Przed nauczycielami stawiamy wielkie wyzwanie. Muszą być nie tylko biegli w swojej specjalności, ale także sprawnie przekazywać wiedzę uczniom o różnych potrzebach i w różnym wieku, jednocześnie wspierając ich rozwój i proces uczenia się. Złożoność tych wymagań, w połączeniu z warunkami pracy nauczycieli, czyni niezbędną ich zdolność do odporności psychicznej, czyli rezyliencji. Badania wskazują, że rezyliencja nauczycieli ma wpływ nie tylko na ich efektywność zawodową, ale również na zaangażowanie i sukcesy edukacyjne uczniów.
Czym jest rezyliencja i od czego zależy? Jaki wpływ ma nauczyciel na budowanie własnych zasobów? Czy i w jaki sposób inne osoby pracujące w szkole oraz rodzice mogą wspierać odporność psychiczną nauczycieli? O co zadbać w systemie edukacji, żeby tę odporność budować? Na te i wiele innych pytań odpowiada dr Aleksandra Dopierała, naukowo zajmująca się psychologią edukacji i rozwojem kompetencji społeczno-emocjonalnych. Wystąpienie oparte jest na doniesieniach naukowych i praktycznych przykładach z Polski i Norwegii.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Audioteka.
Spotkanie odbyło się w ramach konferencji z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka, organizowanej przez Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytet SWPS.
Ekspertka
dr Aleksandra Dopierała - Naukowo zajmuje się psychologią edukacji i rozwojem kompetencji społeczno-emocjonalnych, szczególnie empatią i metodami wspierania rozwoju moralnego. Posiada kilkunastoletnie praktyczne doświadczenie w pracy psychologa w takich instytucjach, jak szpitale, przedszkola, szkoły oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Koordynuje pracę specjalistów w zespole psychologiczno- pedagogicznym, jednocześnie współpracując z zespołem wychowawców i nauczycieli. Współtworzy restoratywną metodykę pracy z kadrą i uczniami. Członkini European Forum for Restorative Justice, a od 2020 roku grupy roboczej Restorative School Working Group, w której 12 osób z 9 krajów współpracuje na rzecz rozwoju sprawiedliwości naprawczej w szkołach.