Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.
Klimat szkoły to sposób, w jaki społeczność szkolna postrzega środowisko swojej nauki lub pracy oraz jak to postrzeganie wpływa na ich zachowanie. Od tego, jaka atmosfera panuje w klasie i szkole, zależy funkcjonowanie dzieci i młodzieży. Dlatego tak ważne jest obserwowanie i dbanie o jak najlepszy klimat placówki.
Jakie są wymiary klimatu szkoły i klasy? Jak wpływa na funkcjonowanie dzieci i młodzież? Jakie są sposoby skutecznych interwencji? Jak zapobiegać przemocy może środowisko szkolne i co mogą zrobić rodzice?
Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli psycholodzy i wykładowcy na Uniwersytecie SWPS - dr Radosław Kaczan oraz dr Piotr Rycielski. Rozmowę poprowadziła Michalina Mruczyk.
Goście
dr Radosław Kaczan – psycholog, naukowo zajmuje się psychologią rozwoju człowieka, konstruowaniem narzędzi diagnostycznych do badania rozwoju dzieci i młodzieży, diagnozą kompetencji oraz wspomaganiem uczenia się przez całe życie. Prowadzi również badania dotyczące przemocy rówieśniczej w szkołach i wdraża programy zapobiegające tym zjawiskom. Poza działalnością naukową i dydaktyczną poświęca się wspieraniu rozwoju systemu kwalifikacji zawodowych, współpracuje z biznesem, organizacjami zawodowymi i szkołami wyższymi w zakresie opisu efektów uczenia się i kwalifikacji.
Był kierownikiem wdrożeniowego projektu badawczego „Monitorowanie środowiska szkolnego i zapobieganie zachowaniom ryzykownym, w tym przemocy rówieśniczej”.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z psychologii rozwoju człowieka
dr Piotr Rycielski – doktor psychologii, pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie, absolwent międzywydziałowych interdyscyplinarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Instytucie Studiów Społecznych im. prof. R.B. Zajonca na Uniwersytecie Warszawskim, stypendysta University of Michigan. Przez wiele lat adiunkt i członek rady naukowej w Instytucie Badań Edukacyjnych, wieloletni wykładowca akademicki, autor i współautor licznych badań naukowych i publikacji z zakresu psychologii edukacji.
Prowadząca
Michalina Mruczyk – psycholożka pracująca z młodzieżą. Absolwentka psychologii o specjalności klinicznej na Uniwersytecie SWPS. Obecnie pracuje w liceum ogólnokształcącym Spark Academy w Poznaniu i prowadzi zajęcia na kierunku Psychologia na poznańskim wydziale Uniwersytetu SWPS.