Tradycyjnie na zachowania niepożądane, takie jak bullying w szkole, patrzymy jak na rodzaj patologii, który odbiega od przyjętych społecznie, medycznie czy kulturowo norm. Szukamy sprawców, przyczyn i sposobów zwalczania ich występowania lub przynajmniej niwelowania negatywnych konsekwencji. Podobnie jakbyśmy radzili sobie z jakimś rodzajem choroby czy epidemii. Taka strategia w znacznym stopniu pomija fakt, że to kontekst kreowania w szkole kultury rywalizacji i konkurencji przyczynia się do pojawiania się zachowań przemocowych - jednych bardziej innych mniej społecznie aprobowanych. Jeśli dodamy do tego brak metodologii i miejsca w programie edukacyjnym na nauczanie umiejętności społecznych i emocjonalnych, oczywistym jest, że młodzi ludzie mogą mieć kłopoty z budowaniem wartościowych relacji. Jak współczesne teorie naukowe badające ewolucję, ekonomię czy ludzki behawioryzm, mogą pomóc nam lepiej zrozumieć mechanizmy niepokojących nas procesów społecznych? Jak dzięki nim możemy uczyć się prospołeczności, czyli umiejętności działania na rzecz wspólnego dobra, współpracy, troski o siebie i innych? Na te i wiele innych pytań odpowiedział Hubert Czupała, psycholog, wykładowca Uniwersytetu SWPS.

Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.

Spotkanie odbyło się podczas „II Dni OLWEUSA”, studenckiego wydarzenia naukowego o charakterze konferencji, dotyczącego bullyingu i przemocy rówieśniczej w szkołach, organizowane przez Koło Naukowe Badań Relacji Rówieśniczych i Bullyingu OLWEUS.

Ekspert

Hubert Czupała

Hubert Czupała - psycholog, absolwent czteroletniego kursu psychoterapii poznawczo-behawioralnej w Centrum CBT w Warszawie, wykładowca akademicki na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Association for Contextual Behavioral Science (ACBS). W pracy klinicznej specjalizuje się w terapiach poznawczo-behawioralnych trzeciej fali – nowych formach terapii, do których należą m.in. terapia akceptacji i zaangażowania (ACT), terapia oparta na współczuciu (CFT), terapia oparta na analizie funkcjonalnej (FAP), terapia schematów (ST) oraz kliniczne zastosowanie uważności (mindfulness). Pomaga osobom w kryzysie. Prowadzi warszaty wspierania umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli, a także rehabilitację psychologiczną oraz grupy wsparcia dla osób przewlekle chorych. Realizuje projekty edukacyjne z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego.

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia