Rola rodzica w procesie edukacji dziecka i jego odpowiedzialność za ten proces, bardzo się zmieniła na przestrzeni ostatnich lat. Wcześniej, przeciętni rodzice mieli raczej ograniczony udział w codzienności szkolnej dziecka, a ich kontakty z placówką edukacyjną ograniczały się głównie do zebrań klasowych lub sporadycznych uroczystości. Dziś oczekuje się od nich znacznie większego zaangażowania, tym bardziej, że łącznikiem między nauczycielami a rodzicami stały się technologie. Aplikacje mobilne i portale internetowe pozwalają opiekunom na śledzenie postępów dziecka w szkole w czasie rzeczywistym, umożliwiając jednocześnie szybki kontakt z nauczycielami. Z jednej strony jest to duże ułatwienie, z drugiej – źródło stresu. Opiekun, poza obowiązkami zawodowymi i domowymi, musi znaleźć czas na towarzyszenie dziecku w obowiązkach szkolnych, o zajęciach pozalekcyjnych nie wspominając. W efekcie często zdarza się, że przeciążony rodzic nie tylko nie osłabia presji jakiej podlega dziecko, ale jeszcze staje się dodatkowym źródłem stresu. Dlatego szczególnie ważne jest wyposażanie rodziców w odpowiednie zasoby psychiczne – wprowadzanie zdrowych nawyków i strategii radzenia sobie z napięciem mogłoby okazać się kluczowe w konfrontacji z kolejnymi wyzwaniami, co z kolei wspierałoby budowanie silnych relacji i tworzenie dobrego środowiska do rozwoju dziecka.

O wyzwaniach, z jakimi najczęściej mierzą się współcześni rodzice w kontekście edukacji dziecka, a także o konkretnych sposobach rozwijania odporności psychicznej, opowiedziała psycholożka i psychoterapeutka dr Katarzyna Wiecheć podczas trzeciej konferencji z cyklu Dziecko-Nastolatek-Dorosły. Spotkanie odbyło się pod hasłem: Szkoła przetrwania. Jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?

Podcastu możesz posłuchać również w kanałach streamingowych: Apple Podcasts, SoundCloudAudioteka.

Spotkanie odbyło się w ramach konferencji z cyklu „Dziecko → Nastolatek → Dorosły” poświęconej tematyce szeroko rozumianego rozwoju dziecka, organizowanej przez Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu oraz Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytet SWPS.

Ekspertka

 

dr Katarzyna Wiecheć, ŚCZP w Poznaniu, Uniwersytet SWPS – psycholożka i certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna. Członkini Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB). Na co dzień pracuje z dorosłymi w ramach prywatnej praktyki klinicznej. Doświadczenie zdobywała w Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu. Adiunkt na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Stypendystka i uczestniczka licznych grantów badawczych. Główny obszar jej zainteresowań zawodowych to terapie trzeciej fali – terapia schematu oraz ACT. Autorka wielu publikacji oraz wystąpień konferencyjnych z zakresu psychologii klinicznej.

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia