Zrównoważone projektowanie cyfrowe to tworzenie technologii, stron internetowych i aplikacji w sposób minimalizujący ślad węglowy. Chodzi m.in. o optymalizację kodu, ograniczenie zużycia energii przez serwery, ekologiczne UX/UI i promowanie świadomego korzystania ze zdobyczy cyfrowych. Niestety zdarza się i tak, że firmy pozorują proekologiczne działania i deklarują „zielony design”, podczas gdy w rzeczywistości korzystają z nieefektywnych technologii, a ich serwery absorbują ogromne ilości energii zasilanej paliwami kopalnymi.

Czym naprawdę jest „cyfrowa zieleń”? Jak unikać greenwashingu w projektach cyfrowych? W jaki sposób sprawdzić autentyczność działań na rzecz ekologii? Jak powinien wyglądać proces projektowy w duchu zrównoważonego rozwoju? Jak zwiększać świadomość projektantów w tym obszarze? Dlaczego warto angażować specjalistów od ekologii cyfrowej w proces projektowy?

Temat „zielonego projektowania” omówiły – UX Researcherka Anna Sieroń (prowadząca) oraz Senior UX Researcherka Agnieszka Wilke-Trochymiak.

Podcastu możesz posłuchać również w serwisach streamingowych: Apple Podcasts, SoundCloud oraz Audioteka.

W ramach cyklu „Prawdy i mity o ekologii. Jak być eko, kiedy jest się zielonym?” przyglądamy się najczęściej powtarzanym mitom na temat ekologii. W świecie pełnym sprzecznych informacji i uproszczonych odpowiedzi pomagamy oddzielić fakty od mitów, dostarczając wiedzy popartej nauką i doświadczeniem ekspertów. Naszym celem jest wspieranie świadomych wyborów oraz pokazanie, jak być naprawdę eko, nawet gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę ze zrównoważonym stylem życia.

 

Gościni

Agnieszka Wilke-Trochymiak

 

Senior UX Researcherka w Allegro. Od 10 lat badaczka i projektantka usług. Kiedyś dziennikarka. Od zawsze zainteresowana ludźmi i ich historiami. Zawody wyuczone: filozofka i psycholożka. W Allegro zajmuje się doświadczeniami związanymi z dostawami i poszukiwaniem zrównoważonych rozwiązań. Po pracy prowadzi zajęcia na podyplomówce Badania UX lub włóczy się po górach.
 

 

Prowadząca

Anna SierońAnna Sieroń

Badaczka. Zaczynała w marketingu. W polskim startupie Brainly pracowała po stronie biznesu rozwijając rynek polski i rumuński. Współpracowała z międzynarodowymi startupami z branży edukacyjnej. Badała narzędzia HRowe oraz czatboty. A obecnie pracuje jako UX Researcher w Vasco Electronics. Wierzy, że bez badań nie powstanie żaden dobry produkt, ani żadna dobra usługa. Po godzinach mentoruje kobiety, które chcą wejść do branży IT oraz planuje doktorat.

Artykuły

03-03-2025 17:00:00
images/SD_Wszystkie_ekologiczne_inicjatywy_to_greenwashing1.jpg
1239

Czy ekologiczne projektowanie to greenwashing?

Zrównoważone projektowanie cyfrowe to tworzenie technologii, stron internetowych i aplikacji w sposób minimalizujący ślad węglowy.…
images/SD_Wyzwania_tworcow.jpg

Wyzwania twórców – film, reklama i AI a nowe pokolenie odbiorców (videocast)

Dzisiejsza AI potrafi bez problemu wygenerować animacje i treści wideo na podstawie dowolnego scenariusza, samodzielnie…
images/SD_Cyfrowa_moda.jpg

Cyfrowa moda i sztuka – jak VR kształtuje nową rzeczywistość projektowania? (videocast)

Trudno o bardziej niezwykłe spotkanie przeszłości z przyszłością, sztuki z technologią, tradycyjnej sceny teatralnej z…
images/SD_Od_pomyslu_do_zmiany.jpg

Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje (videocast)

Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie…
images/SD_Rekonstrukcja_strojow_z_Faras_blog.jpg

Rekonstrukcja strojów z Faras: wyjątkowy pokaz w Paryżu

W październiku 2024 r. pasjonaci historii, kultury i sztuki mieli okazję uczestniczyć w niezwykłym, premierowym…
Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…
images/SD_Psychologia_przestrzeni__od_projektowania_emocji_do_tworzenia_funkcjonalnych_miejsc_podcast.jpg

Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia