Badania prowadzone przez ponad dekadę wyraźnie pokazują, że proces uczenia się może stać się źródłem kompulsji i uzależnienia, z niekorzystnymi skutkami zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego uczniów i studentów. Kluczowe w rozwoju uzależnień są systemy wzmocnień, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. System edukacji okazuje się być idealnym środowiskiem do rozwoju uzależnienia od uczenia się, poddając młodych ludzi presji ze strony rodziców, nauczycieli, rówieśników oraz szkoły, przy jednoczesnym braku odpowiedniego wsparcia i rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych.
Jak powszechnym zjawiskiem wśród młodzieży są uzależnia? Jaką rolę może pełnić system edukacyjny w tym procesie? Czy i jakie istnieją możliwe rozwiązania prewencyjne? Na te i wiele innych pytań odpowiada dr Paweł Atroszko, Adiunkt w Zakładzie Psychometrii i Statystyki Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Audioteka.
Spotkanie odbyło się w ramach konferencji z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka, organizowanej przez Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytet SWPS.
Ekspert
dr Paweł Atroszko - Adiunkt w Zakładzie Psychometrii i Statystyki Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Autor ponad 100 prac naukowych, w tym rozdziałów w międzynarodowych podręcznikach na temat uzależnień. Kierownik międzynarodowych i krajowych projektów badawczych z obszaru uzależnień behawioralnych. Dwukrotnie wyróżniony w ogólnopolskim konkursie StRuNa w kategorii Opiekun Roku za opiekę nad Kołem Badań Psychologicznych “Experior”. W 2018 roku Koło uzyskało w tym konkursie Pierwszą Nagrodę dla najlepszego Koła Naukowego w Polsce. Laureat krajowych i międzynarodowych nagród, m.in. Pierwszej Nagrody dla Najlepszej Pracy Doktorskiej w Obszarze Edukacji w Międzynarodowym Konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Stypendysta m. in. Narodowego Centrum Nauki, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Norway Grants, Research Council of Norway, European Educational Research Association. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania w Polsce.