Sztuczna inteligencja, automatyzacja i wirtualna rzeczywistość – zmiany w świecie biznesu zaczynają dziś wykraczać poza nasze najśmielsze wyobrażenia. Innowacyjne narzędzia cyfrowe są wykorzystywane zarówno przez korporacje, jak i małe start-upy, które dzięki najnowszej technologii zaczynają zmniejszać dystans dzielący je od gigantów biznesu. Jak sztuczna inteligencja zmieni biznes i czy zastąpi pracowników? Jak myśleć o Digital Transformation? Jak wykorzystywać narzędzia ze świata start-upów w korporacjach – i na odwrót? Będziemy o tym rozmawiać w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS razem z wieloletnimi praktykami, cenionymi specjalistami ze świata biznesu: Katarzyną Głowacką z MicroStrategy, Michałem Kreczmarem z PwC i Łukaszem Leśniakiem ze Startberry.
Harmonogram
18.00-18.30 – Czy sztuczna inteligencja wykosi pracowników? – Katarzyna Głowacka (MicroStrategy)
18.30-19.00 – Digital Transformation – z czym to się je? – Michał Kreczmar (PwC)
19.00-19.30 – Start-up i innowacje w korporacjach. Jak połączyć te światy? – Łukasz Leśniak (Startberry)
19.30-20.00 – pytania do prelegentów
godz. 18.00-18.30 Czy sztuczna inteligencja wykosi pracowników?
Zaczęło się od automatyzacji procesów produkcyjnych. A potem już popłynęło: technologia weszła w świat medycyny, mediów, wyceny ubezpieczeń, handlu akcjami, księgowości czy szkolnictwa. Jeszcze niedawno taksówkarze bali się Ubera, a tymczasem po europejskich drogach zaczynają jeździć samochody autonomiczne. Wydawało się, że Artificial Intelligence nie będzie dotyczyć wielu branż – na potencjalne zagrożenie ze strony robotów odporna wydawała się np. branża prawnicza. Ale w Silicon Valley działają już startupy, w których inżynierowie pracują z prawnikami nad podstawowymi działaniami prawnymi przełożonymi na język sztucznej inteligencji. Czy któryś z sektorów gospodarki nie zostanie dotknięty przez AI? Czy sztuczna inteligencja wykosi pracowników? Oczywiście, że tak. Pytaniem pozostaje jedynie – kiedy i jak. Podczas wykładu zapoznamy się z najnowszymi badaniami na ten temat i przedyskutujemy dwa scenariusze wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy: negatywny i pozytywny.
Katarzyna Głowacka
Tworzyła strategie HR w kilku międzynarodowych organizacjach, będących światowymi liderami branży paliwowej, informatycznej i bankowej. Pełniła funkcję m.in. dyrektora personalnego oraz członka kadry zarządzającej w SAP Polska, dyrektora departamentu rekrutacji i rozwoju w BZWBK, a obecnie objęła stanowisko dyrektora HR w MicroStrategy. Bogate doświadczenie skłoniło ją do rozpoczęcia pracy jako niezależny konsultant i executive coach. Od lat pracuje z klientami korporacyjnymi oraz prywatnymi w Polsce, Czechach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Holandii. Wśród jej klientów są takie firmy jak: Allianz, Bank BPH, Bank Pekao SA, Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers, ING, Europapier, JohnsonDiversey, US Pharmacia, Wild, SAP i wiele innych.
Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Warszawskim oraz trzyletnie studia na Coach University. Swoją wiedzę poszerzała na wielu zagranicznych kursach i szkoleniach. W 2006 r. zdała egzamin akredytacyjny International Coach Federation i jako trzecia osoba w Polsce otrzymała akredytację ICF. Jej publikacje dotyczące coachingu i HR ukazały się m.in. w „Manager Magazine”, „Pulsie Biznesu”, „Harvard Business Review Polska”. Swoją wiedzą dzieli się również w ramach Klubu HR, współtworząc jego Radę Ekspertów.
godz. 18.30-19.00 Digital Transformation – z czym to się je?
