Wiem, że nie powinienem, bo przecież zawsze kończy się to wielkim wstydem, ale niestety, jestem tylko człowiekiem, dlatego znów wystąpiłem w telewizji. Żałuję, ale trochę też nie, dzięki kulisom produkcji TV uświadomiłem sobie, jak bardzo potrzebna jest School of Form, mnie i w ogóle. 

Ale po kolei, wzięli mnie na wazelinę. Zadzwoniły dwie panie, kierowniczka produkcji i dyrektorka tejże. Pierwsza w ciągu minuty aż trzy razy nazwała mnie ekspertem, druga podkreśliła, że beze mnie ten program w ogóle nie powstanie i że przed kamerą będę mógł mówić, co chcę, czyli prawdę. No i jak tu powiedzieć „nie”?

Na planie wszyscy byli bardzo mili, słońce świeciło ostro, a termometr pokazywał 20 stopni poniżej zera, znaczy zima, nasza, polska. Rozgrzano mnie zapewnieniem, że wyglądam jak z reklamy. Old Spice’a co prawda, ale w moim wieku bierze się, co dają, bez marudzenia. Skoro kamera mnie kocha, no to do dzieła. Oj, nie tak, nie tak. Proszę nie spuszczać kamery z oczu, ani na chwilę, przecież to telewizja. Proszę mówić cały czas. Śmiało, swobodnie, naturalnie, jak Magda Mołek. Czy mógłbym się zdziwić bardziej, żeby wszyscy widzieli? – Tak może być? – spytałem obiektyw. – Nieźle (jak na amatora), tylko tak jakby przydługo. Czy nie zechciałbym się streścić? – Spróbujemy powiedzieć to samo, tylko w pigułce, mam na to plus minus pół minuty?

cincio 1
cincio 2
cincio 3

Zdjęcia: materiały własne | Kolekcja: Kamp w kulturze współczesnej | Projektantka: Artur Cincio

Spróbowaliśmy. 30 sekund nagrania zajęło pół godziny, nie licząc przerw na poprawki makijażu, bo od mrozu nos robił mi się po bolszewicku czerwony, a to na pewno niemodne. W drodze z lokalizacji A do B produkcja doprecyzowała scenariusz. To jest program o modzie, a ja za mało o niej mówię. – Naprawdę? Mam wrażenie, że jest wręcz przeciwnie – zaprotestowałem, ale niezbyt stanowczo, gdy zbyt długo trzyma się mnie na mrozie i do tego przed kamerą, asertywność wyparowuje ze mnie w trymiga. – No, trochę się nie zgodzę – producentka przygryzła dolną wargę. – W każdym wejściu przynajmniej raz powinno paść słowo moda lub modny, żeby nie było wątpliwości, o co nam chodzi. A potem, żeby się nie powtarzać, mogę przejść do konkretów: takie dżinsy, takie skarpetki, takie majtki...

kolekcja 3

Zdjęcia: materiały własne | Kolekcja „Kopciuszek” | Projektant: Andrzej Wójcik

kolekcja 26

Ja: – Ale moda to przecież nie tylko ubrania, architektura na przykład też… Producentka: – O tym robimy inny program. Ja: – OK, a modne miejsca? Słowa? Modni artyści? W ogóle jakaś kultura? Producentka: – Skupmy się na tym, jak rozumieją modę wszyscy, inaczej nam nie wyjdzie. Powietrze zeszło ze mnie zupełnie, poddałem się, mówiłem do kamery o modzie dla wszystkich. Im mniej w coś wierzyłem, tym lepiej wyglądało na monitorze.

Gdy po ośmiu godzinach podziękowaliśmy sobie wszyscy za współpracę, lubiłem siebie o wiele mniej, ale szybko przestawiłem się na pozytywne myślenie. Jutro zresetuję pamięć, wsiądę w pociąg i pojadę do Poznania. Tam rozmowy o modzie przebiegają zupełnie inaczej, mają sens. Studenci School of Form Uniwersytetu SWPS wiedzą, że modne może być nie tylko ubranie. Mało tego, żeby w ogóle coś stało się modne, musi wczuć się w czas, wpasować w kontekst, a jest nim kultura.

Można oczywiście projektować w izolacji od niej, większości lokalnych „dyktatorów mody” od lat jakoś się to udaje, ale prawdopodobieństwo, że jakiś projekt będzie się chciało kupić i na siebie założyć, rośnie, gdy ciągle się czyta, ogląda, podróżuje, próbuje poznać świat od więcej niż jednej strony. Ponieważ nasi studenci myślą, modę rozumieją inaczej niż wszyscy i mają do niej krytyczny stosunek. Czym to skutkuje? Ano na przykład taką pracą dyplomową jak „Prymitywy” Jagody Frycy z pierwszego rocznika absolwentów School of Form. Jagoda zachowała się jak komunistka i za darmo rozdała swój pomysł na fajne, proste buty. Przy okazji wyeliminowała z machiny mody dystrybutorów, co tylko wzmacnia wrażenie rewolucji.

prymitywy 1
prymitywy 2
prymitywy 3

Zdjęcia: materiały własne | Prymitywy | Projektantka: Jagoda Fryca

Żeby nie było, że promuję tylko swoich seminarzystów, do listy konstruktywnych krytyków mody z czystym sumieniem dopisuję w tym roku Andrzeja Wójcika, Martynę Kowalczyk czy Artura Cincio. Artur studiował communication, ale dyplom zrobił z fashion. Gdzie indziej byłby to pewnie ewenement albo anomalia, w School of Form to norma.

 

Autor

258 piotr zacharaPiotr
Zachara

dziennikarz, redaktor z 20-letnim doświadczeniem, wykładowca na specjalności fashion design w School of Form Uniwersytetu SWPS.  Był naczelnym magazynów „Twój Styl Trendy” oraz polskiej edycji „InStyle”, zastępcą naczelnej „Elle” oraz redaktorem mody w „Twoim Stylu”. Interesują go zagadnienia z pogranicza literatury, sztuki, filmu i mody, o tym pisze co miesiąc w magazynie „Harper’s Bazaar”. W marcu 2018 ukazała się jego książka „Zrobieni”.

Artykuły

images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…
images/SD_Projektuj_opowiadaj_przekonuj__portfolio_projektanta_UX_podcast.jpg

Projektuj, opowiadaj, przekonuj – portfolio projektanta UX (podcast)

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci kim jesteś? Dokładnie tak! W każdym razie tak…
images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia