Mówi się, że w pracy emocje lepiej zostawić za drzwiami. Dlaczego menedżer nie powinien się jednak od emocji odcinać? Dlaczego mogą stać się one ważnym narzędziem zarządzania? Czy są kluczowe w kierowaniu ludźmi? Jak wpływają na naszą motywację? Będziemy dyskutować o tym w Strefie Zarządzania z psychologami z Uniwersytetu SWPS, którzy łączą działalność naukową z pracą dla biznesu: Brunonem Żółtowskim, dr Kingą Padzik i Stanisławem Borawskim.
Władza emocji?
Odkrycia ostatnich kilkunastu lat pokazują, że czynniki emocjonalne i pozaracjonalne są istotnym elementem pracy menedżera. Psychologia determinuje efektywność lidera w takich obszarach, jak podejmowanie decyzji, reakcje rynku czy analizy zachowań konsumenckich. Lider przyszłości potrafi łączyć umiejętności racjonalnego myślenia z dojrzałą intuicją oraz zarządzaniem emocjami, zarówno własnymi, jak i innych.
Harmonogram
18.00–18.30 – Emocje jako narzędzie pracy menedżera – Bruno Żółtowski
18.30–19.00 – Czy emocje są kluczem do wywierania wpływu? – dr Kinga Padzik
19.00–19.30 – Bez emocji nie ma działania – Stanisław Borawski
19.30–20.00 – pytania do prelegentów
18.00–18.30Emocje jako narzędzie pracy menedżera
Emocje są nieodłącznym elementem codziennej pracy menedżera. Zarówno te, które rodzą się w nim samym, jak i te, których doświadczają jego pracownicy. Podczas wykładu przyjrzymy się emocjom, które nas motywują i budzą nasze zaangażowanie (czy nawet stan flow), oraz tym, które trudno nam przeżywać, jak rozczarowanie, złość czy bezsilność. Podejmiemy również próbę odpowiedzi na częste pytanie: czy okazywanie uczuć w pracy nie jest przypadkiem oznaką braku profesjonalizmu? W jaki sposób zachęcać menedżerów do wykorzystywania emocji jako narzędzia w pracy z zespołami?
Bruno Żółtowski
Psycholog biznesu, trener, coach, przedsiębiorca. Na co dzień wspiera menedżerów w podnoszeniu ich kompetencji kierowniczych. Specjalizuje się w rozwiązywaniu konfliktów w firmach oraz w zwiększaniu wydajności pracowników. Diagnozuje potrzeby organizacji i projektuje procesy rozwojowe dla firm i instytucji. Pasjonują go zagadnienia z zakresu optymalizacji procesów i zwiększania efektywności pracy zespołów. Ukończył studia magisterskie i doktoranckie z zakresu psychologii, szkołę coachingu, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator, liczne szkolenia dla trenerów i z zakresu Lean Management.
18.30–19.00Czy emocje są kluczem do wywierania wpływu?
Oczywiście, że tak. Można nawet powiedzieć, że emocje są kluczem do wszystkiego, co dotyczy relacji z ludźmi. Żeby go użyć, trzeba go najpierw znaleźć. Żeby go znaleźć, trzeba wiedzieć, jak wygląda i gdzie go szukać? Zdobycie afektywnego klucza do sprawnego poruszania się po labiryncie, jakim jest drugi człowiek, jest co prawda trudne, ale możliwe. Krótka forma wystąpień podczas spotkania zmusza do wyrazistego i wybiórczego przekazu. Ten czas dodatkowo będzie skrócony przez... emocje właśnie. Stanowią one bowiem wyśmienity wytrych, by manipulować subiektywnym spostrzeganiem upływu czasu. Po prostu magia?
dr Kinga Padzik
Ekspert w dziedzinie oceny i rozwoju pracowników oraz projektowania stanowisk pracy. Od 1995 roku współwłaścicielka firmy ESSEY Doradztwo Personalne. Wieloletni konsultant w zakresie doboru, oceny i rozwoju pracowników, projektowania stanowisk pracy oraz organizacji pracy. Specjalista w zakresie AC. Licencjonowany konsultant techniki MAPP (Motivational Appraisal of Personal Potential). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół badania charakterystyki procesów poznawczych i afektywnych w warunkach wirtualnych. Kierownik studium podyplomowego ZZL organizowanego przez Uniwersytet SWPS oraz bloku specjalizacyjnego Psychologia Organizacji i Pracy Uniwersytetu SWPS. Autorka pierwszego na polskim rynku leksykonu z zakresu ZZL oraz wielu publikacji specjalistycznych i kilku naukowych.
19.00–19.30Bez emocji nie ma działania
Biznes i emocje – na pierwszy rzut oka te słowa wydają się przeciwstawne. Podstawowym celem biznesu jest przecież generowanie zysków, liczą się wyniki, efektywność pracy. Czy jest tu miejsce na emocje? Może lepiej zostawić je w domu lub na kozetce u psychoterapeuty? Spotykamy się z myśleniem, że w biznesie emocje nie są pożądane (może poza irytacją na nieudane projekty). Menedżerom zależy, by pracownicy dobrze wykonywali swoje zadania, ale nie zawsze pamiętają, że to emocje wpływają na jakość pracy. Aby podwładni działali konstruktywne i efektywnie, musi pojawić się w nich motywacja – a ona jest nierozerwalnie związana z emocjami. Jak emocje wpływają na motywację i dlaczego z pomocą w jej opisie przyjdzie metafora jeźdźca i słonia?
Stanisław Borawski
Psycholog, nauczyciel akademicki i współzałożyciel firmy IT Common Wombat. Prowadzi zajęcia z psychologii pozytywnej na Uniwersytecie SWPS. Stworzył autorskie narzędzie oparte na grywalizacji pomagające w motywowaniu się i myśleniu. Dba, by przekazywana wiedza miała solidne podstawy naukowe. Funkcjonuje na styku nauki, biznesu i zabawy. W wolnych chwilach prowadzi gry fabularne RPG i czyta książki popularnonaukowe.
Termin i miejsce
6 sierpnia 2019 r. (wtorek), godz. 18.00–20.00
Uniwersytet SWPS w Warszawie
ul. Chodakowska 19/31, aula 214 im. T. Tomaszewskiego
Kontakt
Justyna Bobko, tel. 782 600 210,
[email protected]