Nicholas Negroponte, profesor Massachusetts Institute of Technology's Media Lab, poproszony o oszacowanie wartości swojego laptopa w czasie odprawy na lotnisku, wycenił go na 2 mln dolarów – uważał, że tyle są warte przechowywane w urządzeniu informacje. Pracownicy linii lotniczej stwierdzili jednak, że może być wart tylko 2 tysiące dolarów, bo tyle kosztuje komputer. To przykład tego, jak zmieniło się nasze myślenie pod wpływem technologicznej transformacji. Mówiąc o cyfrowej rewolucji, myślimy zwykle o wdrażanych do firm nowych systemach IT – udogodnieniach w dziedzinie komunikacji wewnętrznej, zarządzania produkcją, marketing automation czy związanych z pracą w chmurze. Tymczasem Digital Transformation daje nam zupełnie nowe możliwości nie mieszczące się we wcześniejszych kategoriach myślenia. Redefiniowane jest pojęcie produktu i procesu sprzedaży, nowym źródłem przychodów stają się dane. Następuje digitalizacja produktów fizycznych, pojawili się internetowi konsumenci. Można porównać to zjawisko do zamiany atomów na bity. Podczas wykładu przedstawione zostanie na przykładach, jak myśleć o Digital Transformation i jak innowacyjnie realizować projekty.
Michał Kreczmar
Dyrektor w zespole ds. transformacji cyfrowej PwC. Od ponad 20 lat w branży cyfrowej. Redaktor naczelny pierwszego polskiego czasopisma o internecie. Zasiadał w radzie nadzorczej IAB Polska. Stworzył dział online wydawnictwa IDG Poland. Wdrażał rozwiązania programmatic, marketingu bezpośredniego, E-commerce w Agora S.A. Był dyrektorem zarządzającym agencji marketingu efektywnościowego iProspect, a ostatnio dyrektorem ds. E-commerce w Hypermedia/Dentsu Aegis Network. Związany z koncernami mediowymi, przemysłem reklamowym i E-commerce w Polsce. Realizował projekty dla firm z branż FMCG, sieci detalicznych, instytucji finansowych, elektroniki użytkowej, motoryzacji i producentów przemysłowych. linkedin.com/in/michalkreczmar
godz. 19.00-19.30 Start-up i innowacje w korporacjach. Jak połączyć te światy?
W potocznym myśleniu korporacje i start-upy to tak przeciwstawne pojęcia, jak piekło i niebo. Sztywnym, sformalizowanym korporacyjnym procedurom przeciwstawiana jest twórcza start-upowa atmosfera, nowy model decyzyjności i wdrażania pomysłów. Start-upy to w pewnym sensie dzieci cyfrowej rewolucji. Pojawienie się tego modelu biznesu w XXI wieku wynika z powszechnej dostępności technologii przy jednoczesnym wzroście dostępności danych. Młode, operatywne zespoły, nie angażujące dużych środków na rozpoczęcie działalności, są w stanie szybko zagrozić wielkim organizacjom, które do niedawna jako jedne z niewielu mogły tworzyć innowacyjne rozwiązania. Nie oznacza to jednak, że świat start-upu i korporacji musi być rozłączny. Z punktu widzenia projektowania i upowszechniania innowacji, synergia jest tutaj zjawiskiem niezwykle pożądanym.
Łukasz Leśniak
Head of Startberry. Swoje doświadczenie z zakresu HR, PR i marketingu zdobywał w największych polskich bankach (mBank, Raiffeisen Bank Polska, PKO BP) oraz startupach i firmach średniego szczebla (Listonic). Mentor wydarzeń skierowanych do młodych przedsiębiorców, społeczności startupowej. Specjalizuje się w zagadnieniach z obszaru szeroko rozumianego HR, od fazy założycielskiej po rozbudowę i skalowanie zespołu.
Prelegent na polskich konferencjach i wydarzeniach startupowych (InfoShare, Warsaw Academic Days, WAWCODE – koduj dla Warszawy). Mentor i juror na wydarzeniach startupowych (Startup Weekend Warsaw, Olsztyn, WAWCODE – koduj dla Warszawy).
Termin i miejsce
11 kwietnia 2019, godz. 18.00-20.00 (czwartek)
Uniwersytet SWPS w Warszawie
ul. Chodakowska 19/31, aula 214 im. T. Tomaszewskiego
Kontakt
Justyna Bobko, tel. 782 600 210,
[email protected]