określa, co się dzieje, kiedy jeden z członków społeczności narusza zasady i prawa panujące w grupie. Wiele systemów sprawiedliwości szkolnej opartych jest o założenie, że jeśli ktoś narusza zasady lub krzywdzi inną osobę – powinien ponieść karę, proporcjonalną do rodzaju przewinienia. Jej dolegliwość powinna być adekwatna do szkody, którą poniosła ofiara lub społeczność. Wydaje się, że sprawiedliwość zostanie przywrócona poprzez skupienie działań wokół naruszenia zasady i sprawcy. W przeciwieństwie, sprawiedliwość naprawcza nie jest oparta na represjach i karze, a oparta o szacunek dla ucznia i wspierająca branie odpowiedzialności za szkodę/krzywdę przez jej naprawienie.

Jakie są główne cele sprawiedliwości naprawczej? Jakie są jej reguły? O tym, jak zbudować taki system w polskiej szkole oraz jakie efekty przynosi uczniom, nauczycielom i rodzicom opowiada dr Aleksandra Dopierała, psycholożka, terapeutka systemowa, wykładowczyni i nauczycielka mianowana.

Spotkanie odbyło się w ramach konferencji z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka, organizowanej przez Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytet SWPS.

Ekspertka

 

 

dr Aleksandra Dopierała - Psycholożka, terapeutka systemowa, wykładowczyni i nauczycielka mianowana. Członkini Restorative Schools Working Group European Forum for Restorative Justice, jednego z największych stowarzyszeń rozwijających sprawiedliwość naprawczą w Europie. Pracuje na Wydziale Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Koordynuje także pracę zespołu psychologów i pedagogów szkolnych oraz rozwija program rozwoju społeczno-emocjonalnego w niepublicznej szkole podstawowej. Badawczo zainteresowana empatią i rozwojem moralnym.

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia