Psychoterapia systemowa często kojarzona jest z terapią rodzinną; i rzeczywiście obie metody mają ze sobą wiele wspólnego. Każda z nich odnosi się do problemów jednostki w kontekście jej relacji z innymi, szczególnie w środowisku rodzinnym. Jednak istnieją między nimi także pewne różnice – psychoterapia systemowa jest bowiem pojęciem szerszym, lokującym jednostkę w kontekście wielu grup społecznych, nie tylko w gronie najbliższych.
Dla kogo ten nurt terapeutyczny będzie odpowiedni? Czy jest on zalecany także w odniesieniu do dzieci i młodzieży? Czym dokładnie charakteryzuje się psychoterapia systemowa i na ile różni się od innych nurtów terapeutycznych? W jaki sposób traktuje zaburzenia psychiczne? Jak przebiegają spotkania w ramach takiej terapii? Na co zwrócić uwagę, szukając terapeuty pracującego w tym nurcie? Czy istnieją uniwersalnie przydatne elementy psychoterapii systemowej? Wszystkie powyższe aspekty omówiły psycholożki: dr Anna Kubiak i dr Aleksandra Dopierała.
Kiedy zgłaszamy się do psychoterapeutki lub psychoterapeuty, chcielibyśmy mieć pewność, że metody i techniki, które nam zaproponują, są oparte na badaniach, a ich skuteczność w terapii konkretnego zaburzenia lub procesu psychologicznego została potwierdzona. I dlatego istotne jest, aby sięgać po psychoterapię, która opiera się na podstawach naukowych. O psychoterapii opartej na dowodach naukowych rozmawiamy w cyklu spotkań “Psychoterapia oparta na nauce”.
Podcastu możesz posłuchać również w serwisach streamingowych: Apple Podcasts, SoundCloud i Audioteka.
Gościni
dr Anna Kubiak – psycholożka, psychoterapeutka systemowa w procesie certyfikacji, specjalistka w zakresie psychotraumatologii (certyfikat DeGPT/Fachverband Traumapädagogik), adiunkt na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, członkini zespołu w Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS, członkini Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, nauczycielka dyplomowana. Przez 10 lat pracowała na stanowisku psychologa w szkole podstawowej i gimnazjum. Aktualnie prowadzi praktykę psychoterapeutyczną w obszarze pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami.
Prowadząca
dr Aleksandra Dopierała – psycholożka, terapeutka systemowa, wykładowczyni i nauczycielka mianowana. Członkini Restorative Schools Working Group European Forum for Restorative Justice. Pracuje m.in. na Wydziale Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Badawczo zainteresowana empatią i rozwojem moralnym. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z psychologii rozwoju, psychologii edukacji, zaawansowanej psychologii procesów poznawczych i afektywnych oraz naukowych badań nad rozwojem dziecka i nastolatka. Na co dzień koordynuje prace zespołu psychologiczno-pedagogicznego, a także nadzoruje program rozwoju społeczno-emocjonalnego w jednej z poznańskich szkół. Tworzy system sprawiedliwości szkolnej oparty na