O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)
Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze mają więc wspólny mianownik. Ale nie brakuje też między nimi zasadniczych różnic. Dla architekta wnętrz jednym z priorytetów jest funkcjonalność przestrzeni w kontekście jej codziennego użytkowania oraz – indywidualne potrzeby klienta. Scenograf w swoich działaniach nie musi przejmować się upodobaniami jednostki, a tworząc oprawę wizualną zazwyczaj ucieka od banału codzienności. Oba światy zbudowane są jednak na fundamencie estetyki, poszukiwaniu harmonii i odwoływaniu się do emocji.
Jak wejść w dialog z twórcą i zbudować kontekst do zaprezentowania jego działa? Na ile mogą tu być przydatne doświadczenia projektanta wnętrz? Czego nie można pominąć tworząc scenografię? Czym różnią się pod tym względem scenografie telewizyjne od teatralnych czy operowych? Co jest kluczowe w pracy projektowej? Czy edukacja w tym obszarze trwa przez całe życie? Kto może na te pytania odpowiedzieć lepiej niż projektantka wnętrz i scenografka Aleksandra Twardowska-Kaczmarek w rozmowie z projektantką usług, doświadczeń i procesów Agatą Bisping.
Absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jej projekt dyplomowy oceniony na celujący został nagrodzony medalem Rektora ASP w 2001. Jest laureatką wielu konkursów architektonicznych, brała także udział w licznych wystawach zbiorowych. Jej prace wystawiane były w Pałacu Sztuki w Krakowie i Królikarni w Warszawie. Od wielu lat pracuje również jako scenografka. Cyklicznie można ją usłyszeć w audycji o Dizajnie w RMF Classic, gdzie opowiada o najnowszych trendach w projektowaniu wnętrz. Prowadzi autorską pracownię projektową; projektuje wnętrza hoteli, pensjonatów, apartamentów, domów, restauracji i przestrzeni ekspozycyjnych. Statuetkę wykonaną wg jej projektu otrzymali m.in.: Edward Norton, Yoko Ono oraz Elżbieta i Krzysztof Pendereccy. Projektantkę wyróżnia zamiłowanie do estetyki minimalizmu, oszczędna paleta barw i skłonność do kreowania wyrafinowanych form.
Prowadząca
Agata Bisping
Obserwatorium Trendów dla Kultury KBF, Szkoła Doktorska AGH. Strateg przyszłości. Buduje rozwiązania wychylone w przyszłość, łącząc trendy i badania w strategie działania dla firm, organizacji i instytucji. Realizowała projekty dla m.in. ING, 10Clouds, X-Lander, UM Wrocław, UM Krakowa, Dell Technologies, TPN. Praktyk i trener kreatywności. Prowadzi podcasty i webinaria dla Strefy Designu Uniwersytetu SWPS, a także FutureS Thinking Podcast, w którym rozmawia z gośćmi z całego świata o tym, jak projektować przyszłość. Absolwentka studiów podyplomowych Projektowanie Przyszłości na Uniwersytecie SWPS. Wykładowczyni na studiach podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH w Krakowie, doktorantka w Szkole Doktorskiej AGH w Krakowie, gdzie bada przyszłość jako narzędzie projektowania interwencji społecznych.