Czy w czasach kolorowych zabawek z plastiku jest jeszcze miejsce na dziecięcą wyobraźnię? Zuzanna Grausch, absolwentka School of Form Uniwersytetu SWPS stworzyła sensoryczne klocki, które wspierają świadomość zmysłową i pobudzają kreatywność u najmłodszych.

Nietypowe klocki

Zabawa w życiu dziecka ma istotny wpływ na jego funkcjonowanie, rozwój pamięci, uwagi i wyobraźni. Dzięki niej maluchy doskonalą zdobyte umiejętności, poprawiają swoją sprawność ruchową, ale również uczą się prawidłowych reakcji na bodźce.

W oparciu o te potrzeby powstało HAPTI. To pozornie proste, wykonane z drewna klocki, utrzymane w kontrastowych kolorach (białym, czarnym i szarym), stosowanych w książkach dla niemowląt oraz dzieci niedowidzących. Zestaw składa się z sześciu elementów: kul, kołków i sześcianów, ulepszonych o frezy, których zadaniem jest pobudzanie zmysłu dotyku m.in. u niewidomych.

Całość zaprojektowana została z myślą o dzieciach od 3 miesiąca do 7 roku życia. To okres, w którym u dzieci kształtuje się świadomość zmysłowa. W trakcie zabawy do maluchów docierają liczne bodźce tj. kolory, kształty przedmiotów czy też wrażenia haptyczne - dotykowe. W ten sposób maluchy uczą się, tego, że niektóre przedmioty są delikatne i lekkie, a inne ciężkie i trzeba na nie uważać - tłumaczy Zuzanna Grausch.

Nauka kreatywności

Inspiracją dla absolwentki był jej roczny siostrzeniec. Zuzanna przyglądała się, w jaki sposób chłopiec wybiera zabawki, jak się nimi bawi i jakie ma potrzeby. Dzięki tym obserwacjom projektantka zdecydowała, że da dzieciom wybór i pozwoli na alternatywne sposoby zabawy. HAPTI ma wiele zastosowań, może być gryzakiem dla noworodków, może również służyć do tworzenia konstrukcji i układanek dla kilkulatków. Klocki mogą być także towarzyszem podróży, bo zapakowane są w plecak.

Klocki HAPTI

Zdjęcia: materiały własne School of Form Uniwersytetu SWPS | HAPTI | Projektantka: Zuzanna Grausch

Klocki HAPTI

Rynek przesycony jest plastikowymi, kolorowymi zabawkami, które są praktycznie gotowymi produktami i nie wymagają od dzieci kreatywności. Producenci zakładają, że każdy przedmiot musi mieć konkretne przeznaczenie. Wbrew temu, w HAPTI zastosowałam tylko proste formy, zaimpregnowane drewno klonowe i bukowe oraz trzy podstawowe barwy. Nie chciałam narzucać dzieciom oczywistych rozwiązań, tylko dać im pole do wyobraźni, kształtowania zmysłów i intuicji - dodaje Zuzanna.

Edukacja sensoryczna

Pomysł oparty jest na trzech alternatywnych metodach nauczania - walfdorskiej, według której edukacja skupia się na naturalnych materiałach, montessori, gdzie dziecko przyswaja wiedzę z otaczającego je środowiska oraz freblowskiej, w której zabawa odgrywa kluczową rolę w edukacji i rozwoju.

HAPTI powstało we współpracy z ośrodkami wykorzystującymi nowatorskie metody edukacji m.in. Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach, Przedszkolu Specjalnym „Orzeszek” w Poznaniu, Przedszkolu Montessori „Przystań Odkrywców” w Poznaniu, Przedszkolu waldorfskim „Lipowa Alejka” i w Przedszkolu freblowskim „Leonardo”. Pomysł był również konsultowany z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodzicami.

mniejsze HAPTI Zuzanna Grausch5 mniejsze HAPTI Zuzanna Grausch6

Zdjęcia: materiały własne School of Form Uniwersytetu SWPS | HAPTI | Projektantka: Zuzanna Grausch

Chciałam rozwiązać problem, z którym nauczyciele i rodzice borykają się każdego dnia. Od specjalistów dowiedziałam się, jakie potrzeby mają dzieci i jak wyglądają ich zabawki. Uczestniczyłam w licznych zajęciach przedszkolnych i spotkaniach - wyjaśnia absolwentka School of Form Uniwersytetu SWPS.

Zuzanna Grausch  – projektantka, absolwentka specjalności domestic design w School of Form Uniwersytetu SWPS

Tekst: Paula Kowalcze

Artykuły

images/SD_Neuroarchitektura_i_prehabilitacja.jpg

Neuroarchitektura i prehabilitacja – jak przygotować przestrzeń na utrzymywaniu nas w zdrowiu (videocast)

Dlaczego w jednych miejscach czujemy się zrelaksowani, w innych skupieni, a w jeszcze innych dopada…
images/SD_Co__w_i_dzieki_kulturze.jpg

Co – w i dzięki kulturze – można zaprojektować? (videocast)

Kultura to silne, choć często niedoceniane narzędzie wpływu społecznego, oddziałujące na nasze emocje, wartości, poczucie…
09-04-2025 11:00:00
images/SDJak_design_wplywa_na_nasze_emocje_i_dobrostan.jpg
podcast

Jak design wpływa na nasze emocje i dobrostan? Przestrzeń, kolory, minimalizm

Przestrzeń, w której przebywamy, wysyła do nas dziesiątki sygnałów, wpływających na nasze samopoczucie. Kolory, kształty,…
images/SD_Projektowanie_uniwersalne_a_design.jpg

Projektowanie uniwersalne a design, który łączy zmysły, czyli jak tworzyć dla wszystkich? (videocast)

To, co działa w jednej kulturze, branży czy grupie społecznej, nie musi automatycznie sprawdzać się…
03-03-2025 17:00:00
images/SD_Wszystkie_ekologiczne_inicjatywy_to_greenwashing1.jpg
1239

Czy ekologiczne projektowanie to greenwashing?

Zrównoważone projektowanie cyfrowe to tworzenie technologii, stron internetowych i aplikacji w sposób minimalizujący ślad węglowy.…
images/SD_Wyzwania_tworcow.jpg

Wyzwania twórców – film, reklama i AI a nowe pokolenie odbiorców (videocast)

Dzisiejsza AI potrafi bez problemu wygenerować animacje i treści wideo na podstawie dowolnego scenariusza, samodzielnie…
images/SD_Cyfrowa_moda.jpg

Cyfrowa moda i sztuka – jak VR kształtuje nową rzeczywistość projektowania? (videocast)

Trudno o bardziej niezwykłe spotkanie przeszłości z przyszłością, sztuki z technologią, tradycyjnej sceny teatralnej z…
images/SD_Od_pomyslu_do_zmiany.jpg

Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje (videocast)

Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie…
images/SD_Rekonstrukcja_strojow_z_Faras_blog.jpg

Rekonstrukcja strojów z Faras: wyjątkowy pokaz w Paryżu

W październiku 2024 r. pasjonaci historii, kultury i sztuki mieli okazję uczestniczyć w niezwykłym, premierowym…
Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia